המועצה לקידום מצוינות של החינוך הערכי ברשת עמל

IMG_7315

 מאת שאול וייגרט

אם נדלק אצלכם ניצוץ, אם אתם מוכנים להיות שותפים ליוזמה חדשה ומלהיבה, אם אתם מוכנים לתרום מזמנכם ולשתף
בתובנות שלכם על קידום החינוך הערכי במדינת ישראל – תבורכו! כך נפתח הכנס הראשון של המועצה לקידום מצוינות של החינוך הערכי ברשת עמל. הכנס התקיים בבית הספר החדש להייטק ולאמנויות ע"ש פרס (לשעבר עמל שבח מופת ת"א) בינואר בהשתתפות מנכ"לית רשת עמל, סמנכ"לית פדגוגיה, מנהלי הרשת,
פרופ' נמרוד אלוני, רכזים, אנשי חינוך וצוות הפדגוגיה 

bulbהמביט על עולמנו ממעוף הציפור לא יוכל שלא לשים לב לקצב החיים המהיר והאינטנסיבי שבו אנו חיים ולא פעם גם משלמים על כך גם מחירים. המועצה לקידום החינוך הערכי, מבקשת לעצור קצת את אותו מרוץ לעיתים מטורף  ומתוך השראה לעסוק  בקידום הנושא ברשת שלנו. זהו אם כן הרציונל להקמת המועצה שאנחנו מקווים שתתכנס 3 פעמים בשנה.  ערך מרכזי העומד בבסיס היוזמה להקים ברשת את המועצה לקידום המצוינות של החינוך הערכי ברשת עמל הוא הצניעות. ברשת עמל מתקיימת עבודה חינוכית ערכית מרשימה ומשמעותית ולעיתים גם ממש מרגשת, אבל החינוך הערכי הוא נושא שכדאי לבוא אליו עם מידה של צניעות. ראוי החינוך הערכי שנשמור עליו שיהיה כל הזמן במרכז ההוויה החינוכית שלנו. החינוך הערכי הוא לב השליחות החינוכית. המציאות של החברה הישראלית בעת הזו אינה פשוטה ומציבה בפנינו כמנהיגים חינוכיים המשפיעים על עתידה,אתגר גדול מאד ולפיכך גם  אחריות כבדה המוטלת על כתפינו. בבתי הספר של רשת עמל נעשית עבודת חינוכית-ערכית, מאומצת וחשובה מאין כמותה, עם זאת הזמנו את כל מי שמוכן להיות שותף לעוד מחשבה ודיון על החינוך הערכי ברשת להצטרף ליוזמה חדשה של הקמת "מועצה לקידום מצוינות של החינוך הערכי ברשת עמל". 
 את הכנס פתחה עו"ד רוית דום עיני מנכ"לית קבוצת עמל שברכה על היוזמה והדגישה את מקומו וחשיבותו של החינוך הערכי ברשת.  רוית אמרה : " היום היה זה עבורנו עוד יום של חג והתרוממות רוח, כשערכנו במרכז יזמות עמל בתיכון להייטק ולאמנויות ע"ש שמעון פרס, את כנס היסוד של המועצה לקידום המצוינות הערכית חברתית ברשת עמל, בהשתתפות מנהלי בתי ספר, מורים ונציגי מנהיגות הנוער שלנו מכל רחבי הארץ. רשת עמל היא כור היתוך חברתי. החינוך הערכי-חברתי הוא נשמת אפה של רשת עמל. התלמידים שלנו מעורבים בחברה ובקהילה, ובעלי נכונות להתנדב ולתרום מזמנם ומיכולתם למען הכלל. גם כשאנחנו מובילים חינוך לחדשנות וליזמות, אנחנו כורכים זאת יחד עם הערך החינוכי החשוב של העזרה לזולת. כך גם במרכזי היזמות שלנו ובתחרות היזמות הארצית של עמל, המיזמים החדשניים שמפתחים התלמידים שלנו הם למען אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ולמען הקהילה. הנכונות לעשות ולתרום למען החברה והמדינה, מבטיחה את החוסן החברתי שלנו. המועצה לקידום מצוינות של החינוך הערכי-חברתי ברשת עמל תהיה גורם מכוון של הדגשים בעשייה ערכית וחברתית מקורית, יצירתית ורבת משמעות!"

shaulבהמשך נשא דברים פרופסור נמרוד אלוני שדיבר על "חינוך ערכי ותיקון עולם לטובת האדם והעולם ". בחלק השני התחלקו המשתתפים לקבוצות ועסקו בארבעה נושאים מרכזיים:  כיצד ניתן ברשת עמל להתמודד עם היעדים המרכזיים של החינוך הערכי בחברה הישראלית? מה הם הקשיים הגדולים שיש בחינוך ערכי בבתי הספר שלנו?  עם "יד על הלב", איך נצליח ליצור שעת מחנך רלבנטית ומשמעותית ברשת עמל? אלו צעדים מעשיים יכולה המועצה לקידום החינוך הערכי בעמל לעשות? 
את הכנס סיכמה ד"ר רונית אשכנזי סמנכ"לית עמל ומנהלת הפדגוגיה שאף הנחתה את המועצה. רונית: " רשת עמל  מובילה לאורך שנים רבות תהליכים של חינוך ערכי משמעותי, וביניהם חינוך לסובלנות, ולרב תרבותיות, חינוך לקבלת השונה וליושרה. המועצה למצוינות ערכית שהקמנו היום, מעוניינת לבחון את התהליכים שאנו מבצעים, לשתף בהם מורים מנהלים, תלמידים, אנשי מטה ודמויות מובילות בתחום, במטרה לחדד את השיח בנוגע לנושאים הערכיים. להגיע למצוינות ערכית".
 בהמשך השנה יתקיים הכינוס השני, והמועצה מתוכננת להיות חלק אינטגרלי מפעילות הרשת. שאול וייגרט – מנהל תחום חברתי ערכי: " לפני שנים רבות בקיבוץ לא גדול בדרומה של הארץ התכנס צוות הרפת למסיבת פרידה מד"ר בראנובר הווטרינר הוותיק שיצא לגמלאות. כאשר הגיע תור הברכות עלה המנהל לברך וכך אמר: "יכולתי להודות לך ד"ר בראנובר על שנים רבות של עבודה מסורה, על לילות קרים ולעיתים גם גשומים ועל שבתות  וחגים רבים  שבהם היינו מזעיקים אותך  לטפל בפרה חולה או בהמלטה שהסתבכה, על כך שתמיד שקראנו לך, הגעת. אבל מכל הדברים הטובים כמו מקצועיותך ומסירותך שאפשר להפליג בהם בשבחך, אני בוחר לומר שהדבר שהכי הערכתי אצלך הייתה  העובדה שידעת לומר: "אני לא יודע"! כשעלה הווטרינר המבוגר להודות על הברכות אמר: " נכון! ברפואה המון דברים איננו יודעים! אפשר לנסות כך ואפשר אחרת אבל האמת היא שאנחנו לא יודעים!" 

העולם סביבנו מתקדם ומתפתח במהירות הולכת וגוברת ואנו מצווים לראות זאת נכוחה ולהגיב לאתגרי המאה ה-21. חשוב שהתשובות שלנו כרשת יהיו: קידום היזמות, החדשנות והמצוינות אבל במקביל ואל מול העולם המשתנה מול עינינו: חיזוק המצוינות של החינוך הערכי. המשמעות של השאיפה למצוינות שחרטנו על דגלנו היא גם אותה מחשבה שלא תיתן  מנוח: "מה עוד ניתן לעשות כדי לקדם את החינוך הערכי שלעולם אין בו די. במקביל למתרחש בעולם, גועשת וסוערת החברה הישראלית שלנו: מתחים לא פשוטים מאיימים להרחיב את הסדקים שביציבותה. החינוך הערכי הוא האמצעי החשוב ביותר להשפיע על עתיד החיים כאן. "איש מאתנו אינו חכם כמו כולנו" כותב קן בלנצ'ארד בספרו על תורת המנהיגות. התרומה של כל אחד ואחת מכם שבאתם לכאן: מנהלים, רכזים חברתיים, מורים נציגי מנהיגות הנוער שלנו וצוות הפדגוגיה  היא רבה ואנחנו מודים לכם ומבקשים שתמשיכו להיות שותפים לביסוס המועצה שיוצאת לדרך היום. 

לאלבום התמונות מהכנס – לחצו כאן

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *