"פרויקט בנות למדע והנדסה בקבוצת עמל"

[ 1 ] Comment
Share
20130313_133649

מעמד האישה בתרבויות רבות הרחיק נשים ממדע במשך תקופות ארוכות. נשים נאלצו להיאבק על זכותן להשכלה מדעית ועל זכותן לעסוק במדע. במשך דורות הוטלו על נשים הגבלות שונות מכיוון שנטען שהן חסרות כישורים קוגניטיביים ורגשיים ויש בכך איום על יציבות החברה.

למרות השיפור במעמד האישה בכלל ובמעמדן של נשים במדע בפרט, גם כיום טרם הושג שוויון מלא בהשתתפות נשים במדע ובטכנולוגיה. ניתן לראות זאת ביחס הכמותי בין חוקרים לחוקרות באקדמיה, במספר הנשים הפונות ללימודים מדעיים וללימודי הנדסה, במספר הסטרטאפיסטיות, ובמספר זוכות פרס נובל. בכל אלה מקומן היחסי והכמותי של נשים הוא נמוך ביותר.

ד"ר רונית אשכנזי סמנכ"לית ומנהלת המינהל לפדגוגיה ברשת עמל הגתה את התכנית שעיקרה חיזוק האמונה של הבנות, ביכולתן להתמודד עם מקצועות המתימטיקה, פיזיקה, מדעי המחשב ותחומי ההנדסה.  עידוד וחשיפת בנות לעניין, לאתגר, לחשיבות וליוקרה הקיימת במקצועות המדע והטכנולוגיה.
"חשיפת הבנות לנושא מיועדת להסיר מחסומים פסיכולוגיים ולשבור מוסכמות חברתיות המונעות מבנות למצות את יכולתן בתעשיית ההיי-טק במשק הישראלי של המאה ה-21. שינוי התפיסות, ההסתכלות ודפוסי ההוראה-למידה, היא בכל הרמות: ברמת הבנות, המורים וההורים.  החשיפה לעולם התעשייה העכשווי, ל-role models ולמגוון המקצועות הקיימים בעידן המדעי טכנולוגי יכול להועיל ולהכין את התלמידות לקראת התמודדות עם משימות החיים בחברה עתירת ידע ועם מציאות של טכנולוגיה משתנה בקצב  אדיר" אומרת ד"ר אשכנזי.


1 025

במהלך התוכנית הנערות הצעירות נפגשו עם נשים מובילות בתחום המדע והטכנולוגיה, כגון, ד"ר ורד בר  אשר חשפה את הבנות להיסטוריה של גילוי הDNA וסיפרה לבנות הצעירות את סיפור חייה החל מהשלב בו הייתה תלמידת תיכון, דרך חייה באקדמיה ועד היום בו היא מכהנת כחוקרת בכירה בתעשיית התרופות, חוקרת המחפשת, ובעתיד לבוא בע"ה, תמצא תרופה למחלת האלצהיימר.  
נפגשו עם תעשייניות, ביקרו במפעלי הייטק הכירו מקרוב את תהליכי הייצור והמו"פ ונפגשו עם מהנדסות מתכנתות וחוקרות.
הבנות ביקרו בטכניון, במכון ויצמן ובאו"נ באר שבע, בפקולטות הרלבנטיות. התנסו בניסויים אטרקטיביים בפיזיקה, למדו תכנות ורובוטיקה.
עברו סדנאות בהן ליבנו שאלות מהותיות בנושא סטריאוטיפים, התמודדות עם סטיגמות והכרה ביכולותיהן וכישוריהן. 

ביום רביעי  ה- 13/03/13 קיימה קבוצת עמל מפגש חוויתי והתנסותי, לשלושת  קבוצות  התלמידות, במוזיאון המדע בירושלים.

65 בנות כיתה ט' מבתי הספר שבתוכנית: הרב תחומי למדעים ולאומנויות חדרה, הרב תחומי אופקים והרב תחומי זינמן דימונה.
המפגש התקיים בירושלים, חלקו הראשון היה במוזיאון המדע, שם חוו הבנות על קצה המזלג את פלאי המדע, למדו עקרונות פיזיקליים, וקיימו שיח עם סטודנטיות.

התוכנית כללה:

פעילות Speed Dating שבה נפגשו התלמידות עם מדעניות צעירות מתחומים שונים, מהאקדמיה ומהתעשייה. המפגש התקיים באווירה בלתי פורמלית במשך כ 40 דק' כאשר כל מפגש עם מדענית נערך במשך זמן קצוב ("מרגע השמע הגונג" למשך 7 דק') בו המדעניות מספרות על המחקר שלהן ועל חייהן כחוקרות צעירות באקדמיה.

מפגש עם TWISTY – מוצג אינטראקטיבי ייחודי שפותח באיטליה. במטרה לשוחח עם דמות וירטואלית על נשים במדע וטכנולוגיה. מתצפיות באינטראקציה בין המבקרים במוזיאון לדמות עלה כי השיח שהתפתח בין המבקרים לדמות היה פתוח, מפתיע ומעודד מחשבה.

הצבעה בעמדת בחירות "מה דעתך?" – התלמידות הוזמנו להביע דעתם על טענות סטריאוטיפיות בנושא מגדר ומדע. תוצאות ההצבעה הוצגו לתלמידות בתום האירוע.

הבנות נמצאות כעת בצומת דרכים חשובה בחייהן, עליהן לבחור לשנה"ל הבאה את המקצועות  אותם ירצו להרחיב בתיכון. משיח עם הבנות שחוו את התוכנית, נראה שרבות מהן מתכננות להגביר מתימטיקה, פיזיקה, הנדסת תוכנה וכו"

בחלקו השני של היום סיירו הבנות הצעירות יחדיו בירושלים.

אחת התלמידות הצעירות בתכנית אמרה: "כחברה וכמשתתפת בתכנית המבורכת "בנות מובילות מדע", תכנית אשר מעלה על נס את מיצוי יכולותיי כנערה בתחום המדעי טכנולוגי אני יודעת שאני  כן יכולה ולבטח כן מתאימה ללמוד מקצוע בתחום. בעקבות השתתפותי בתכנית, אני יודעת שאני הולכת לבחור ב"כרטיס כניסה" לעתיד טוב, מעניין, יוקרתי ומוערך בשוק העבודה. אני הולכת לבחור במקצוע פיזיקה.

זאת ההזדמנות להודות לחברת ישראכרט, על התרומה הכספית, אשר אפשרה את קיומה של תכנית ברוכה זו. לאיילה צודיקר מנהלת תחום ייעוץ ורפרנטית בתי ספר בקבוצת עמל על הובלת התכנית, למנהלות  אשכולות הפיס, המנהלות את התוכנית: אתי יצחק מהרב תחומי זינמן דימונה, עירית חריס  מהרב תחומי  למדעים ולאומנויות חדרה ורותי נעמני מהרב תחומי אופקים.
בקבוצת עמל מצפים לעליה באחוזי הבנות הבוחרות ללמוד מקצועות מדעיים וטכנולוגיים ברמה מוגברת.

1 04020130313_133659

 

תגובה אחת על "פרויקט בנות למדע והנדסה בקבוצת עמל"

  1. מאת ורד פלמנבאום:

    בהצלחה לכן בנות מובילות מדע

    אם תרצו אין זו אגדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *