מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני בכנס "יוזמות 2018": קריירה מקצועית שוויונית מתחילה בחינוך

20180225_091417-768x432

"כדי לנפץ את הסטטיסטיקה שכולנו מכירים בכל הנוגע לשכר נשים ומספר הנשים המובילות בתפקידי מפתח, עלינו להתחיל בכך בגיל צעיר יותר. זהו תפקידה של מערכת החינוך". דברים אלו אמרה עו"ד רוית דום עיני מנכ"ל קבוצת עמל, בפתיחת כנס "יוזמות 2018 – עסקים, נשים, חדשנות" שנערך ב- 25.2.18 בעזריאלי שרונה ת"א. הכנס נערך על ידי עיתון "כלכליסט" בשיתוף עם קבוצת עמל ובנק לאומי ובחסות הטכניון. השתתפו בו נשים פורצות דרך במגוון תחומים. תלמידות יזמיות מבתי ספר של קבוצת עמל הציגו בפני באי הכנס מיזמים שפיתחו, על מנת להמחיש כיצד מסלול הלימודים שלהן פותח בפניהן אופק של קריירה מצליחה. אחת התלמידות, קרן אור קדוש מביה"ס הרב תחומי עמל בגין צפת, הציגה מעל במת הכנס מיזם שפיתחה במרכז היזמות של עמל: רחפן עזרה ראשונה.

העלאת המודעות לשוויון בין נשים לגברים

"שמי רוית דום ואני עומדת היום בראש קבוצת עמל כמנכ"ל הרשת. אני גאה לעמוד כאן מולכם. יחד איתי נמצאות פה תלמידות מובילות ואנשי חינוך מובילים. כולנו כאן בשל האמונה בחשיבות הכנס ובהעלאת המודעות לשוויון בין נשים וגברים". כך פתחה מנכ"ל קבוצת עמל את דבריה בכנס. היא תיארה את אי השוויון הקיים בין נשים לגברים, מנתה את הסיבות שהביאו לכך, והצביעה על כך שבאמצעות החינוך בבית ובבית הספר ניתן לשנות את המצב.

"נשים שוות לגברים, לא פחות ולא יותר, אך במציאות של 2018 האמת היא שגברים עדיין מנהלים את העולם. יש בעולם כ- 195 מדינות חופשיות ורק 17 אחוז מהן מונהגות על ידי נשים. בפרלמנטים בעולם יש רק 20 אחוז נשים.

אחוז הנשים בתפקידי ניהול בעולם התאגידי עוד נמוך מכך. בארה"ב רק 14 אחוז מהנשים בתפקידי ניהול ו- 17 אחוז יושבות בדירקטוריונים. 34 נשים יושבות בכנסת ישראל שהן 28% מחברי הכנסת. רק 18 אחוז מהחברות בישראל מנוהלות על ידי נשים, ובמדד תל אביב 100 יש חמישה אחוז נשים מנהלות" אמרה עו"ד רוית דום עיני והדגישה: "גם אני המנכ"לית הראשונה מתוך שלוש רשתות החינוך הגדולות בישראל, וזה מפתיע כי ברוב מערכת החינוך נמצאות נשים, מורות, מפקחות."
 

68 אגורות על כל שקל

 עו"ד דום עיני הציגה נתונים על פערי השכר בין נשים לגברים: "כשמשווים 

את השכר הממוצע של נשים בישראל לזה של הגברים, עולה שנשים מרוויחות 68 אגורות על כל שקל שמרוויחים גברים. למה זה קורה? ההבדל נובע מבחירת מקצועות התעסוקה. למשל מקצוע האחיות שבו רובן נשים. כמעט לכל אחד יש יקיר או יקירה שנמצא בבית חולים ורואה את הנחיצות באחות שהיא כמו מלאכית עבור בן המשפחה, והשכר שלה הוא שכר נמוך הרבה מתחת למה שהיא אמורה לקבל. וכך גם מקצוע ההוראה. כולנו שולחים את הנכס הכי יקר שלנו לבית הספר. המורות מעצבות את עתיד ילדינו ושכרן כל כך נמוך. ואני שואלת את עצמי למה במקצועות כל כך חיוניים שברובם עובדות נשים השכר כל כך נמוך?"
 

דילמה שאינה קיימת אצל הגבר
עו"ד דום עיני מנתה סיבה נוספת לכך: "הסיבה השנייה, לפחות לטעמי, היא שכל אישה מגיל צעיר, כבר מהגן, נותנים לה להבין שהאחריות שלה היא לגדל את הילדים, לטפל במשפחה, ואחר כך לעשות קריירה. בכל מקום עבודה שבו אישה צריכה לעבור איזשהו מכרז, היא חוששת, פוחדת לקחת עליה את האחריות, ולמה? כי היא יודעת שהיא צריכה לחזור הביתה בארבע אחה"צ, יש לה ילדים קטנים, וכל פעם היא נמצאת בדילמה הזו, כי האחריות הכמעט בלעדית שלה זה לטפל בילדים ובמשפחה. כתוצאה מהפוזיציה הזו, המעסיק שצריך להחליט לגביה, יודע גם הוא שיש לה את הדילמה הזאת שאינה קיימת אצל הגבר. זה קיים בכל דרג ובכל תפקיד, וזה רק מחמיר ככל שעולים לדרגים הניהוליים 

ולתפקידי המפתח. אז איך אנו רוצים שנשים תגענה לתפקידי מפתח אם זה המצב היום?!"

החלטתי לא לוותר

מנכ"ל קבוצת עמל הדגישה בדבריה כי אחד מהפתרונות זה יותר נשים בתפקידי מפתח, יותר נשים שהולכות להייטק ולטכנולוגיה, יותר נשים שמאמינות בעצמן.

עו"ד רוית דום עיני שיתפה את משתתפי הכנס במה שחוותה מניסיונה האישי: "גם אני חוויתי את הדילמה הזו. כל אישה בהריון נעצרת ובעבודה כולם ממשיכים קדימה, גברים לא נמצאים בכלל במקום הזה. כשהייתי בסוף ההריון שלי קיבלתי הצעה לתפקיד עם קידום, תנאים ושכר. גם אני חשבתי איך אוכל להיות אמא מסורה ומצד שני אני רוצה להיות אישה מאושרת, מאותגרת, עם קריירה משלי. זה לא פשוט לעמוד בקושי הזה. החלטתי לא לוותר, שאפתי להשפיע ולתרום בתפקיד הניהולי שהוצע לי, כי אני מאמינה בעצמי ועבדתי קשה. עשיתי את הבחירה שלי".

תוכניות פורצות דרך לבנות מגיל צעיר

היא ציינה שכיום המצב טוב יותר, ובמאה ה-21 יש יותר נשים מצליחות, אבל זה לא מספיק. לדבריה "את השינוי  האמיתי אפשר לעשות רק דרך החינוך. חינוך מהבית, מגן הילדים, מבית הספר. מספיק 

להעביר לנו מסרים סמויים, של פחות לשאוף, של פחות להעז. צריך לשנות קונספציות בכל החברה הישראלית. להפסיק לשדר לנו את כל האמונות המסורתיות והשוביניזם המיושן. את זאת אפשר להשיג רק דרך החינוך".

בהתייחסה לנעשה ברשת עמל בתחום זה אמרה עו"ד רוית דום עיני: "כמי שעומדת בראש רשת חינוך מובילה בישראל, אני מובילה תוכניות פורצות דרך לבנות מגיל צעיר. רק מגיל צעיר אפשר לעשות את השינוי. אנחנו מקדמים אותן להצלחה, מעודדים אותן לבחור מקצועות הייטק, מדעים וטכנולוגיה, לפתח מיזמים ולדעת להציג אותם ולדבר בכל מקום, גם באנגלית. להיות פעילות במרכזי היזמות שלנו. אנחנו עושים שינוי גם אצל המורים שלנו, מכשירים אותם, כדי שלא יוותרו לבנות ויעודדו אותן לעשות חמש יחידות מתמטיקה, חמש יחידות פיזיקה, חמש יחידות רובוטיקה".

השוויון צריך להתחיל גם מהבית

עו"ד דום עיני ציינה שהשוויון צריך להתחיל גם מהבית. "אני קוראת לשוויון ושותפות מלאה של בני הזוג שלנו, להורות משותפת, כי לא יכול להיות שאשת קריירה צריכה לג'נגל בין העבודה לבין הילדים. כשגבר מבשל בבית כולם מתלהבים ומוחאים לו כפיים, אבל מבחינתי זהו דבר המובן מאליו. צריך שותפות אמיתית וחלוקה אמיתית של כל התפקידים. אין לי ספק שהחתירה לשוויון בין נשים לגברים היא מסע ארוך. זהו תהליך עמוק, זוהי אחריות של כולנו להירתם לתהליך הזה ולהגשים את היעד. מדובר על שינוי חברתי עמוק, לא פחות ממהפכה. עלינו לשנות פרדיגמות ותפיסות של העולם הישן ולהבין שבעולם המודרני אין מגבלות מגדריות. מבחן התוצאה יהיה שכנס מסוג 

זה יהיה כבר מיותר, והנוכחות השוויונית של נשים וגברים תבוא לידי ביטוי בכל תחומי העיסוק ובכל תחמי השכר, בכל התפקידים ללא שום הבדל. רק אז נדע שאנחנו מצליחים להגשים את עצמנו כחברת מופת בישראל."
 

בכנס הציגו תלמידות פורצות דרך מבתי ספר של עמל מיזמים ופרויקטים:

רב תחומי עמל בגין צפת – רחפן עזרה ראשונה
רב תחומי עמל זינמן דימונה – רובוטיקהרב תחומי עמל שחקים נהריה – השפעת המיקרו כבידה על היווצרות אבנים בכליות – ניסוי לתחנת החלל הבינלאומיתרב תחומי עמל שבח מופת – LS BAND צמיד חכם / משקפיים חכמים לחירשים/ פרויקט שרונה
רב תחומי עמל כעביה – משקפיים חכמים לעיוורים
רב תחומי עמל ב' פתח תקוה – סידן בחלל – ניסוי לתחנת החלל הבינלאומית

 

 

קוראים לי קרן אור קדוש, אני בת 17ואני מנכ"לית של חברת סטארטאפ מתחילה

 

קרן אור קדוש, תלמידת כיתה י"א בביה"ס הרב תחומי עמל בגין צפת, סיפרה בדבריה כיצד נחשפה למרכז היזמות של עמל בבית ספרה בצפת, ומה חוותה בשלוש השנים שהן היא לומדת במרכז. "אני לומדת במגמות פיזיקה ואמנות. הסיפור שלי מתחיל עוד לפני שבע שנים, לפני שבכלל נכנסתי לבית הספר. הוא מתחיל כשהרשת, בראשותה של רוית דום, החליטה שפותחים מרכז יזמות בצפת. אני גיליתי את זה רק לפני שלוש שנים. באו אלינו, דיברו איתנו, הסבירו לנו, שנירשם, שננסה. לא כל כך ידעתי למה לצפות. מה התוכנית הזו בעצם אומרת? זוהי תוכנית של שלוש שנים. בשנה הראשונה מתחילים לחשוב על בעיות. משהו בחברה הישראלית שמפריע לכם, משהו שחווית שמפריע לך. אז מגיע שלב החשיבה על פיתרון שיחולל שינוי. אחרי זה, מזל טוב!!! פתחת את החברה הראשונה שלך כשאתה בכיתה ט'. השנה השנייה היא עם הכי הרבה עשייה, תוכנית עסקית, ועדת השקעות, נסיעה לכל מיני כנסים, הכל על מנת לגייס את כל הכסף שאתה יכול כדי לבנות את האב טיפוס. השנה השלישית שבה אני נמצאת היום, היא השנה המסכמת, שבה אתה מנסה לצאת עוד יותר לשוק, בתקווה למכור את המוצר שלך. אז היום אני יכולה לעמוד פה ולהגיד: שלום, בוקר טוב לכולם. קוראים לי קרן אור קדוש, אני בת 17, ואני מנכ"לית של חברת סטארטאפ מתחילה. אני רוצה לספר לכם בקצרה על הרעיון שלנו". בהמשך דבריה תיארה קרן אור קדוש כיצד עלה רעיון פיתוח המיזם שפיתחה יחד עם חבריה: רחפן עזרה ראשונה,שנועד להוות כלי עזר לכוחות ההצלה במקומות שהגישה אליהם בעייתית. הרחפן נושא 

אמצעי עזרה ראשונה וציוד לתקשורת בין מי שנפגע לבין כוחות ההצלה. לרחפן ג'יפיאס שמנווט את הרחפן באופן אוטונומי ומדווח על מיקום האדם שנפגע בטווח סטייה של עד מטר. "קיבלתי הרבה מאוד כלים שאני לא יודעת אם הייתי יכולה לקבל בכיתה רגילה עם עט, מחברת וכו'. הדבר הראשון הוא שיצא לי להציג המון פרזנטציות, ללמוד מה מושך אנשים ומדבר אליהם. זה עזר לי להבין טוב יותר את העולם העסקי, איך בדיוק הדברים עובדים. מה בעצם קורה בחיים עצמם.. מה מחכה לי אחרי בית הספר. בנוסף רכשתי אנגלית גבוהה ונפתחו בפני כל כך הרבה אפשרויות מאז שנכנסתי לתוכנית הזאת. זוהי תחושה מדהימה שרואים בנו פוטנציאל בתור תלמידים כדי לדבר וכדי לייצג רשת שלמה וענקית. האנגלית שלי הייתה טובה גם לפני כן, אבל קיבלתי ביטחון לדבר באנגלית הרבה יותר טובה. לפני כשנה קראו לי לחדר המנהל, ואמרו לי שרשת עמל מחפשת תלמיד אחד שיציג בטורינו איטליה, באיחוד האירופי, את המיזם, את הסטארטאפ שלו. כל כך רציתי את זה. רציתי להראות שגם בגיל כל כך צעיר זה קיים. התקבלתי וטסתי, ובמשך שלוש שעות דיברתי שוב ושוב באנגלית, והסברתי על המוצר שפיתחתי. היה נהר של אנשים שבאו ורצו לשמוע ולהקשיב לי וזה בעצם הכי ריגש אותי. ממוצע הגילאים שם היה 30-40, ואני הורדתי את ממוצע הגיל שם. עד לפני שלוש שנים, החוויה שלי בתיכון הייתה מחברת, עט, עבודות וחוזר חלילה. התוכנית הזו נתנה לי את האפשרות לפרוץ את המעגל האינסופי הזה. אני חווה דברחים שלא הייתי חווה אם לא הייתי מצטרפת לזה, לדוגמה הכנס המדהים הזה שאני עומדת ומדברת בו. אני רוצה להגיד תודה ענקית. זה שינה לי לגמרי את ההווייה של תיכון".

 

דברי מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני בכנס "יוזמות 2018":

דברי קרן אור קדוש, תלמידת ביה"ס הרב תחומי עמל בגין צפת בכנס "יוזמות 2018":

לכתבה בעיתון כלכליסט, לחצו כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *