כנס EduTech טכנולוגיה בחינוך בשיתוף קבוצת עמל

yazamut2

בתחילת דצמבר 2013 נערך כנס אדיוטק במלון שרתון בתל אביב, כשהנושא המרכזי בו: "כיצד תיראה כיתת העתיד". קבוצת עמל הפגינה נוכחות מרשימה. תלמידי הרב תחומי הולץ חיל האוויר והרב תחומי חדרה למדעים ואומנויות איישו דוכן שעורר התעניינות רבה. מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום הציגה בפני מליאת הכנס את החדשנות הפדגוגית שעמל מובילה כיום בשילוב טכנולוגיה מתקדמת.

צילום: ניב קנטור, אנשים ומחשבים

צילום: ניב קנטור, אנשים ומחשבים


"בקבוצת עמל העתיד כבר כאן!" אמרה מנכ"ל עמל והדגישה: "אפשר לראות אצלנו עולם חדש של הוראה ולמידה. זוהי פדגוגיה אחרת, הוראה ולמידה חדשנית העושה שימוש נכון בטכנולוגיה המתקדמת ביותר הקיימת כיום. יצרנו חוויית הוראה ולמידה אחרת, שבה התלמיד עבר מלמידה פסיבית ללמידה אקטיבית, בשפה המחוברת לחיי היום יום שלו ובטכנולוגיה המחוברת לעולם שלו". עו"ד דום ציינה כי החל משנת 2013, יותר מ-820 תלמידים בביה"ס הרב תחומי הולץ מקבוצת עמל, משתמשים מדי יום באייפדים. מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום הציגה בפורום הרחב את עמל כמובילת חדשנות פדגוגית המשלבת טכנולוגיה מתקדמת, ודנה בשאלה כיצד יש לרתום את הטכנולוגיה לשימוש מורה העתיד. 

שימוש במציאות רבודה כאמצעי המחשה לתכנים לימודיים בתלת מימד

pironAR"כמעט כל ספרי הלימוד עברו המרה לספרים דיגיטליים, באייפדים. באמצעות האייפדים משתמשים בביה"ס בטכנולוגיית "מציאות רבודה" שממחישה לתלמידים תכנים לימודיים בתלת-מימד, בקול ובתמונה. השימוש במציאות רבודה מהווה כלי הוראה יעיל לשיפור יכולת התפיסה של התלמיד, ע"י המחשה אמיתית של החומר הנלמד. התלמידים חווים למידה מרתקת בביה"ס וגם בבית". היא אמרה שהתלמיד יכול למשל להשתמש באפליקציית "מציאות רבודה" ליצירת תכנים משלו ולהגיש זאת כמשימת עבודה אישית שלו. כתוצאה מכך התלמידים חשים יותר מחויבות ללימודים ויכולים בסופו של דבר לחלוק עם חבריהם לכיתה את התכנים שיצרו, תוך העשרת ושדרוג הלמידה בדרכים התואמות לשינויים התמידיים החלים בסביבה בה אנו חיים. עו"ד דום הדגישה: "אנו מכניסים השנה בתי ספר נוספים שלנו לתהליך המהפכני הזה של חדשנות פדגוגית וטכנולוגית, תהליך שמוכח כהצלחה מזהירה".

היא ציינה שהלמידה באמצעות אייפדים, היא חלק מתהליך רחב היקף של מהלכים חדשניים שקבוצת עמל מובילה כיום, שמטרתם לפתח את כישורי התלמידים ולהכין אותם למיומנויות המאה ה-21. "אנו מובילים כיום מיזם חדשני ופורץ דרך במערכת החינוך. קבוצת עמל מקימה מרכזי יזמות ייחודיים בבתי ספר, אשר מחוברים לחברות מובילות בסביבתם של בתי הספר. במרכזי היזמות התלמידים לומדים מיני מנהל עסקים, מפתחים פרויקטים חדשניים העונים על צורך אמיתי, תוך התמקדות בתחומים המעניינים ומאתגרים אותם, כגון: ביו-רפואה, תקשורת ופיתוח אפליקציות.

haderaa

מדובר במהלך חדשני, שבמרכזו החינוך ליזמות ושילוב אמיתי בתעשייה, תוך פיתוח כישורים של יוזמה, חשיבה מקורית ויצירתיות. הקמנו כבר שני מרכזי יזמות, בצפת ובחדרה, שבהם יצרנו סביבת לימודים חדשה שמאפשרת חשיבה מחוץ לקופסה, מעודדת יצירתיות ומזמנת לתלמידים מפגש מרתק עם עולם הטכנולוגיה העכשווית והחדשנית ביותר".

מרכזי היזמות של עמל – דוגמה לכיתת העתיד

עו"ד דום פנתה לקהל באולם ואמרה: "מי שרוצה לראות בדמיונו את כיתת העתיד, מוזמן לראות את מרכזי היזמות שלנו שוקקים פעילות של תלמידים צמאי דעת המאותגרים ברמה הגבוהה ביותר, תלמידים עם אור בעיניים שיודעים שניתנים להם הכלים המתקדמים ביותר כדי לאפשר להם להגיע לפסגת ההצלחה". היא הוסיפה שגם פרויקט אחר שקבוצת עמל מפעילה, מהווה חלק מאותה תפיסה מרכזית של שינוי חווית ההוראה והלמידה. "אנו מפעילים פרויקט למידה ברוח הייטק – היי, למידה מבוססת פרויקטים, למידה באמצעות חקר המחוברת לעולם האמיתי של התעשייה והעסקים. גם הוא כמו למידה באמצעות אייפדים ומרכזי היזמות שאנו מקימים, מעודד למידה אקטיבית ולא פסיבית". להמחשת שיטת הלמידה הייחודית והחדשנית הזו, ציינה מנכ"ל עמל כמה דוגמאות: "כך למשל בבית הספר הרב תחומי צפת של עמל, מיישמים את למידת החקר בהוראת חוקיות הזמנים באנגלית דרך חקר שירי הביטלס. או למשל תלמידי תנ״ך מוגבר שרובם לומדים גם תיאטרון, לומדים את הכרת יסודות הקומדיה ויישומם, דרך חקר וניתוח דמות או סצינה ממגילת אסתר.

dnaדוגמה אחרת היא מבית הספר הרב תחומי ליידי דייויס תל אביב של עמל, שם מובילים את תלמידי הביולוגיה למצוינות מדעית באמצעות חקר. כך למשל, פרק לימוד יצירת החלבון, נלמד בדרך אחרת שבה התלמידים הפכו לחוקרים של מחלות גנטיות באדם, ובעזרת יצירתיות וסקרנות נגלו לתלמידים עולמות חדשים ומרתקים. החשיבות הרבה של הפרויקט היא ברלוונטיות של הלימודים לעולם האמיתי, בחיבור עם הקהילה, ובדיאלוג המשמעותי שיש בין מורים, תלמידים  ואנשי חינוך. חלק מהותי בפרויקט הוא כל נושא הפרזנטציה, הרטוריקה ופיתוח מיומנויות וכישורים נוספים החיוניים במאה ה-21".

edutech"כשדנים בנושא המרכזי של הכנס 'כיצד תיראה כיתת העתיד', מה שצריך לדעתי לעמוד במרכז תשומת הלב זו השאלה 'כיצד ייראה מורה העתיד'. עלינו לשאול את עצמנו האם יהיו למורה את כל הכלים וההכשרות החדשניות המתאימות, מאחר שמורה עם יצירתיות מפותחת יכול להעניק לתלמידים חוויית למידה מאתגרת".לדבריה, "הדבר ייצור עתודה של תלמידים יצירתיים, אחראים על עצמם, שיודעים להוביל ולפתח רעיונות".

סמנכ"ל פדגוגיה ד"ר רונית אשכנזי השתתפה במושב הראשון  "המגזר הציבורי- תוכנית התקשוב לאן?" והצרה על הפסקת תוכנית התקשוב הלאומית בשלב חטיבות הביניים.

לכתבה באתר אנשים ומחשבים, לחץ כאן

למושב עם הד"ר רונית אשכנזי – הטכנולוגיה צריכה להכשיר את התלמיד למאה ה- 21 – לחץ כאן
התקשוב עולה כיתה פרק ב', לחץ כאן

לתמונות מהכנס, לחץ כאן
לתמונות מטעם אנשים ומחשבים, לחץ כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *