הישג מרשים לקבוצת עמל ברמון ספייסלאב – תחרות שליחת ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית

20180128_135102-1024x576

רב תחומי עמל ב' פתח תקוה ורב תחומי עמל שחקים נהריה זכו בגמר – והניסויים שהכינו התלמידים יישלחו לתחנת החלל הבינלאומית  –  רב תחומי עמל נופרים בגליל טבריה נבחר לחביב הקהל

חמש עשרה שנה להתרסקות מעבורת הקולומביה ופטירתו של האסטרונאוט הישראלי אילן רמון ובמערכת החינוך בישראל כבר מכשירים את הדור הבא של האסטרונאוטים וחוקרי החלל. שבוע החלל הישראלי, לזכר אילן רמון, החל ב- 28/1/18 באירוע 'רמון ספייסלאב' בו בחרו בכירי תעשיית החלל הישראלית וחוקרים מובילים מאוניברסיטאות שלושה ניסויים מדעיים של תלמידי בתי ספר מרחבי ישראל שיישלחו לתחנת החלל הבינלאומית.

הזוכים, גברו על 1200 תלמידים מרחבי הארץ שהעפילו לשלב הגמר בתחרות שהתקיימה באונ' ת"א, וקיבלו את האפשרות הייחודית לבצע ניסוי ישראלי בתחנת החלל הבינלאומית במרחק 400 קילומטר מפני כדור הארץ.

מאחורי התכנית 'רמון ספייסלאב' הנחשבת לתכנית לימודי חלל מובילה בעולם, עומדת 'קרן רמון' מיסודה של רונה רמון, סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, ומשרד החינוך. התלמידים עבדו על הניסויים במשך שנתיים יחד עם מומחים ממכון ויצמן, אוניברסיטת תל אביב, הטכניון, בתי חולים שונים וחברות סטארט-אפ.

בין השופטים שבחרו את הניסויים היו גם המדען הראשי של נאס"א –  ד"ר ג'ייקוב כהן, האסטרונאוט מייקל בארט, יו"ר סוכנות החלל- פרופ' יצחק בן ישראל, מנכ"ל סוכנות החלל- מר אבי בלסברגר, סמנכל"ית מפעל חלל של התעשייה האווירית ענבל קרייס, ועוד 26 בכירים מתעשיית החלל הישראלית. כמו כן, נכחו באירוע מנכ"ל משרד המדע – מר פרץ וזאן, נציג קרן היינלין בישראל – מר ארט דולה ומנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני.

בריחת הסידן בחלל

הניסוי של תלמידי בית ספר רב תחומי עמל ב' פתח תקווה אשר זכה בגמר התחרות, בוחן השפעת מיקרו כבידה על התרבות תאים אוסטאובלסטים בנוכחות מוגברת של סידן. אוסטאובלסט (או- תא יוצר עצם) הוא שמו של התא האחראי על בניית עצם בגוף. במידה ונוכחות מוגברת של סידן תשפיע לחיוב על האטת קצב התרבות התאים האוסטאובלסטים –  נאס"א תוכל לטפל בצורה טובה יותר בבעיית בריחת הסידן בחלל. בעייה זו נחשבת לאחת הבעיות המרכזיות לאסטרונאוטים השוהים למעלה ממספר חודשים בחלל.

השפעת המיקרו כבידה על היווצרות אבנים בכליות

הניסוי של תלמידי בית ספר רב תחומי עמל שחקים נהריה אשר זכה גם הוא בגמר התחרות, בוחן את השפעת המיקרו כבידה על היווצרות אבנים בכליות. הניסוי בוחן כיצד תהליך הפעפוע מתקיים בתנאי מיקרו כבידה ומאפשר לבחון כיצד תעבוד דיאליזה בחלל. הצלחת הניסוי – יכולה לשפר את הליך הדיאליזה בכדור הארץ על ידי הוספת כוח G במכשיר הדיאליזה. המבחנה בניסוי בנויה בדומה לכליה האנושית ומאפשרת לראות את תפקוד הכליות בחלל.

כבר בחודש אפריל הקרוב יצפו התלמידים בשיגור הניסויים לחלל על גבי חללית הדרגון של חברת ספייסX, ויעקבו מקרוב אחר שהייתם בחלל. החללית צפויה לשוב לכדור הארץ לאחר כחודש עם תוצאות ראשוניות של הניסוי של תלמידי בית ספר רב תחומי עמל נופרים בגליל טבריה, אשר זכה בתואר חביב הקהל, נקרא "גידול פלנקטון בחלל". הוא בוחן כיצד תשפיע המיקרוגרביטציה על הישרדותו של הפלנקטון.

יו"ר קרן רמון רונה רמון: "השימוש בעולם המרתק של החלל, מעורר בתלמידים השראה ומוטיבציה"

לדברי רונה רמון יו"ר קרן רמון: "לפני 15 שנים הכניס אילן רמון את ישראל לתכנית בינלאומית, במסגרתה הוא ביצע ניסוי של תלמידים ישראלים בחלל. היום בחרנו שלושה ניסויים של ילדים מוכשרים ונהדרים שיבוצעו גם הם בידי אסטרונאוטים. השימוש בעולם המרתק של החלל, מעורר בתלמידים השראה ומוטיבציה. היה מדהים לראות היום ילדים חולמים הכי רחוק שאפשר וממצים את הפוטנציאל האישי שלהם. כיף לראות שופטים כל כך מכובדים עומדים ונפעמים מילדי ישראל. אני מקווה שעוד בתי ספר יירשמו לתכנית בשנה הבאה ושנזכה לראות עוד ילדים בארץ ובעולם יוצרים שפה משותפת של מחקר וסקרנות".

מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני: "שמחה וגאה בתלמידים שלנו"

עו"ד רוית דום עיני מנכ"ל קבוצת עמל: "אני שמחה וגאה בתלמידים שלנו שגילו חשיבה יצירתית ויכולת בלתי רגילה, והוכיחו שעבורם אפילו השמיים אינם הגבול. ההתנסות שעברו התלמידים בספייסלאב היא חוויה מרתקת המעוררת בהם השראה לחלום ולהגיע רחוק, ומהווה פריצת דרך בחקר החלל, תוך שימוש בכלים יזמיים, חדשניים ויצירתיים. כולי תקווה שהניסויים של התלמידים שיישלחו לתחנת החלל הבינלאומית, יתרמו תרומה משמעותית לאנושות ולחברה".

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *