משלחת הייטק-היי של עמל לסן דייגו סוכות תשע"ז – תובנות

morim

ד"ר רונית אשכנזי סמנכ"ל פדגוגיה: " הלמידה ברוח היי טק היי ברשת עמל הולכת ומתרחבת, קהילות המורים והמנהלים שלנו בניסוי "קהילה 21" מקבלות השראה ורעיונות חדשים מדי שנה במשלחת לסן דייגו. בבתי הספר של רשת עמל, אנו מעמיקים ומרחיבים את הלמידה החדשנית ה"אחרת", זו שבה המורה הוא מעצב למידה, ואילו התלמיד הוא אקטיבי, יוצר ופעיל. משלבים למידה אותנטית ורלבנטית עם חיבור אמיתי לקהילה, וחותרים בהתמדה לצדק חברתי. כדי להשתדרג ולהתחדש אנו לומדים כל הזמן, מתבוננים מה קורה בעולם ומביאים לבתי הספר שלנו את מה שרלבנטי לישראל. להלן טעימות מהתובנות של המשלחת הנוכחית.

 
גילי אלון: חזרנו זה עתה משבוע סיור בבתי הספר של רשת HTH, סיור שהיה גדוש במפגש עם מורים ותלמידים מיוחדים, מעוררי השראה ומחשבה. אי אפשר להבין באמת מה רואים, עד שלא נחשפים לעקרונות המנחים שלאורם פועלת השיטה:
 
  • צדק חברתי - הקפדה על הרעיון שלכל התלמידים תהיה הזדמנות שווה לחוות ולקבל חינוך מעולה (בלי קשר לרקע, לדת ולמעמד הכלכלי)
  • התאמה אישית לעולם ולצרכים של הלומד – הלומד במרכז, יש לו קול ובחירה לגבי הלמידה שלו.
  • אותנטיות - עבודת כפיים (מייקרי), לצד תהליכי חקר ותחושת מחויבות לפרויקט וקהילה.
  • עיצוב משותף – המורה כמעצב תוכניות לימוד ופרויקטים בעבודה וחשיבה משותפת עם מורים עמיתים, תלמידים, במטרה לקבל מרחב גדול ככל האפשר  של שותפויות.
grafהעקרונות הללו באים לידי ביטוי בכך שהם לא מפרידים תלמידים לפי יכולות, לא ממיינים, לא מפצלים ולא מדרגים, כולם לומדים יחד. אין דבר כזה 'חינוך מיוחד
הם מאמינים שאסור להפריד בין ראש, יד ותוכן ולכן מקפידים על למידה רב חושית ורב תחומית. מאוד חשוב להם שלא להפריד את בית הספר מהעולם, ולפיכך הם מביאים את העולם לבית ספר, באמצעות שיחות עם מומחים בסקייפ, מפגשים עם בעלי מקצוע (רופאים, מדענים מומחים), וחשיפה לאיך נראה העולם האמיתי, איך נראה יום במקום עבודה. אבל החשוב ביותר, זה כל הזמן לצמוח, לשגשג, להשתנות ולבחון כל פעם מחדש את התאמתם של העקרונות למציאות הדינמית.

בסיכומי היום שערכתי עם מנהלי ומורי עמל שנסעו השנה, ועם כניסתנו לשנה החמישית בניסוי הקהילה של עמל שמוביל המינהל לפדגוגיה,  גיבשנו תובנות לגבי המשך הניסוי וצעדים לחיזוק הקהילתיות בין בתי הספר שלנו :  

יש חשיבות רבה באיסוף, איגום והפצה של הפרויקטים הטובים / רעיונות / דוגמאות / תהליכי הכשרה / חומרים כדי שיהיו נגישים למורים ולמנטורים.

  • יצירת שיח מכבד , דיאלוג ושיתוף בין מנהל- מורים / מורים- מורים / מורים – תלמידים כחלק מיצירת תרבות כוללת שתאפשר למידת פרויקטים. במהלך המסע התבהרה בפנינו התמונה כי למידת הפרויקטים PBL אינה המטרה אלא אמצעי להשגת מטרות  ועקרונות רחבים יותר, יצירת תרבות חדשה המבוססת על 4 המטרות המרכזיות של היי טק היי.
  • יצירת הזדמנויות לפרויקטים משותפים בין בתי ספר יהודים וערבים כחלק ממימוש רעיון הצדק החברתי וההשפעה על הקהילה. התגבשו רעיונות בין בתי ספר שלנו שנסעו ועם תלמידים מסן דייגו
  • גיבוש הערכת תהליכי הלמידה / פרויקטים ברמה רשתית
  • גיבוש כללי עבודה ללמידה בקבוצות – בשביל לעבוד בצוות בצורה אפקטיבית צריך להתנסות, לגבש עקרונות, להתרגל לפתח כישורים.
  • הערכות מבחינת משאבים למימון פרויקטים בין בתי ספר
  • מתן ביטוי לתהליך בנראות בית הספר / קירות מדברים / ביטוי ליצירות ולפרויקטים של התלמידים
  • מפגשי מורים בין בתי ספר לשיתוף תהליכי חשיבה על הפרויקטים.

אני רוצה להודות ליעקב שניידר ולאורנה וולק על שהובילו מסע רציני ומחבר של אנשי חינוך מכל הארץ. כשותפה לרשת ארצית גדולה המובילה ניסוי קהילתי גדול ברוח הייטק היי, חזרנו מורי ומנהלי עמל חדורי מוטיבציות לקדם ולפתח את סגנונות הלמידה הללו בבתי הספר שלנו ולהתאימם לרוח הישראלית. יישר כוח!

גילי אלון, מנהלת עמלנט

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *