רשמים מביקור משלחת עמל ברשת HTH סן דייגו 2018

hadas

במהלך חופשת סוכות השתתפו מורי עמל במשלחת אנשי חינוך מכל גווני הקשת החינוכית לסן דייגו, לביקור בבתי הספר של HTH, בירת ה "PBL מבוסס צדק חברתי" של העולם! ביקור זה כבר הפך למסורת של קבע בקרב מורי עמל, המשתתפים מזה שש שנים בניסוי קהילתי להובלת שינוי פדגוגי .

ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל פדגוגיה: "לפני 8 שנים יצאתי לראשונה למסע לסן דייגו, התלהבתי, התרשמתי, התחברתי ל"תשוקה שלי" לשנות את מערכת החינוך. הביקור חיזק את תחושתי שיש לאפשר לתלמידים ולמורים ליצור, לחשוב ללמוד תוך כדי עשייה, לשלב ערכים חברתיים עם חווית למידה משמעותית, לחקור וליצור תוצרים, ולקיים קשר של שיחות וחשיבה משותפת במרחבי למידה חדשניים ומעוררי השראה. זו היתה נקודת הפתיחה של מסע רשת עמל להגשמת החלומות הללו. רוצים לדעת מה התרחש מאז?..". 

תפיסת HTH

hadasהדס אמיר, מורה לאנגלית הרב תחומי עמל ליהמן דימונה: מיד בהתחלה התברר לי ש PBL בדגש צדק חברתי, הוא רק חלק אחד מתרבות ותפיסה שלמה הנקראת HTH   – פרויקט חינוך עצום שעוסק בשוויון הזדמנויות. כל ביקור היה מעורר השראה, כל איש חינוך איתו נפגשנו היה מרתק ודיבר על חינוך בהתרגשות עזה.

גיליתי בביקורי תפיסה חינוכית הוליסטית המתחילה בעיצוב המבנה, החללים המשותפים והכיתות, וממשיכה בתרבות שיח זהה בין המורים לתלמידים. השפה החינוכית אחת היא (לדוגמה, נתינת ביקורת). למדתי כי ב – HTH כל מורה הוא גם מחנך. כל מורה אחראי על קבוצת תלמידים רב-גילית (בין 16-20 תלמידים בקבוצה), שאותם הוא פוגש מדי בוקר ואחר צהריים לפעילות מגבשת. קבוצה זו נקראת ADVISORY  . התלמידים הבוגרים משמשים כמודל לחיקוי וכאחים בוגרים לצעירים יותר. כך מתפתחת תרבות של אחריות אחד כלפי השני, עזרה הדדית ותחושת ht4שייכות.

ההתפתחות המקצועית האישית היא חלק מתרבות של למידה בלתי פוסקת. המורים מקבלים השראה יומיומית מתאוריות חינוכיות שונות. הם מקדישים זמן רב לתכנון השיעורים והלמידה, ולהקפדה על מסגרת זמנים במהלך השיעור.

במהלך השיעור יושבים התלמידים בקבוצות בכיתה, כביטוי לתפיסה חינוכית של אחריות הדדית, שיתוף ופיתוח יכולות למידה בצוות. כך נוצרת גם אינטראקציה חברתית תמידית שאנו נוטים להזניחה בעולם של כלים דיגיטליים ומשחקי פורטנייט….

כיצד לומדים PBL ?

PBL – למדתי שלמידה מבוססת פרוייקטים היא למידה מתמשכת לאורך כל השנה. זהו תהליך עומק המורכב משלבים רבים, מצד אחד, אך גם הוא יכול להיות קצר ומעמיק. בתחילת השנה הפרוייקטים יותר אישיים, החל מכתיבת תעודת זהות אישית (WHO AM I ..   מי אני? מה משמעות השם ועוד) וכלה בדגם ענק של לוויתן העשוי מאשפה המושלכת לים, בגובה ארבעה מטרים המוצג באמצע בית הספר ומציג את שיאו של תהליך למידה על הסכנות שבהשלכת אשפה לים. ישנם פרויקטים כיתתיים, שכבתיים ורב גילאיים.

למידה תוך כדי עשייה
ד"ר מחמד אבו נג'א והרכזת הפדגוגית נג'לא אבו חמאד, מבית הספר עמל עהד חורה למצוינות:  המסע עורר בנו סערת רגשות מעורבות ודילמות ועימת אותנו מול עצמנו : ״ האם זה יכול להיות? האם זה נכון ? האם ניתן לשנות? תוך כדי המסע הבלתי נשכח והמלהיב התרחשו דברים רבים, אך יותר מהכול לא אשכח לעולם את המשפט: "hands on the minds"  . "למידה תוך כדי עשייה״ – אין דבר חזק יותר בתהליך הלמידה מאשר לשלב את המחשבה בעשייה, ולתבל אותם ברגשות ובחיבור האישי של הלומד.

kiraקירות מדברים
אתה מסתובב במסדרונות, בחללים הבית ספריים, בפינות, בתוך הכיתות, הכול התמלא במוצגים ותוצרים המשקפים את מה שנעשה בתוך הכיתות. כל דגם כזה או אחר, כל מוצג או פוסטר מספר סיפור אחר על מה שנלמד בין כתלי הכיתה, בין אם זה מדע, מתמטיקה או ספרות. המסתובב יכול להבין מה שלומדים בתוך הכתות רק מהסיור בין חללי בית הספר.

למידה חוויתית כתוצר של תשוקה
כאשר נכנסנו לתוך הכיתות, שוחחנו עם התלמידים והמורים, נוכחנו לדעת שהלמידה שם היא שונה, היא תוצר של תשוקה כמו שהדס אמרה, חיבה וחיבור לחיי היומיום. התלמידים פעילים בתהליך הלמידה כי זה מעניין אותם במישור האישי, נקודת הזינוק שלהם היא העניין בלמידה. התלמיד מתחבר לחומר הנלמד מתוך חיבור והזדהות אישית שלו, למידה חווייתית וכיפית, למידה לשם למידה ולא למידה לשם הישגים בלבד. המורה מצית את הלהבה, אך כל אחד מהתלמידים לוקח את הניצוץ הזה לעולם שלו. למקומות שהוא הכי מתחבר אליהם, תוך כדי הכוונה ותיווך של המורה.

ה"גבול" כמטאפורה – כיצד משלבים סיפור אישי בהוראה?

ht1הדס אמיר: שיאו של הביקור בעבורי היה מפגש עם מורה להומניסטיקה, אשר סיפורה האישי כילדה שהתגוררה במקסיקו וחצתה את הגבול מדי יום כדי ללמוד בסן דייגו, הפך לחלק מהווייתה. כתלמידה, מעולם לא שיתפה את מוריה בסיפורה האישי, אך כמורה היא מביאה את סיפורה האישי לתוך הכיתה. צפיתי בשיעור הכנה לפני יום טיול. הטיול היה לגבול עם מקסיקו, לפארק הנקרא "פארק הידידות", שם הם אמורים להיפגש עם אנשים העובדים בגבול. המורה ביקשה מהתלמידים להעלות על הכתב שאלות, ציפיות, חששות, והתייחסה לכל אחד מהם. לאחר מכן, שיתפה המורה את סיפורה האישי והסבירה את משמעות הגבול עבורה. היא נתנה לתלמידים לקרוא מאמרים עדכניים בנושא הגבול ולכתוב תגובה.
נדהמתי.

Ht5נדהמתי מהאומץ שבו המורה וכיתתה מסתכלים לבעיות בעיניים. מבלי להתחמק ומבלי להתעלם. זה בעיני PBL אמיתי. אחד המנהלים שאתו שוחחנו, אמר שהשאלה המנחה הראשונה שמורה צריך לשאול את עצמו לפני שהוא מתחיל בפרויקט היא: What am I passionate about?  . וזה בדיוק מה שהמורה עשתה. התלמידים שוחחו על גבולות מסוגים שונים, חקרו, שאלו, בחרו אנשים המייצגים את הגבול בעבורם, ראיינו אותם, הכינו פרויקט אומנותי המציג זאת. המורה והתלמידים התמודדו עם הבעיה המטרידה ביותר כיום בארצות הברית, בעיית המהגרים, סוגיה העולה לכותרות מדי יום, ושאלו שאלות נוקבות. נדהמתי מהאומץ ומהפתיחות לעשות זאת. היה זה מעורר השראה בעיני. נעניתי לבקשתה של המורה לספר על ישראל ועל מערכת החינוך והתלמידים שלנו. התלמידים שאלו שאלות וגילו עניין רב.

מה קורה בבית ספרנו בעקבות המסע?

visitorד"ר מחמד אבו נג'א: בית הספר עהד למצוינות במדעים חורה, מיוחד בכך שהתלמידים שלו באים ממקומות שונים, משפחות רבות, רקע חברתי שונה. זו נקודת החוזק שלנו. לתלמידים שלנו יש מגוון רחב של חוויות אישות ומחשבות שמעשירות את החוויה הלימודית של כולם. עיקרון ה״למידה מבוססת פרויקטים״ מתאים לנו מאד, אני מעריך שיהיו לנו הרבה מיזמים שיצטיינו בלמידה תוך כדי עשייה. נלמד נושא מסוים  – אבל נרחיב אותו לכל מיני כיוונים ונפרש אותו בכל מיני צורות. כשחזרנו מהמסע המרתק והבלתי נשכח, העברנו את הרגשות, הלבטים והתובנות שלנו לכלל המורים בבית הספר, ומיד התעוררה שוב לנגד עינינו סערת רגשות והתלהבות מעוררת השראה. אנחנו מתחילים להיווכח שמתרחשים תהליכים שונים בתוך הכיתות עם הילדים שלנו ברוח הייטק היי, ומצפים לראות תוצרים בפרק זמן קרוב.

הדס אמיר: הרבה מאוד דברים עוררו בי השראה וארצה ליישמם בהוראה: עבודה בקבוצות, אחריות הדדית, תהליכי עומק, נתינת משוב, ייצוג חזותי של מחשבות ושימוש באומנות. התפתחות מקצועית מתמדת ובעיקר שיח של כבוד. 

ומסכמת ד"ר רונית אשכנזי: "כיום, לאחר 8 שנים, שבהן מדי שנה יוצאות משלחות של מנהלים ומורים מעמל לרשת בתי הספר של היי טק היי למסע למידה מעורר השראה, משמח לראות את תהליך השינוי.  כל בית ספר בהתאם לדרכו, וכולנו יחד – באמצעות עבודה שוטפת בקהילות מנהלים ומורים, מנטורים ומובילי שינוי, לומדים זה מזה ומרוח היי טק היי ויוצרים מערכת חינוך חדשנית, דינמית וערכית".

 

קישור לתמונות בדרייב המסע השיתופי של עמל עהד חורה למצוינות

לכתבות קודמות בסדרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *