כמה מסלולים אפשר להעביר בין שש נקודות? תופתעו

IMG-20180425-WA0007

מאת: שקמה צ'מברלין |

בחודש האחרון הובילו תלמידי כיתה ח' 1 מהרב תחומי עמל צפת ע"ש בגין, פעילות למידה ניידת פורצת דרך לתלמידי כיתות ו' בעיר, במסגרת פעילות מעברים בין בתי הספר. תלמידי ח'  – קבוצת נאמני תקשוב – בחרו 6 תחנות משמעותיות ברחוב הראשי של צפת, רחוב ירושלים, המסמלות את עברה ועתידה של העיר. התלמידים חקרו מקומות אלו ויצרו תוכן מקורי הכולל סרטונים וחידות, והשתמשו באתר יצירה מיוחד באפליקציית wandering על מנת ליצור מסלול משחק סימני דרך הנקרא: ״צפת בשש תחנות״. מדובר בלמידה מבוססת מקום היוצאת מגבולות הכיתה ושוברת את המקום והזמן, כחלק מפרויקט חלוץ של רשת עמל, החוקרת לעומק את נושא הלמידה במרחבי החיים על פי עקרונות פדגוגיים חדשניים. זוהי השנה השניה לפעילות זו בצפת, שהובילה רכזת התקשוב שלומית לוי כץ, ואנחנו מתחילים לראות הבניה של מאגר ידע קהילתי, תגובות משתמשים על גבי תוכן חדש וותיק. המאגר הנבנה יוצר רציפות בתהליכי הלמידה ליוצרים ומשתמשים וחושף את העושר של העיר מנקודת מבטם.

את המשחק -"צפת בשש תחנות", הפעילו התלמידים בשני ימי שיא במהלך חודש אפריל – כשהם מגלים עצמאות ויצירתיות גם כעורכים וגם כמדריכים, ולאות הערכה על פועלם אף קיבלו את ברכתו החגיגית של ראש העיר, מר אילן שוחטפעילות זו הועברה לתלמידי כיתות ו' מבית הספר ממלכתי ב', רמת רזים ( כ -60 תלמידים) ולתלמידי כיתות ו מבית ספר אגמים ( כ- 45 תלמידים).

 אתי בן אבו – מנהלת החטיבה: החלטנו לצאת לדרך מתוך כוונה לאפשר לתלמידים לחוות למידה חדשנית, יצירתית ופורצת דרך, הקשורה לעולמם האמיתי ולעיר מגוריהם. מחנכת הכיתה הובילה את תלמידיה לחקר התנסותי ומוחשי המחבר אותם אל אתרים בעיר, אל שביליה וסמטאותיה של העיר הקסומה, צפת. היתה זו הזדמנות לחברם אל המקום שבו הם גדלים,  ולאפשר להם לקחת אחריות ולהוביל את המהלכים שבחרו כמנהיגים בשטח. ללא ספק היתה זו חוויה מוצלחת, מרגשת ומעצימה לכולנו. הובלנו את תלמידי בתי הספר היסודיים וקצרנו שבחים והתרגשויות. השילוב המנצח בין הערך, הדרך והמטרה הוביל להצלחה המדהימה. בשנה הבאה בכוונתנו להעמיק ולהוסיף עוד אתרים, בין היתר בעיר העתיקה ובמצודה.

מחוויות התלמידים

sisx

ים וכסלר נהניתי מאוד לחקור על סמטת משיח, מקום שהיה קיים בעיר ולא הכרתי. אהבתי ליצור את הסרטון והכי אהבתי? – להעביר את הפעילות.

לינוי נמימי : אהבתי להעביר את הפעילות שיצרנו לתלמידי כיתות ו'. הדוידקה הוא מקום משמעותי לעיר צפת ושמחתי ללמוד עליו וללמד אחרים.
 
 אלידור כהן: היה משמעותי בשבילי לקחת חלק בבחירת התחנות, ובעיקר לספר את הסיפור של סמטת משיח, מקום שלא מוכר לכולם. מבחינת כלים טכנולוגים ועבודה שיתופית, למדתי ליצור תחנות ב wandering, לערוך אותן ולהפעיל את התחנות מול תלמידי כיתה ו'.
 
דניאל קזקביץ: היה מהנה ומעניין לבנות את התחנות ולערוך אותן. במהלך הפעילות חווינו פה ושם תקלות, אבל הצלחנו להתגבר עליהן. היה משמעותי עבורי לקחת חלק ולהוביל את הפרויקט משום שהרגשתי שאני מספר את סיפורם של מקומות חשובים בעיר שלי וזה מילא אותי גאווה.
 

מנהל בית הספר מר עופר זפרני הדגיש שהפרויקט הוא חלק מתוכנית התקשוב הכוללת בבית הספר, שכוללת שימוש באייפדים בכל שכבות הגיל, למידה משמעותית פורצת דרך שאותה מובילה רשת עמל זו השנה השביעית ברציפות. הודות להנחיה הצמודה של המחלקה הפדגוגית ברשת ומסירותם של צוות המורים, זוכים תלמידי הרב תחומי עמל צפת לשילוב טכנולוגיות מתקדמות בתהליכי למידה חדשנים של חקר מדעי. "אצלנו העשייה הקהילתית היא ממש סביב השעון", ציין זפרני, בצפת מיטיבים לשלב תכנים פדגוגיים מעודכנים עם עולם ערכים עשיר.

safed2018

לאלבום תמונות לחצו כאן
לפייסבוק האירוע, כאן
רוצים לראות מה עשינו בשנה שעברה? בבקשה
לכתבה קודמת בסדרה

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

One Response to כמה מסלולים אפשר להעביר בין שש נקודות? תופתעו

  1. מאת אלינור:

    כל הכבוד ויישר כח לצוות החינוכי.ולמחנכת שקמה על הובלה והעצמת התלמידים בלמידה כה משמעותית!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *