לקראת פדגוגיה גמישה: לומדים פרויקטים באייפדים

 

ipaddהמינהל לפדגוגיה ומרכז הפיתוח הפדגוגי טכנולוגי של רשת עמל מפעילים השנה פרויקט חלוץ ללמידת פרויקטים באמצעות אייפדים במגמות הטכנולוגיות. בתי הספר שיתחילו את הפרויקט השנה הם הרב תחומי חיל האוויר הולץ שישמש כבית ספר אזורי מדגים, הרב תחומי פתח תקוה ב', הרב תחומי שבח מופת, והרב תחומי ל.ד תל אביב. בחודשים הקרובים יצטרפו לפרויקט בתי ספר נוספים של קבוצת עמל וביניהם הרב תחומי לקיה מהמגזר הבדואי בדרום.הפרויקט בוחן מודלים משני סגנונות – סביבת למידה אישית, וסביבת למידה בית ספרית, ונעשה בשיתוף פעולה הדוק עם המפמ"רים של משרד החינוך במקצועות טכנולוגיות תקשורת (ניו-מדיה), מכטרוניקה, מערכות תעופה ובקרת מכונות וכן עם חברת אפל ואיידיגיטל – נציגיהם בישראל.
 

מאת: רפאלה בלס

בשנים האחרונות אנו עדים לכניסה מאסיבית של מכשירי טאבלט (מחשב לוח) לבתי ספר בארה"ב, באירופה ובקרב אלפי מורים בעולם, המתחילים לנהל את הלמידה בכיתה בדרך אחרת, מאתגרת ויצירתית. בארץ התחום עדיין בחיתוליו. ברשת עמל בחנו את ההתנסות הבעייתית בטאבלטים הזולים הנפוצים בשוק, ובחרו להשקיע בפתרון האמין ביותר מבחינה טכנולוגית, האייפד.

האייפד אינו מחשב, הוא מספק חוויה חזותית שונה
האייפד מזמן חוויה חזותית חדשה השונה משל מחשב, חוזקו מתבטא ביכולות ההמחשה הוויזואליות ובזמינות דרכי ההתקשרות והשיתופיות. מדובר באוריינות שונה לחלוטין, שעדיין אינה מוכרת עד הסוף, אוריינות אחרת המספקת חוויה אלטרנטיבית, הנגשת מודלים מסובכים לתפיסה באמצעות סימולציות תלת מימדיות, מימשק משתמש (ui) חדשני, קל ואינטואיטיבי, חיפוש מובנה, הנגשת מאגרי מידע, שימוש מושכל במאגרי אפליקציות מהעולם: למעלה מ- 40,000 יישומים חינוכיים המותאמים לו במיוחד. (בתחום החינוך המיוחד, מדברים על שינוי בתפיסת העולם – מהרגע שהתלמידים למדו לתפעל את האייפד).

השקת פרויקט האייפדים ברב תחומי חיל האוויר הולץ, המורים מסירים את העטיפות.

 

השקת פרויקט האייפדים ברב תחומי חיל האוויר הולץ, המורים מסירים את העטיפות.
משמאל, מנהל בית הספר אבי מידן מימון

 

שרית מלמד , רכזת התקשוב ברב תחומי הולץ חיל האוויר: "החודש השקנו בחגיגיות יחד עם נציגי  Idigital את הגעתם של עשרת האייפדים הראשונים שיושאלו למורים בפרויקט. האייפד ישמש ככלי עזר להוראה מתוקשבת, תלמידי ביה"ס יפגשו עם תוכנית הלימודים בדרך חדשה ומרגשת, והלימודים יהפכו למהנים יותר. כולנו מצפים לבאות בסקרנות ובתקווה"

הצטיידות בטכנולוגיה בלבד, אינה מבטיחה תוצאות בשטח
טכנולוגיה כה מתקדמת המוטמעת ומשולבת בהוראה, מאתגרת ומעוררת השראה, אך ידוע לכל שטכנולוגיה לבדה אינה יכולה לקדם או לשנות את תהליכי הלמידה בבית הספר. "אנו בעמל", אומרת הד"ר רונית אשכנזי סמנכ"ל המינהל לפדגוגיה, "פועלים כעת גם לשינוי מהותי לקראת פדגוגיה גמישה, ומתחילים בניסוי רחב היקף של למידה באמצעות פרוייקטים, למידה חוויתית ורלבנטית לתלמידים. האייפדים ישמשו את התלמידים בתהליכי החקר והגילוי, יסייעו ללמידה עצמית ויהוו כלי לפיתוח דרכים חדשניות ויצירתיות לייצוג הידע. "החוזקה שלנו" , מוסיפה אשכנזי, "היא בהטמעה הפדגוגית העמוקה ועתירת הניסיון, המתבססת בין היתר על מרכז הפיתוח הטכנולוגי הוותיק, מפ"ט עמל.

צוות ההטמעה של מפ"ט עמל ונציגי איידיגטל בפעולה

 

צוות ההטמעה של מפ"ט עמל ונציגי איידיגטל מגבשים את תוכנית ההכשרה

 

המפ"ט מקיים קשרי עבודה הדוקים עם המפקחים הישירים על תוכניות הלימודים במשרד החינוך, מפתח ומטמיע סביבות למידה מתוקשבות מתקדמות, משמש ספק תוכן מורשה של משרד החינוך, מתמקצע בהפקת ספרים דיגיטליים, ומתמחה בהכשרות מורים על כל היבטיהן, לרבות תוכנית התקשוב הלאומית". קידום ושיפור תהליכי הלמידה יתרחש רק כאשר מורים מיומנים היטב ידעו כיצד לנצל את יתרונות הטכנולוגיה החדשנית למטרות ולצרכים פדגוגים. ואכן, צוות ההטמעה של המפ"ט מגבש מודל הכשרה לפיתוח מקצועי להטמעת האייפד בכיתה בהתמקד בנושאים הבאים:

  • עיצוב חווית למידה-הוראה חדשה, מבוססת פרויקטים, שיתופיות ויצירתיות
  • הקניית מיומנויות טכנולוגיות ופדגוגיות לניהול כיתה ולמידה
  • ניצול החוזקה של ה IPAD כאמצעי המחשה ויזואלי רב תחומי (צילום, הסרטה, עריכה, הקלטה, בניית סימולציות תלת מימדיות, אינטארקציות ברשתות חברתיות ועוד)
  • בחינת ייחודו ותרומתו של ה- ipad לקידום תהליכים פדגוגים
  • שימוש מושכל במאגרי אפליקציות מהעולם: למעלה מ- 40,000 יישומים חינוכיים המותאמים במיוחד ל ipad, בהכשרה ייבחנו היישומים לאור התאמתם לתחומי דעת וצורכי התלמידים
  • הכשרת מורים לאפשרויות כתיבה ועריכה במכשיר ה- ipad (השונות מתוכנות אופיס)
  • פיתוח חומרי למידה להוראה באמצעות אייפד, הפקת ספר דיגיטלי של תוצרי ההשתלמות ותיעוד תהליך הלימוד


שיתוף פעולה עם מטה אפל אירופה בלונדון

בימים אלו התארחה משלחת פדגוגית מטעם עמל במרכז ההכשרה של אפל בלונדון, והתרשמה בפועל מתהליכי הלמידה בבתי ספר ציבוריים בלונדון ובסביבתה, שם מתבססים התלמידים מזה שנתיים על האייפדים ככלי מרכזי בלמידת חקר. נציגי אפל סקרו בפני המשלחת את תוכניותיהם לפיתוח עתידי, והביעו עניין רב ביצירת שיתופי פעולה עם תלמידי עמל בישראל.

מרשמי המשלחת: "במהלך הביקור ראינו מנהלים, מורים ואנשי חינוך בעלי חזון וחדורי אמונה שיש ביכולתם להשפיע ולשנות את תרבות הלמידה בבית הספר, בתוכניות הלימוד, בדרכי ההוראה ובתוצריה. פגשנו מנהלים עם "ברק בעיניים" שגיבשו פדגוגיה גמישה, פתוחה, המביאה לידי ביטוי את רצון הילדים ורלבנטית לתחומי העניין שלהם".

ד"ר רונית אשכנזי: "מצאנו כי בבתי ספר שבהם נעשה שנוי פדגוגי משמעותי, העצימה הטכנולוגיה את תהליכי הלמידה, ולהפך. פגשנו גם בית ספר ששילב טכנולוגיה ללא שינוי פדגוגי וללא הכשרת מורים, ונוכחנו לצערנו שהטכנולוגיה לא נוצלה שם באופן מיטבי או מושכל."

גילי אלון: "מנהלים סיפרו לנו כי מצאו את האייפד ככלי אידיאלי לחיפוש, לחקירה, לייצוג הלמידה, ציינו את המגוון העצום של האפליקציות הבטוחות לשימוש לומדים צעירים, והקלות האינטואיטיבית שבתפעולו."

אורית להב: "פגשנו גם מורים ותלמידים מאושרים, הנהנים מהלמידה ומכירים תודה על כך שבית הספר מכין אותם למיומנויות המאה ה- 21. "

גילי אלון: "נוכחנו שבכיתות שבהן ניתנו לתלמידים הזדמנויות ליצור פרויקטים עתירי מדיה (במקום עבודות כתובות רגילות) חלה למידה משמעותית, ונוצרה מוטיבציה לחלוק ולשתף ידע ורעיונות מקוריים בדרכים מגוונות "

ד"ר רונית אשכנזי: " שמנו לב שהלמידה באמצעות אייפדים מתקיימת ברובה בבתי ספר יסודיים, ואילו בחטיבות הביניים והתיכונים מדובר בתהליך מורכב, בעיקר לאור בחינות הסיום, מה שפוגע בתחושת הרצף של התלמיד. מבחינה זו, דווקא אצלנו בעמל נוכל להיענות לאתגר, ולהוביל את הטמעת האייפדים תוך יצירת רצף לימודי בין חטיבת הביניים לכיתות הגבוהות."

גילי אלון, מנהלת עמלנט: "בסוגיית הטמעת טכנולוגיות בחינוך, השאלה אינה עוד 'איזה טכנולוגיה כדאי לשלב ולהטמיע', אלא מהו סוג הטכנולוגיה שיתאים לתהליך הלימוד והחקר של הלומדים, ויאפשר להם חוויה משמעותית ויצירתית יותר. רשת עמל בשלה כיום יותר מתמיד להוביל מהלך מהפכני בתרבות ההוראה-למידה של בתי הספר שלה. השילוב בין הטכנולוגיות המתקדמות של אפל ובין החוזקות הפדגוגיות המתקדמות שעמל מובילים, יוצר מארג חזק במיוחד, המאפשר ״לשבור את גבולות הכיתה״. אנו מאמינים בצורך לאתגר את התלמדים ללמידה עצמית, חקרנית, וברוח זו נקדם את בתי הספר שלנו ליישום תהליכי למידה התואמים את המאה ה-21 במגוון טכנולוגיות. עם יצירת האתגר לתלמידים (טכנולוגי, אינטלקטואלי, יצירתי) – יגיעו גם הישגים והנאה אמיתית מן הלמידה ומבית הספר".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *