אולימפיאדת המתמטיקה של בית הספר הרב תחומי יגאל אלון רמלה

ramla

במהלך חודש נובמבר התקיימה אולימפיאדת המתמטיקה של בית הספר הרב תחומי יגאל אלון. האולימפיאדה התקיימה בשני שלבים: בשלב הראשון השתתפו כל תלמידי בית הספר הלומדים מתמטיקה ברמה של 4 ו-5 יחידות לימוד. הם קיבלו מבחן ובו 8 חידות מתמטיות ושעשועי מחשבה. רוב השאלות לא היו קשורות לידע המתמטי של התלמידים אלא דרשו חשיבה יצירתית ולוגית. הנה שאלה לדוגמה: יש תריסר גרביים במגירה, שש אדומות ושש כחולות. החדר חשוך ולא ניתן להדליק את האור. בהנחה שרציתם להוציא זוג גרביים מהמגירה שיהיו תואמות, כמה גרביים היה עליכם לשלוף על מנת לוודא שאתם אוחזים בידיכם זוג גרביים (שתי אדומות או שתי כחולות)?

10 התלמידים שענו על הכי הרבה שאלות בצורה הנכונה עלו לשלב הגמר, שהתקיים כשבועיים לאחר מכן. התלמידים האלה ענו על מבחן נוסף ובו חידות קשות יותר.

בשלב הגמר, התכנסו כל התלמידים ב"קמפוס השפלה". ראשית, הם שמעו הרצאה מרתקת של פרופסור דוד הראל ממכון ויצמן למדע על הקסם של המתמטיקה. בהרצאה הוצגו דוגמאות נחמדות ומפתיעות, למשל על ההסתברות שבאולם יהיו שני תלמידים שחולקים את אותו תאריך יום הולדת, שמסתבר שהיא כמעט ודאית!

לאחר מכן, עשרת הפיינליסטים עלו לבמה לחידון אחרון, שהתקיים ramla3מול שאר התלמידים, צוות מורי המתמטיקה, מנהל בית הספר ברק פרידמן וסגניתו ציפי ישנו. הפעם הוצגו להם שאלות קצרות והראשון שענה עליהן נכון זכה בנקודות נוספות, ששוקללו יחד עם הציון בשני המבחנים. שלושת המקומות הראשונים זכו בפרסים מכובדים.

האירוע כולו זכה להתלהבות רבה מצד התלמידים. היה מרתק לראות את התלמידים מתווכחים ביניהם ומסבירים זה לזה חידות שונות , כמו השאלה הבאה: "הכניסו קוף לחדר מלא בננות. הקוף התחיל לאכול בננות בקצב של בננה לדקה. כל דקה הוא הכפיל פי 2 את קצב האכילה שלו.

תוך שעה חיסל הקוף את כל הבננות בחדר. למחרת הכניסו שני קופים לחדר עם אותה כמות בננות. תוך כמה זמן חיסלו הקופים את הבננות בחדר?". rmאתם מוזמנים לנסות ולפתור את השאלות שהוצגו כאן, ואולי גם את השאלה הזו: "במספר נתון X מחליפים את ספרת העשרות בספרה הגדולה ממנה ב-7. המספר שהתקבל גדול ב-2 ממכפלת המספר הנתון X ב-5. מהו המספר?"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *