רב תרבותיות בשבילי ישראל – תחרות "יחד כל הדרך" 2016

S

המשחק הייחודי "עמל בשבילי ישראל", המתקיים זו שנה חמישית בכל רשת עמל בו זמנית –  אינו עוד משחק מחשב, אלא משחק המערב מציאות ״ממשית״ עם מציאות דיגיטלית. בני הנוער מכל המגזרים ומכל קצווי הארץ – בדואים, חרדים, יהודים, דרוזים, מוסלמים ונוצרים נשלחים לשטח בעזרת טכנולוגיה חדשנית –  מפות דיגיטליות, אפליקציות ניווט, אפליקציות צילום, עריכה, בליווי מילונים לאינספור שפות ואפליקציות מתמטיות, פותרים חידות וממלאים מגוון משימות יצירתיות. וכך סיפרו התלמידים בעיניים בורקות: "בתחרות הזאת חקרנו, חפרנו בגוגל, תרגמנו שפות זרות, יצרנו, רקדנו, בישלנו, צילמנו, ראיינו, הקלטנו, בישלנו  את הטלפונים, מילאנו את הרשת. אבל בעיקר  –  למדנו המון דברים חדשים שלא ידענו על מקומות, אנשים ותלמידים מדהימים  – וכל כך שונים מאיתנו! התחרות חיברה בינינו לידידות מפתיעה".  

המשחק התקיים בשני שלבים, בשלב הגמר שהתקיים ב 14.1 בעיר נצרת, יצאו לשטח מאות תלמידים בשמונה נבחרות משולבות, אשר ייצגו 24 בתי ספר. הנבחרת הורכבה משלושה בתי ספר שונים, אשר הפכו ליחידה מלוכדת אחת השואפת לנצח בתחרות. מאחר שכל צוות כלל גם בית ספר מהמגזר הערבי, ניתנת לתלמידים הערבים ההזדמנות להוביל, לארח את התלמידים היהודים ולתווך להם את הסביבה ההיסטורית והאנושית.

תלמידה: "התחרות היתה מלאה בהפתעות: הכרתי בני נוער כל כך שונים ממה שאני מכירה – ובאותו זמן כל כך דומים לי. התרגשתי מאד לפגוש כל כך הרבה אנשים טובים מכל הארץ. הרגשתי שהם יכולים להיות חברים שלי. זאת היתה תחרות מוזרה: עזרנו אחד לשני, הסברנו, שמחנו לעבוד קשה ביחד כדי להצליח ביחד".  

ואכן החוויה של התלמידים בתחרות השנה היתה בנויה על שילוב של המקומי, ההיסטורי עם הקהילתי. הדגש של התחרות הוא "יחד", הנבחרות הסתובבו  בשטח כשמטרה גדולה אחת להן: להסריט ולהקליט את ההוויה המקומית ובמיוחד לתעד את הווי את האנשים ברחוב. המשימה העיקרית השנה כללה בניה ועריכה של משדר רדיו חופשי, באדיבות ערוץ הפודקסט קטעים בהיסטוריה. תלמידי השטח ראיינו עוברים ושבים, הציגו והקליטו חומרי שמע והעבירו לכיתות. תלמידי הכיתה השתמשו בתוכנת הפודקסטים המקצועית AUDACITY, הוסיפו קטעי קישור, מוזיקת רקע וערכו את כל החומרים למשדר רדיו אומנותי. האזינו לפודקאסט מיום התחרות, שהכינה נבחרת באר שבע, זינמן דימונה ותל שבע א. 
16

 

 
 
 
 
 
 
אחת ממשימות השטח היתה קשורה לכנסיית הבשורה הגדולה בנצרת – התלמידים התבקשו להגיע לכנסייה היפייפיה, לצפות באומנות הויטראז'ים על החלונות ולייצר דוגמת ויטראז' ברוח ה"ביחד" של שלוש הדתות; נצרות, אסלם ויהדות. משימה נוספת שלחה את התלמידים לכנסיית הבשורה הקטנה היוונית אורתודוקסית – שם הוזמנו הילדים לייצר דגם של בזיליקה לבני כל הדתות. 

4

5

3

 

 


המשימה האחרונה שאיתה התמודדו, היתה ברוח תחום ה"הרלדיקה"  – תחום עתיק שבו התמחו אומנים ביצירת שלטים ועליהם ציורים מיוחדים לאנשי אצולה באירופה בימי הביניים. התלמידים התבקשו לייצר שלט אצולה לבית הספר שלהם, לרשת עמל ועוד. אחר כך הם צעדו עם השלטים בתהלוכה בין הכנסיות, ממש כמו בימי הביניים…

Sסגן ראש עיריית נצרת מוחמד עואייסי:
"הלוואי שכולם ייקחו דוגמה מכם ברשת עמל, לחיים משותפים בדו קיום ! ".

מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני: "יחד כל הדרך" – זו כותרת התחרות השנה, והיא מבטאת אג'נדה ברורה ועקבית של קבוצת עמל, שרואה ערך חשוב במאבק נגד הגזענות ובחתירה מתמדת לדו קיום ולעשייה משותפת של כל מגזרי החברה בישראל. דווקא בימים טרופים אלה, כשרוחות רעות מנשבות ומאיימות לפרום את המרקם העדין של החיים המשותפים שלנו כאן, יהודים וערבים, אנו באים היום עם אמירה חדה וברורה: "יחד כל הדרך", כולנו, בני כל העדות, כל הדתות, מחויבים לפעול יחד נגד כל גילוי של גזענות בחברה הישראלית. אנו מובילים כיום למידה חדשנית, שונה, אחרת, משמעותית ויצירתית, בין היתר באמצעות למידת חקר ופרויקטים שחלק מבתי הספר כבר חווים אותה בהצלחה רבה. מה שנדרשתם לעשות בתחרות המרתקת שבה השתתפתם במסגרת "עמל בשבילי ישראל", משתלב היטב עם הכיוון שאליו הולכת כיום קבוצת עמל. אני בטוחה שזכיתם לחוויה יוצאת דופן ומרתקת, שילוב בין המדיה הדיגיטלית לבין חווית השטח".

IMG-20160119-WA0000ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"לית פדגוגיה: אנו ברשת עמל 'שוברים את הקירות של הכיתה' ותוך כדי כך שוברים את המחסומים בין הלאומים. ברשת עמל מנצלים רשתות חברתיות, פודקאסטים, יוטיוב, שימוש בטכנולוגיה ניידת,  וכל מה שהנוער אוהב כדי לגשר, לחבר וללמוד יחד ובדרך אטקרטיבית.

ערן בן דור, מנהל תחום חברתי ערכי ומוביל התחרות: "אנו יכולים לעמוד היום כאן בגאווה ולומר אנו תלמידים מורים מנהלים ועובדים בקבוצת עמל מסרבים לשנוא, חותרים לשיח תרבותי ועושים שלום ביומיום, כי את המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק".

אורית להב, מובילת התחרות: בליל התחרות, בשלב מסוים, כבר לא הרגשנו מי הוא מי, היתה תחושת אחדות והאווירה הזו נמשכה גם למחרת בתחרות עצמה.

מורים ומנהלים מהשטח:
התחרות היתה מקסימה ומרגשת. רק בשלב הטקס חלחלה אצלי התחושה כיצד התלמידים וגם אני חווינו על בשרינו את הרב תרבותיות. היה מקסים לראות כיצד בנסיעה חזרה שלושה תלמידים מרמלה ושניים מקלנסוואה פטפטו כאילו הם חברים מלפני שנים.

מנהל בית הספר עמל טכנולוגי נצרת, רזאל עונאללה : התחרות הזאת מבחינתנו היא מקור ללימוד מרגש ומרתק, מקור השראה וחוויה נדירה של נצחון על הבערות ודיעות הקדומות. היא מוכיחה שגם בלב הסערה והאפילה שמסביב – מתקיימת כאן  שמחת יצירה ושותפות רב תרבותית, שבה למרות השוני – כולם שווים,  שבה כל תלמיד ומורה זוכה לכבוד להערכה, לאהבה. מרחב בטוח שבו כל אחד מאיתנו  זוכה להזדמנות  לממש את חלומותיו ואת יכולותיו .

מנהלת מח"ט עמל טבריה, הדסה קובי: לנו יש בית ספר שבו חיים ביחד מורים ותלמידים יהודים וערבים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים, דתיים וחילוניים. בתחרות הזאת מבחינתי כולנו מנצחים בכל רגע, את הגזענות והשנאה. בתוך השונות האדירה למדנו במשך השנים לשלב ידיים, לחלום ביחד, לפעול ביחד, לצעוד קדימה ביחד, ליצור ביחד, ולנגוע איש בלב אחיו.

הקליקו על כתבה שהתפרסמה ב"אנשים ומחשבים"


האזינו לפודקסטים נוספים מהתחרות !

מח"טבריה, טכנולוגי נצרת, מח"ט פסגות באר שבע – I have a dream

הרב תחומי חדרה, הרב תחומי רמלה, הרב תחומי קלנסואה- קריאת קטעים ממגילת העצמאות ע"י יהודים וערבים

הרב תחומי כעביה, הרב תחומי שבח מופת, הרב תחומי דבוריה- ראיונות מנצרת עם יהודים וערבים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *