חגיגת פדגוגיה חדשנית בדימונה

dimona3

מאת: לאה קרמני, מנטורית עמל ללמידה מבוססת פרויקטים |

החודש התקיים בדימונה כנס תוצרים חגיגי, שבו הציגו בתי הספר התיכוניים בעיר את העשייה הפדגוגית העשירה בבתי הספר. בכנס התקיימה תערוכת תוצרים של למידה משמעותית רב-תחומית, ומעורבות בקהילה, שהיתה שיאו של תהליך קידום הלמידה המשמעותית בעיר דימונה.
במהלך הכנס, הציגו התלמידים הנרגשים פרויקטים נבחרים בסגנון 'טד'.  בכל בתי הספר התיכוניים בעיר: ליהמן, אפלמן, זינמן, אחווה ומח"ט תנופה, מתקיימת מזה מספר שנים, למידה מבוססת פרויקטים (PBL) בהובלת מנחים פדגוגיים שהכשירה רשת עמל. בנוסף להנחיה, שמועברת על ידי צוות מנטורים של רשת עמל, התקיימו במשך dimona1השנה שני כנסים משותפים למורים ותלמידים, שסייעו ללמידה ולחידוד מאפייני הלמידה המשמעותית. התלמידים עסקו בחקר רב-תחומי של דילמות ובעיות שונות בחברה הישראלית ובעיר דימונה, הציעו פתרונות משמעותיים ופעלו למען הקהילה. בין התוצרים המרשימים שהוצגו בכנס, נמנו חדרי בריחה במדעים ובלשון "תיבת האוצרות של ארכימדס" ו"לברוח אל הפועל", הפיכת כיכרות העיר דימונה למוזיאון אינטראקטיבי המציג את ההיסטוריה של העיר דימונה באמצעות מסלול תיירות סלולרי, סיורים מודרכים בעיר, תערוכה אינטראקטיבית בנושא השואה, מדריכים לשימוש נבון בחשמל ועוד. מרשימה ומרגשת הייתה תרומתם של תלמידים מבתי הספר השונים לאנשים עם צרכים מיוחדים: גן שעשועים מונגש, בר מים המונגש לשימושם של אנשים כבדי ראייה, והעצמתם של תלמידים צעירים בעלי צרכים מיוחדים.
מנכ"ל עמל עו"ד רוית דום עיני: " כנס התוצרים הוא פרי שיתוף פעולה פורה בין עיריית דימונה וקבוצת עמל. אנו גאים להציג את תוצרי ההוראה והלמידה החדשנית בקשת רחבה מאוד של תחומי לימוד המהווים מקור השראה גם לאחרים להיות חלק מפדגוגיה חדשנית, אקטיבית ומאתגרת. כשנותנים לבני הנוער את הכלים המתאימים, הם מגלים יכולות מדהימות, ומכאן פתוחה בפניהם הדרך להגשים חלומות ולהשתלב בעתיד בתפקידים מובילים בעולם העסקים והתעשייה המודרנית". 
מורה מבית הספר מח"ט תנופה מספרת: "בתהליך התלמידים הבינו והפנימו את ערך הנתינה, וחשיבות השמירה על איכות הסביבה ובעיקר  את החשיבות של מערכות חשמליות מתקדמות בעולם החשמל. בערב התוצרים, התגאו התלמידים התגאו במערכות אשר פיתחו והחלו להאמין שהשמיים הם הגבול התחתון באשר ליכולתם  המקצועית".
ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל פדגוגיה: " קבוצת עמל מובילה כיום בעשייה חינוכית חדשנית. שינוי תפיסת הלמידה שאנו מובילים בשנים האחרונות בא לידי ביטוי גם בעשייה הענפה שלנו בתחום החינוך לחשיבה יזמית ולחדשנות, בדגש על חיבור לעולם המחר. אנו נותנים לתלמיד את הכלים והתמיכה לחשיבה יצירתית, דוחפים אותו להפעיל את הדמיון, מחזקים את האמונה שלו במסוגלות האישית להצליח לפרוץ דרך. כתוצאה מכך הוא עצמו הופך להיות פעיל, אקטיבי, יצירתי, מפתח מיזמים חדשניים".

dimona5dimona2אייל חטב מורה לגיאוגרפיה מהרב תחומי עמל ליהמן : "אלו היו חודשיים מאומצים ומאתגרים שזימנו לי כמורה התנסות מעניינת והעניקו לתלמידים למידה מסוג שלא הורגלו בו בעבר. אמנם לוח הזמנים היה צפוף, ומדי פעם גם התגלו תקלות בלתי צפויות, אך בסופו של דבר ייזכר הפרויקט כחוויית למידה משמעותית שגיוונה לי את דרכי ההוראה והעשירה לי את הידע והמיומנויות. התלמידים הפתיעו אותי בבחירת הנושאים שהיתה רלוונטית ומשמעותית לחייהם. ברוב הקבוצות שמחתי לראות למידה שיתופית ועבודת צוות. סיפוק רב שאבתי מהובלת התלמידים מעולמם הפנימי להקשר גיאוגרפי מובהק, כשבחלק מהמקרים הורמו גבות ונשאלו שאלות בסגנון: מה הנושא הזה קשור לגיאוגרפיה?! אמנם ליווי התלמידים בפרויקט דרש ממני מאמץ רב ועבודה סביב השעון, שהיא שונה במהותה לעומת שיעור פרונטלי בכיתה, אך אין לי ספק שבעתיד יעשו התלמידים שימוש בכלים חשובים שרכשו – מבנה עבודת חקר וניסוח שאלה מובילה – וכן ינהלו שיח פורה יותר שבו ישלבו מושגים אותם למדו במהלך העבודה. לקח חשוב אותו רשמתי לשנים הבאות הוא להקדיש זמן רב יותר לשיפור המיומנויות הדיגיטליות של התלמידים.
השלב האחרון של הכנת התלמידים לפרזנטציה בסגנון Ted בכנס היה חשוב, מאחר שהגביר את ההישגיות בכיתה ומיקד את הלמידה לקראת השלב הסופי והמכריע. התמלאתי גאווה לראות את התהליך אותו עברו חלק מהתלמידים משלב של ביישנות וחוסר ביטחון לשלוש דקות מרגשות של עמידה חזקה, סוחפת ובטוחה מול קהל". 
שרון בן זקרי תלמידת הרב תחומי עמל ליהמן : " במהלך החודשים האחרונים עברנו תהליך לימודי בגיאוגרפיה של PBL, אני ווהתלמידים בקבוצה שלי התגבשנו וחווינו חוויה מעצימה ביחד, התרחשה עבודת צוות בין כל חברי הקבוצה, נהניתי מאוד ולמדתי הרבה.
בבית הספר הרב תחומי עמל ליהמן, מפתחים זו השנה השנייה למידת חקר מבוססת מיקום באמצעות פלטפורמת הוונדרינג.  הדס אמיר, מורה לאנגלית רב תחומי עמל ליהמן: "האפליקציה משקפת למידה במרחבי החיים סביב העיר דימונה. השנה, הצלחנו לספר את סיפורם האישי של האנשים שמאחורי המקומות בעיר. התלמידים חקרו, שאלו למדו את הסיפור האישי שמסתתר מאחורי הקלעים, מה שחיזק את הקשר לקהילה, והכול באנגלית!"
מורה מבית הספר הרב תחומי עמל זינמן : "היה ערב מקסים ושמחים שלקחנו בו חלק. מרגש היה לראות את השילוב הכל כך טבעי בין תרומה לחברה ולקהילה לבין חדשנות פדגוגית". 
dimona4על החדשנות הפדגוגית, בבתי הספר התיכוניים בדימונה, מנצחים הרשות המקומית ורשת עמל, המיוצגת על ידי מר אבי אדרי רפרנט הרשת לאזור דרום ורפרנט בתי הספר מטעם הרשת. העשייה הפדגוגית המעמיקה בבתי הספר התיכוניים בעיר, מעידה על העשייה החינוכית המשמעותית במערכת החינוך של העיר דימונה כולה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *