השקה חגיגית למיזם סל-אביב במסלול אחוזת בית בעקבות סיפורי נחום גוטמן

cellGutman

מאת: רפאלה בלס

בתי הספר "הרב תחומי עמל שבח מופת תל אביב" ו"און – לתלמידים עם שיתוק מוחין ונכויות מורכבות", בשיתוף רשת עמל, מוזיאון נחום גוטמן לאמנות, מוזיאון הרצלילינבלום ועיריית תל-אביב יפו משיקים מיזם יחיד מסוגו בישראל בדגש נגישות:

CELL AVIV במסלול אחוזת בית
בעקבות סיפורי נחום גוטמן

המיזם כולל מידע אינטראקטיבי למטיילים ולתיירים, מאגר מסלולים עם מגוון תכנים היסטוריים, גיאוגרפיים ותרבותיים ישירות בסלולרי, תוך שימוש בשפת סימנים ובהנגשה קוגניטיבית.

תלמידי בית הספר הרב תחומי "עמל שבח מופת" תל אביב ו-"און לחינוך מיוחד", בית ספר לתלמידים פגועי שיתוק מוחין ונכויות מורכבות בצהלה, חברו יחדיו זו הפעם השלישית למיזם חינוכי משותף – CELL AVIV (תל אביב בסלולרי). לאחר התקדים המוצלח בשרונה תל אביב, ובמוז"א – מוזיאון ארץ ישראל, ומנגישים לציבור ברחובות תל אביב-יפו אפיזודות מסיפורי הצייר והסופר נחום גוטמן על רקע מקומות שהיו ואינם כמו גימנסיה הרצליה, עץ השקמה הגדול, פנס הרחוב הראשון ועוד. 


"אני רואה את גבעותיך הולכות ונמחקות ממשב הרוח, הוי, תל אביב! גם זוכריך עתידים להימחק מעל פני האדמה, לכן אני אומר: תל אביב, חִקקי את זכרונותיך על לבבות צעירים…"  מתוך הספר שביל קליפות התפוזים, גוטמן

האיור באדיבות מוזיאון נחום גוטמן לאמנות

האיור באדיבות מוזיאון נחום גוטמן לאמנות

 

במסגרת המיזם, מוצע למטיילים ולתיירים מסלול מגוון שכולל בין היתר משחק חידות ומאפשר ליהנות מתכנים היסטוריים ותרבותיים ישירות בסלולרי באמצעות סריקה פשוטה של QR קוד המוצמד למפת המסלול. המטיילים עוברים בין אתר לאתר ונחשפים באופן עצמאי לרבדים העמוקים של חיי תל אביב הקטנה, שהחלה בחולות.

המפה (באדיבות עיריית תל אביב, עיר עולם) מחולקת בשלוש נקודות: עמדת המידע של שביל העצמאות בשדרות רוטשילד, מוזיאון נחום גוטמן לאמנות, מוזיאון (פרטי) הרצלילינבלום לבנקאות ונוסטלגיה תל אביבית.

 

maxiמקס סיון, מנהל בית הספר הרב תחומי 'עמל שבח מופת תל אביב':  "במיזם החדש, המציע 'עיר נגישה' לאוכלוסייה עם צרכים מיוחדים, הצליחו התלמידים בכישרון רב להציג בצורה אינטראקטיבית, חדשנית ומסקרנת את ההיסטוריה של שכונת 'אחוזת בית' בעקבות סיפורי נחום גוטמן שגדל בה, בצורה מעוררת עניין לכל אחד. זהו המסלול השלישי מבית היוצר של Cell Aviv – תל אביב בסלולר, ומקווים שאתרים אחרים בעיר יצטרפו אף הם  למיזם, אשר נעשה כולו ללא מטרות רווח כשירות לציבור וכתרומה לחברה ולקהילה".

מעבר לחשיבות ההיסטורית והספרותית, לפרויקט חשיבות חברתית של אינטראקציה ושיתוף פעולה בין שתי קבוצות תלמידים מאוכלוסיות שונות בעיר תל אביב-יפו – שפיתחו ביניהם קשר חם לאורך תקופה שבמהלכה ניתן דגש מיוחד על הנגישות לאנשים בעלי צרכים מיוחדים – פיזיים וקוגניטיביים כאחד. התוצר הסופי ויזואלי, בהיר, בעל אלמנטים גדולים וברורים, חלק מהסרטונים דוברים שפת סימנים, לטובת אוכלוסיית לקויי הראייה ולקויי השמיעה.

סטפני ברויטמן מהרב תחומי עמל שבח מופת: "בגיל 15 קיבלנו את ההזדמנות ליצור משהו חדש, משהו שיישאר לדורי דורות ויתרום רבות לקהילה .עוד כמה שנים אוכל ללכת עם הילדים שלי ולהראות להם שאת הדבר המדהים הזה עשיתי בגיל 15. אנחנו, הדור החדש של המאה ה-21 עושים את הבלתי יאומן."

zmaniut

את המיזם מובילות ענת טפר ורפאלה בלס מ"הרב תחומי עמל שבח מופת תל אביב" ומרשת עמל, וענת גולדשטיין מבית הספר "און" לחינוך מיוחד. הוא לווה ונתמך במוזיאון נחום גוטמן, בעזרתו האדיבה של פרופ' חמי גוטמן, בנו של הצייר נחום גוטמן, לווה בייעוץ ההיסטורי של יוסי גולדברג, בתרומתו של שני זיו למשחק עירוני בפלטפורמת וונדרינג משוכללת, וזכה להשקה חגיגית באדיבות מוזיאון (פרטי) הרצלילינבלום.

the44ענת טפר: "יצאנו לדרך נרגשות עם תקוות גדולות והמון רגש. בחרנו בלמידה חווייתית, מרתקת, משמעותית, למידה שלוקחת בחשבון את המרחב הציבורי וגם משפיעה עליו. למידה במרחבי החיים. הראייה הייתה רב תחומית בשיתוף מורים מתחומי דעת שונים: ספרות, היסטוריה, ציור, לשון, טכנולוגיה. השבנו לחיים את סיפורי נחום גוטמן, היה מרתק".

ענת גולדשטיין: "התלמידים שלי חשים גאווה וסיפוק, הפעם הם אלו שתורמים לקהילה, והתחושה טובה מאד"

רפאלה בלס: "אנו שואפים להמשיך ולפתח את המיזם גם בשנה הבאה, ולהרחיב אותו מתוך תחושה של תענוג לשפע של נקודות נוספות בעיר. "כשיש בי הרגשה של שפע, של טעם החיים, אני כותב או מצייר", כתב גוטמן בין חולות וכחול שמיים,  "לעולם אינני מכריח את עצמי". וכך גם אנחנו.
המיזם הזה מוגש לציבור מתוך תחושה של שפע והנאה!"

בהשקה נכחו מפקחות תחום ספרות מטעם משרד החינוך, הגב' חגית הורוביץ והגב' ליה סלע: "שמחנו להגיע להשקת מיזם סל אביב- אחוזת בית במוזאון הרצלילינבלום בתל אביב. התרשמנו מאד מהדרך הייחודית שבה פועל הצוות החינוכי בבית ספר שבח מופת ומהשילוב הבינתחומי בין סיפורי נחום גוטמן למחקר ההיסטורי על אחוזת בית. היזמות והחדשנות של הפרויקט הובילו את תלמידי כיתה ט' לתרומה משמעותית לחברה בבניית מסלול האתרים ובשיתוף הפעולה עם תלמידי בית ספר "און". התוצרים הנאים של התלמידים בתחנות המיזם מעידים על עבודה מסורה ומאומצת של המורים בשבח מופת ובאון ומוטיבציה גבוהה של כל הנוגעים בדבר. יישר כוח ! ".  המפקחות אף ציינו שהמיזם עומד בהלימה עם המגמה החדשה במשרד החינוך ללמד שילובי מקצועות במדעי הרוח והאמנות.

 

למצגת המיזם, לחצו כאן 
לפדלט מתהליך העבודה, לחצו כאן
לאלבום תמונות מההשקה, צילם: ציקי רווח, לחצו כאן
סיור בתל אביב הקטנה בעקבות נחום גוטמן אנשים ומחשבים, יוני 2018
מסלול תחנות המידע
מסלול משחק החידות 

 
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *