יוזמות ייחודיות בקהילה בשיתוף בין קבוצת עמל למכללת שנקר: תכנית הכשרה לאמנות בקהילה – "אמנות, סביבה ושייכות"

unisss

במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין רשת החינוך הארצית עמל לבין מכללת שנקר, מתקיימת השנה בחמישה בתי ספר תיכוניים של עמל, תכנית "אמנות בקהילה-החממה ליזמות יצירתית". 

התוכנית מופעלת על פי מודל ליישום אמנות בקהילה עם בני נוער, שפיתחו סטודנטים מהמחזור השלישי של התכנית בשנקר. המודל מורכב מתהליכי יצירה אמנותיים שיתופיים, שמטרתם בנייה של מרחבים יצירתיים בתוך בית הספר ובשכונות, בשיתוף קהילות נוספות. באמצעות המודל, מתחזק הקשר בין בני הנוער, מגביר את תחושת השייכות, חושף את התלמידים לשימוש באמנות כאמצעי להעצמה אישית וקהילתית, ומעודד שיח ויוצר מרחב שיתופי לתלמידים ולקהילה. כל זאת בשיתוף הסגל המנהל וצוות המורים לצד מעגלים מהקהילה כמו משפחות, תושבים, עסקים מקומיים, הרשות המקומית ואחרים.

בתי הספר התיכוניים של עמל המשתתפים בתוכנית:  מח"ט עמל אשדוד, רב תחומי עמל ב' פ"ת, רב תחומי עמל ליהמן דימונה, רב תחומי עמל כעביה ורב תחומי עמל שבח מופת תל אביב. בכל אחד מהם יושם פרויקט המותאם לתלמידים והקהילות. להלן דוגמאות:

אי של שקט

בתיכון הרב תחומי עמל ב' פתח-תקוה, התלמידים נחשפו לטכניקות יצירה מגוונות באמצעות סדרה של סדנאות, אשר אפשרו להם לבוא לידי ביטוי בגיבוש שפה יצירתית, בניית הכרויות מחודשות והתמקדות בקבלת השונה והאחר. התלמידים שהשתתפו בסדנאות הפכו מבודדים לקבוצה מגובשת המובילה שינוי חברתי. במסגרת התהליך יצרו התלמידים פינת חמד בבית הספר, אותה כינו "אי של שקט"" אחרי שבחרו את העיצוב המועדף עליהם. בנוסף התלמידים יזמו יום פעילות מיוחד במהלכו נפגשו עם ילדים מבית החולים שניידר ויצרו עמם ציור משותף המרכיב את סך נקודות המבט הייחודיות של הילדים, בהובלת תלמידי עמל. הציור הודפס על גלויות ועל שמיכות פליז שנתרמו לבית החולים, וילדי בית החולים יעבירו הלאה את טכניקת היצירה בהפנינג משותף עם נוער וילדים העוברים שיקום בבית לוינשטיין. 

פארק מרהיב בהשראת פיט מונדריאן

בתיכון הרב תחומי עמל ליהמן דימונה, הפכו התלמידים את חצר בית הספר לפארק מרהיב בהשראת עבודותיו של האמן המודרני פיט מונדריאן. באמצעות סדנאות אמנות משותפות דרכן הכירו התלמידים את עולם האמנות, יצרו התלמידים והמורים הזדמנות לעבודה שיתופית וחיזוק תחושת השייכות. ביצוע הפרויקט בפועל יצר אצל התלמידים אמון ביכולתם להגשים את חלומותיהם, עודד מנהיגות ולקיחת אחריות. הפרויקט הוקם על ידי התלמידים בחצר בית הספר שתשמש את תושבי האזור בשעות אחר הצהריים ותסייע ביצירת חיבור בין התושבים. עוד בתכנית אירוע שיא שבו ייבנו אלמנטים שיוצבו בחצר ובשכונה על ידי התלמידים בתיכון וכלל התושבים. 

מקום לחלום בו

התיכון הרב תחומי עמל כעביה הגיע להישגים גדולים בתחום המקצועות הריאליים ונחשב כיום לבית ספר המוביל בחינוך הטכנולוגי במגזר הבדואי בצפון. בסביבה מסוג זה, המעודדת הישגיות והצלחות בלימודים, לעתים יש רצון לעצור, להירגע ופשוט לנוח. במסגרת הפרויקט נחשפו התלמידים למקורות השראה מאמנות אדריכלות הנוף, והביאו לידי ביטוי את כוחותיהם ושאיפותיהם. כתוצאה מהפעילות תוקם חצר אמנותית הצופה אל נוף מרהיב מצלע ההר עליו ממוקם מבנה בית הספר ותקרא "מקום לחלום בו". התלמידים יערבו את הקהילה סביבם בתכנון וביצוע החצר וייצרו ביחד את המרחב המשותף שלהם. 

מיצב אמנותי בתלת ממד

בתיכון הרב תחומי עמל שבח מופת תל אביב חלק מהתלמידים הנם ממשפחות יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר. באמצעות סדרה של סדנאות אמנות שמטרתן בירור מרכיבי זהות ושייכות, ניהלו התלמידים שיח פתוח ומשמעותי על צדדיה השונים של זהותם ועל יכולתם להכיל את מורכבותה. תוצאותיו של שיח זה ייקרא "קיר-נטי" מיצב אמנותי תלת ממד (קינטי) שיוצב על הקיר החיצוני של בית הספר ויפנה לרחוב מנחם בגין. הצגת הפסל על הקיר תתרום לחיזוק תחושות גאווה ושייכות לסביבה ותהווה הזדמנות למפגש של תלמידי בית הספר עם המרחב הציבורי האורבני בו הוא פועל. 

מודל המעודד ביטוי עצמי

בתיכון מח"ט עמל אשדוד הסטודנטים משנקר פגשו את התלמידים לסדרה של סדנאות אמנות משותפות במודל המעודד ביטוי עצמי ועבודה משותפת. העבודה התמקדה בצורך שביטאו התלמידים ליצירת מקום נעים בו יוכלו להתרווח ולשוחח, ובפיתוח משותף של מרחב כזה. באמצעות תהליך יצירתי שנבנה במשותף, ויצר מעורבות של תלמידים, תחושת מסוגלות, גאווה, הזדהות ושייכות, נבנו שתי פינות ישיבה מוצלות, עם בריכת נוי, גדר דקורטיבית וצמחייה בבית הספר לרווחת כלל התלמידים. 

מנכ"ל עמל: ביטוי נוסף לכיוון החדשני שאנו מובילים

מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום בירכה על שיתוף הפעולה: "קבוצת עמל מובילה כיום יזמות, חדשנות ומצוינות, ומפעילה מרכזי יזמות חדשניים בתחומי ההייטק, הסייבר והביוטק. התוכנית המשותפת עם שנקר היא ביטוי נוסף לכיוון החדשני והיצירתי שעמל מובילה, תוך שימת דגש על החיבור בין תלמידי בתי הספר לקהילה ולסביבה". 

הכשרה יחידה מסוגה בישראל

יצוין כי תכנית "אמנות בקהילה-החממה ליזמות יצירתית" של שנקר לימודי חוץ בשיתוף עם קרן רוטשילד-קיסריה, מציעה הכשרה יחידה מסוגה בישראל, בייזום וניהול פרויקטים קהילתיים תוך שימוש באמנות. התכנית בניהולו של עדי יקותיאלי, אמן ויזם חברתי, מיועדת למשתתפים בעלי רקע מגוון למשל, אמנים ופעילים חברתיים, עובדים סוציאליים, מנהלי אגפי תרבות, מנהלי מרכזים קהילתיים, אנשי חינוך ומטפלים. הסטודנטים בתכנית, מקבלים כלים שיסייעו להם להניע תהליכים חברתיים בקהילה, באמצעות אמנות שיתופית. 

תמונות מהפעילות המשותפת ברב תחומי עמל ב' פ"ת:

מנכ"ל עמל עו"ד רוית דום עיני ברב תחומי עמל ב' פ"ת עם תלמידה מהפרויקט המשותף של עמל ומכללת שנקר

מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני, מנהל מינהל החינוך בעיריית פ"ת רפי הופנברג, מנהלת ביה"ס הרב תחומי עמל ב' פ"ת סיגל רוזן ותלמידה המשתתפת במיזם המשותף עם שנקר, על רקע הפינה המעוצבת "אי של שקט" שיצרו במסגרת הפרויקט

התלמידים בפעולה..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *