הרב תחומי עמל פתח תקווה ב' מציג: כימיה בין תלמידים

pt2

מאת: רפאלה בלס
לאחרונה מתקיים שיתוף פעולה מרגש ופורה בין תלמידי מגמת הביוטכנולגיה ברב תחומי פתח תקוה ב' ותלמידי חט"ב רבין בעיר פתח תקווה המאובחנים על הרצף האוטיסטי. הפרויקט כולל 5-6 שיעורי כימיה, שבמהלכם מתארחים ומשתלבים בשיעור כשמונה תלמידים מחט"ב רבין בעיר,
ויחדיו הם מפיקים שוקולד. התלמידים משתתפים באופן פעיל וטבעי בשיעור הכימיה, כשתלמידי כיתות י' משמשים להם כחונכים וכמדריכים. פרויקט השוקולד מאפשר לתלמידים להתנסות בעבודת חקר תוך דגש על מיומנויות חקר – שאלת חקר, הגדרת משתנים, ביצוע החקר והסקת מסקנות, ומעבר לכך, מאפשר שיתוף פעולה מיוחד עם קבוצת תלמידים באוכלוסיה, שלא היו נחשפים אליה אלמלא כן. 
ומספרת נורית דקלו, המורה לכימיה ומובילת הפרויקט: בפרויקט השנה, שולבו תלמידי חט"ב רבין המצויים על הרצף האוטיסטי הקל, וזכו לקבלת פנים חמה ומלבבת מתלמידינו. למרות הרתיעה הראשונית מהמגע עם ילד שונה, רתיעה שאף יצרה פחד בחלק מהמקרים, השיתוף היה מושלם והפחד התפוגג במהירות. מרגש היה לראות את יכולתם של תלמידינו להיות מתווכים ולהעביר את החומר ואת ההתנסות בצורה מיטבית לתלמידי חט"ב רבין". 

pt1

יובל ניסים ועדי פרל כיתה י'7:  "לאחר הפרויקט עם תלמידי רבין, אנחנו פחות שיפוטיות ומקבלות אנשים בפחות ביקורתיות. למדנו איך להתנהג עם אוכלוסיה שונה, גילינו שהמגבלה שלהם אינה משפיעה בצורה משמעותית על העבודה איתם. היה מעניין להכיר ולשמוע מה הם עושים בשעות הפנאי, אחר הצהריים". 

sigalסיגל רוזן, מנהלת בית הספר: פרויקט ״כימיה בין תלמידים״ הוא אחד הפרויקטים המרגשים המתקיימים בבית הספר השנה, כחלק ממעגלי הלמידה החדשנית שמכשירים בוגרים לאקטיביזים ערכי ולימודי. הפרוייקט מגלם בתוכו את כל הערכים בחזון בית הספר : למידה מדעית מאתגרת בכלים מתוקשבים, תוך שילוב ערכים של קבלת האחר ולמידה משותפת. במהלך הפרויקט מארחים תלמידי שכבת י׳ תלמידים בעלי מוגבלויות מבית הספר רבין ללמידה משותפת. במהלך העבודה הם חוקרים יחד סוגיות מדעיות – אבל בעיקר לומדים מעורבות ואחריות חברתית. יפה להיווכח שהקשרים שנוצרו, ממשיכים גם מעבר לשעות הלימודים – בפייסבוק ובשאר המדיות החברתיות".

Powered by emaze
נורית דקלו:  "בשיעור הראשון שהתקיים בתחילת השנה, השתתפו התלמידים בהכנת חפיסת שוקולד – היה זה שיעור ראשון בפרויקט חקר השוקולד, שבו אנו משלבים חקר כימי, מיומנויות חקר כימי, מיומנויות קבלת החלטות וגם כיף והנאה. בשיעור זה ענו התלמידים על סקר מתוקשב בנושא צריכת שוקולד – סקר ב google form שאת תוצאותיו ראינו וניתחנו תוך כדי שליחת תשובות התלמידים וצפייה בתוצאות on line. שיעור זה היה חוויה מעשירה, מאתגרת, מכילה, שיישמה את קבלת האחר הלכה למעשה".

pt3

אלה שומיל כיתה י'4: "עשה לנו טוב להיווכח שהתלמידים מחט"ב רבין הם רגילים ואינם 'מוזרים' כמו שחושבים על ילדים אוטיסטים. בהתחלה פחדנו מאד אבל ברגע שפגשנו את התלמידה שלנו, זה "זרם" באופן טבעי." ומוסיף אור אהרון מכיתה י'8: "עבדנו עם שני בנים מחט"ב רבין. גיליתי שהם ממש חכמים. עבדנו איתם בדיוק כמו עם ילדים אחרים בכיתה".

נורית דקלו: "אין לי ספק שהיתה זו התנסות ממשית והצלחה ממשית של קבלת האחר. אני צופה כי בהמשך השיעורים עם תלמידי רבין יתגלו רבדים נוספים של יכולת ההכלה והקבלה של תלמידי הרב תחומי פתח תקוה ב'. לתחושתי פרויקט זה יצר כימיה בין תלמידי הרב תחומי פתח תקוה ב' ובין החברה והקהילה! " 

ומסכמת סיגל רוזן, מנהלת בית הספר – "פרויקט זה הוא ראשון מבין רבים בבית הספר שמכוונים לשינוי בקהילה ומכשירים בוגרים עצמאיים, חוקרים בעלי מודעות חברתית וקהילתית עמוקה. זוהי הסנונית הראשונה שלנו ללמידה מסוג זה בשיתוף הקהילה, והיא מאד מוצלחת. אני גאה מאד בתלמידים ובמורים".
 

===========================

הקליקו על תכנית השיעורים  כימיה בין תלמידים
הקליקו על דפים לתלמיד  – יחידות פעילות קצרה שעשתה במסגרת תכנית בינ"ל לחינוך מדעי המבוסס על גישת החקר (IBSE) ורלבנטיות לחיי היום יום.

One Response to הרב תחומי עמל פתח תקווה ב' מציג: כימיה בין תלמידים

  1. מאת דבורה קצביץ:

    פעילות מחממת את הלב, כל הכבוד על היוזמה המבורכת!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *