שתי הצעות לפעילויות חדשות ומקוריות – מעגלי שיח וקו לאלימות

yad

מאת: שאול וייגרט, מנהל תחום ערכי חברתי

לאחר תקופת החגים ודעיכת הגל הרביעי של הקורונה נראה היה שחיי בית הספר נמצאים בתהליך של חזרה לשגרה המיוחלת. ככל שנקפו הימים מתברר כי אותות התקופה שעברה על התלמידים והמורים, הותירה ברבים סימנים שבאו לידי ביטוי בבעיות משמעת וקשיים שמתרחשים לאחרונה בתדירות שמעבר לרגיל, והם ככל הנראה סימפטומים של השפעת תקופת הקורונה. מתוך שיחות עם המנהלים, ביקורים בבתי הספר והצורך של כולנו להגיב כל הזמן למציאות המשתנה והסוערת, גיבש המנהל לפדגוגיה של רשת עמל שתי הצעות לפעילויות חדשות ומקוריות – "מעגלי שיח" – לצוות החינוכי, ו"קו לאלימות" לקבוצות התלמידים. מנכ"ל קבוצת הרב תחומי עמל עו"ד רוית דום עיני: "הסדנאות הייחודיות שלנו הן במסגרת מדיניות הרשת שבה אחד הדגשים העיקריים הוא מתן מענה מקצועי רגשי ממוקד לתלמידים החווים קשיים רגשיים וחברתיים עם החזרה ללימודים בצל הקורונה. אנו מפעילים תוכניות והפעלות רגשיות לתלמידי בתי הספר ומעניקים סיוע ותמיכה רגשית בעזרת אנשי מקצוע לעובדי מינהל ומורים החווים קשיים ומצוקות.לצד הטיפול הממוקד שלנו בחיזוק החוסן הרגשי והחברתי של התלמידים וצוותי ההוראה, שמים דגש על קידום המוגנות, מניעת אלימות ובריונות במוסדות החינוך ובמרחב הוירטואלי, ומפעילים תוכניות מיוחדות בבתי הספר בראייה רשתית של עיקרון הערבות ההדדית".

מעגלים"חזרה לשגרה? – מסתכלים על  התמונה נכוחה" – מעגלי שיח   
מעגלי שיח מתקיימים בקבוצות קטנות של הצוות החינוכי. ההצעה הבנויה ממספר שלבים: התבוננות פנימית, שיתוף קבוצתי ופעילות של מעגל השיח על נושאים שבהם חזרו ולא חזרו הצוות והתלמידים  לשגרה. לאחר בנית תמונת עיגולים קבוצתית של הקשיים העיקריים  מקבל כל אחד מחברי הקבוצה שקית עם מטבעות אותן הוא מפזר בין העיגולים לפי הערכת עומקם וכך נוצרת באופן דינמי תמונת הקשיים וגם הדרוג הפנימי שלהם. הסדנא מביאה לשיח  כנה שיש בו ביטוי אותנטי לתמונה המורכבת של  הזמן הנוכחי.  בחלקה האחרון של הפעילות מנסה הצוות החינוכי להעלות דרכים  לטיפול בקשיים. מעגלי השיח – בהנחיית חברי הצוות הניהולי התקיימו בהצלחה רבה בבית הספר הרב תחומי עמל צפת ע"ש בגין, וימשכו בשבועות הקרובים.

"קו האלימות – שיחה עם השוטר הפנימי"  – פעילות לתלמידים

kavסדנא מקורית וחדשה העוסקת באלימות מנקודת ראות חדשה ולא מטיפה. סרט פלסטיק חוצה את הכיתה לשניים. רני שמלווה את אבא שלו לרופא בקופת חולים מחליט להגיב, מלכה יורדת בשביל הנחש ואולי מצילה את התלמיד שלה, אסף בתחנת האוטובוס רוצה "להציל" את היום שלו ומירב לא שותקת. כל אחד מהם מתאר  במונולוג קצר "סיפור מהחיים" ובכך מאתגר את התלמידים ואותנו בשאלות מורכבות המביאות את הנושא לדיון אמיץ! מה זו בכלל אלימות ? האם יש אלימות מוצדקת? היכן עובר הקו? ומדוע חשוב לנהל שיחות עם "השוטר הפנימי" ?  

סדנא דינמית ומרתקת שהועברה לאחרונה לכל תלמידי הרב תחומי עמל מדעים ואומניות בנהריה וזכתה לתגובות נלהבות.  בימים הללו  אנחנו נמצאים בתהליך חשיפה שלה לצוותים חינוכיים בבתי הספר שלנו. לסדנא יש גם גירסא מותאמת גם לחברה הערבית. מומלץ!
 

מחוויות המשתתפים בנהריה:

  • סדנא מוצלחת ולא שגרתית, אשר ריתקה את התלמידים ודיברה על נושא כאלימות בגובה העיניים והביאה לידי חשיבה מעמיקה והעלתה את חשיבות ערך הסובלנות והפלורליזם וחשיבותו לקיום מדינה דמוקרטית במהותה
  • פעילות מעולה! יצרה עניין והתחבטות רצינית בשאלה אודות פני החברה. שילוב של חוויה עם ערכים. תודה רבה
  • התוכן נגע לליבם, המערך היה מגוון ועשיר והיה שיתוף פעולה של התלמידים.
  • הסוגיה שעלתה בשיעורים הללו מאד משמעותית וחשובה. התלמידים שיתפו פעולה בצורה טובה
  • היה ממש מקסים, כמורה מקצועית נורא נהנתי
  • היתה סדנא מעניינת ומרתקת כל הכבוד עינת
  • הסדנא הביאה למעשה את השטח אל התלמידים, נגעה במקרים אותנטיים עבורם-  מקרים ששמו את הקלפים על השולחן בהקשר לאלימות מילולית ואלימות פיזית. הפעילות היתה מגוונת עם חוט הכותנה שיצר חיץ בין הבעד לבין הנגד, ולסיום הבלון – מד הניפוח כסמל לדרגת האלימות בחברה שלנו- 26 שנים אחרי רצח רבין. תודה רבה. יישר כוח!
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *