מצפת תצא הבשורה : למידה ניידת פורצת דרך ברב תחומי עמל צפת

DSC_2879

צפת בירת הגליל, ידעה השבוע מחזה מעניין. עשרות מורים מהרב תחומי עמל צפת, ישבו בחצי גורן ליד מרגמת הדוידקה המפורסמת, והקשיבו לראש העיר, מר אילן שוחט, שתיאר להם בציוריות רבה את ההיסטוריה המפוארת של צפת – ואף הדגים להם באופן מוחשי את השיר הידוע מתהלוכת ספר התורה של משפחת עבו בערב ל"ג בעומר "אל ראחם על הטף". בהמשך, שלפו המורים את האייפדים ומכשירי הסלולאר שלהם, והתרוצצו בסמטאות העיר העתיקה במשחק ניווט דיגיטלי מרתק "בין הסמטאות", ששילב קטעי ארכיון קוליים, תמונות היסטוריות, קטעי וידאו נדירים ושפע של אינפורמציה – על חיי היום יום ברובע היהודי בעיר העתיקה במאה שעברה, פתרו חידות, ענו על משימות ואף זכו בנקודות! 

הקליקו על הסרטון וצפו בפעילות ייחודית ויוצאת דופן במעמד ראש העיר, מר אילן שוחט, שאינו חוסך כל מאמץ להפיכת העיר צפת לעיר דיגיטלית. המורים חווים למידה אינטראקטיבית, המשלבת עבר והווה של המורשת הצפתית המפוארת 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

עו"ד רוית דום עיני, מנכ"ל קבוצת עמל: "שיתוף הפעולה הפורה בין רשת עמל המובילה חינוך ליזמות, לבין ראש עיריית צפת המקדם תהליכי חינוך דיגיטליים פורצי דרך בעיר, מניב תוצאות מדהימות. אנו גאים מאד בבית הספר שלנו ובמרכז היזמות החדשני הראשון שהקמנו בבירת הגליל, המהווה מודל לחיקוי בארץ ואף באיחוד האירופי".

ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל פדגוגיה: רשת עמל מובילה יצירת חווית למידה שונה ואחרת, חווית למידה המחברת את התלמידים והמורים לצד הרגשי שלהם, ומעודדת את המורים ליצור מערכי למידה המחוברים לתשוקתם הפנימית. למידה המנצלת את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר ונעשית מתוך תשוקה –  נשארת בזיכרון. עקרונות אלו, העושים שימוש בחוויה מרגשת, הרלבנטית לחיים, שולבו היטב בבית הספר הרב תחומי עמל צפת ע"ש בגין. 
 
עופר זפרני, מנהל בית הספר וארז נחמיאס, רכז התקשוב, מובילים מהפך בתפיסת העולם של הלמידה בבית הספר השש שנתי הרב תחומי עמל צפת. מה שקורה בבירת הגליל, הפך להיות מודל לבתי ספר אחרים בעמל ובמחוז צפון כאחד. ומספר על כך עופר, מנהל הרב תחומי עמל צפת ע"ש בגין: "בשנה האחרונה עבר צוות המורים בבית הספר תהליך מדהים, נוצר שילוב מעגלים בין פדגוגיה חדשנית ופורצת דרך של חקר בשילוב טכנולוגיה מתקדמת עם צוות התקשוב הבית ספרי, שימוש באייפדים והתנסות בדרכי הוראה יצירתיות. התלמידים והמורים חוגגים חינוך משמעותי ואילו התוצרים? התוצרים הם פואמה פדגוגית של ממש. את התהליך כולו ליוו צוות המקצועניות של הפדגוגיה ברשת עמל, בניצוחן של גילי אלון ורעות מידד.  

ארז נחמיאס, רכז התקשוב: "הנהלת בית הספר חרטה על דיגלה את שילוב התקשוב והקניית המיומנויות של המאה ה-21.  אחת מפריצות הדרך המשמעותיות ביותר שחווה בית הספר בשנה האחרונה היא שילוב התקשוב של למידת האייפדים, בלמידת החקר והאשכולות. הצוות הפדגוגי והתקשוב שקדו על פיתוח הכשרת מורים יחד עם צוות מוביל מרשת עמל. ההכשרה כללה הקניית כלים טכנולוגיים ושילוב אפליקציות מתקדמות בלמידה. המורים הפכו להיות מנחי ידע בכיתה ומובילים את התלמידים  להבניה של למידה רחבת אופקים. הלמידה של היום ברב תחומי פותחת לתלמיד שער למחר." 

אורנה קובי, רכזת ההיסטוריה: "השנה עובר ביה"ס תהליך שילוב משמעותי של האייפד בתהליך ההוראה באמצעות למידה חווייתית, מגוונת ועדכנית. ההשתלמות הועברה לנו ע"י גילי ורעות המקסימות בניצוחו של רכז התקשוב בביה"ס – ארז נחמיאס, באווירה נינוחה במיומנות רבה ושילבה התנסות רבה, מה שהעניק לנו ביטחון ומוטיבציה ליישמה בכיתה. במסגרת סיום "השתלמות אייפדים" ביום א' האחרון (14.2.16), התנסינו בלמידה ניידת שהועברה לנו בסמטאות העיר צפת באופן חווייתי ומרגש ע"י הגברת רפאלה עבו ילידת העיר. כרכזת ההיסטוריה וכמורה לאזרחות בבית הספר הרב תחומי בצפת מזה 25 שנים, נחשפתי לפעילות מעניינת ומהנה, ששילבה פדגוגיה באמצעות דיגיטציה, מכשירים ניידים וסיפורים אותנטיים המספרים את ההיסטוריה היהודית בארץ ישראל דרך דמויות שורשיות בצפת. הפעילות נעשתה באמצעות משחק וונדרינג, הכולל סיור במקומות מרכזיים בעיר העתיקה, סרטונים ועדויות. המשחק היה מלא קסם והותיר בי רשמים עמוקים שאותם חלקתי בהמשך גם עם משפחתי. לדעתי יש להוסיף תחנות ולאמץ את המודל גם ב"יום שיחרור צפת"! חן חן על היוזמה הברוכה!" 

גילי אלון, מנהלת עמלנט:  בהתאם לניסיון הרב שיש לנו ברשת עמל בהטמעת טכנולוגיה בהוראה, נוכחנו כי טכנולוגיה לבדה אינה משנה תהליכי למידה בבית ספר. השינוי מתרחש כשמורים מיומנים מבינים ויודעים איך לנצל את החוזקות של הטכנולוגיה למטרות ולצרכים פדגוגים. לשם כך גיבשנו, צוות ההטמעה המוביל, מודל הכשרה ייחודי לפיתוח מקצועי של מורים להוראה עם אייפדים, הכולל בראש ובראשונה מטרות פדגוגיות והתאמת שיטות ההוראה והלמידה למאה ה 21 . בהכשרת המורים שילבנו חשיפה לאפליקציות וכלים, התנסות סדנאית ופיתוח חומרי לימוד עדכניים תוך הערכת תרומתם לקידום תהליכי הוראה. 
 
 

במהלך ההכשרה פיתחו המורים חומרי לימוד כגון סרטים לימודיים התנסו בלמידה ניידת ברחבי העיר העתיקה צפת, יצרו כרזות דיגיטליות, אנימציות, משחקים, פיתחו קורסים מקוונים ועוד. בתום ההכשרה צוידו המורים בכלים שיסייעו להם לפתח פעילויות לימודיות מגוונות, וכעת הם יודעים כיצד לחבר בצורה מושכלת בין תחום התוכן והטכנולוגיה.הייתה זו חוויה הדדית ותהליך של גילוי וצמיחה משותף למורים ולנו.

רעות מידד, מדריכת למידה באמצעות אייפדים, מוסמכת אפל (APD): ״ההשתלמות שפיתחנו והעברנו לצוות המורים בצפת, עמדה ברמה הגבוהה ביותר של הבנת הטכנולוגיה ועולם האפליקציות וחיבורם לשדה הפדגוגי ולמקצועות ההוראה. הדגש בהשתלמות היה על שימוש מושכל באייפדים ככלי המאפשר סגנונות למידה מגוונים, והתנסות מעשית בשטח. השתלמות זו היא ייחודית בארץ וברשת עמל, והותאמה במיוחד למורי צפת שהם בעלי אוריינות גבוהה. המורים התבקשו כפרויקט מסכם, לבנות קורס בסביבת ItunesU, ולהדגים בו שימוש בכל אשר למדו. נהניתי מכל רגע".

רפאלה בלס לבית עבו, עורכת תוכן ומנהלת פרויקטים: "היה לי לעונג להשתלב בהכשרה הייחודית של מורי צפת המקסימים, ולחשוב איזה נקודות כדאי לחשוף בפניהם בעיר העתיקה, ברובע הספרדי, שם גדלו אבותיי, עיר אשר בה לכל אבן יש סיפור חיים משל עצמה. המשחק החדש "בין הסמטאות" – עומד לרשותכם, תוכלו להוסיף תחנות חקר וחידות על פי רצונכם. יחד אתכם – ניצוק תוכן קהילתי חדש בסמטאות הישנות ונבנה את צפת הדיגיטלית!".  את המשחק ניתן לייצג בדרכים שונות – החל במשחק ניווט ספורטיבי כשברקע שעון מתקתק, וכלה בסימני דרך!
דוגמה לסימני דרך:
scavengersimtaot

היה זה מפגש סיום קסום במיוחד של הכשרת מורים יצירתית ומוצלחת מבית היוצר של מפ"ט עמל, הכשרה אשר הוערכה לאחרונה על ידי אגף ההשתלמויות של מחוז צפון, מרכז הפסגה האזורי, וזכתה למירב ההערכה המקצועית.

הקליקו כאן לתמונות נוספות מהסיור החווייתי

 

galil

 

4 Responses to מצפת תצא הבשורה : למידה ניידת פורצת דרך ברב תחומי עמל צפת

  1. מאת אופק פור:

    אתם צריכים להוסיף משחק!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *