מפגשים על ערכים בחדר המורים

hazmana

העיסוק בערכים נמצא בלב העבודה החינוכית. מעבר לחשיבותו, מדובר נושא מרתק, מלהיב, יצירתי, שנוגע בלב ובנשמה ואשר יש לעסוק בו מתוך תשוקה גדולה. בכוחם של תהליכי שיח ערכי והטמעת ערכים לחבר בין חזון לבין מציאות. חשיבות רבה יש לעצירה, לזיהוי ולבירור של הערכים החשובים ובהמשך להעמקה והטמעה שלהם כדי שיתוו עתיד בית ספרי. 

מתוך רשימה של סדנאות מקוריות, בחרו חלק מבתי הספרבחודשים האחרונים, לקיים מפגשים של הצוותים על נושאים שונים הרלבנטיים להם. בניית המפגשים נעשית כל פעם מחדש בשיחה בין המנהלים ונציגי בית הספר ובין שאול וייגרט מנהל התחום הערכי-חברתי ברשת שעל פי רוב גם מנחה אותם. 

בין הסדנאות שמוצעות לבתי הספר:

  1. "בירור ערכים- מכאן מתחילים "   על מקומו וחשיבותו של הברור הערכי כחלק אינטגרלי מחיי בית הספר בפרט וצוותי עבודה בכלל. באמצעות משחק קלפים מחשבות אישיות וקבוצתיות על בחירה בין ערכים מתנגשים ועל ערכים מובילים בצוות.
  2. "ביצים וערכים"  – על בחירת ערך מרכזי והקושי לשמור על הערכים שלנו. איפה נמצאות הסכנות לשלמות הערך.
  3. יצירת תמונה קבוצתית על נושא נבחר  –באמצעות אבנים. 
  4. "קווים האדומים בעבודה "- קווים אדומים היא הסתכלות נוספת על הערכים האישיים והמקצועיים. "זמן גפרור" מתודה של מיקוד ורלבנטיות
  5. מהו בית ספר מצליח – מהו בית ספר מצליח ? מה זו ההצלחה הזאת שכולם רודפים אחריה? האם יש (והאם צריך) 100 אחוז הצלחה? עד כמה הצלחה ומשמעות הולכים יד ביד ואיך זה בכלל קשור ליעקב איצקוביץ המורה לטבע. דיון משמעותי על אופי בית הספר.
  6.  "רגע האמת של הערכים" – נאמנותנו לערכים  צריכה להיות  במעשים. הצהרות על ערכים שוות כקליפת השום. (עמותות )
  7. ערך הנתינה – "מתנת הנתינה"-  הנותן, העוזר, העושה מעשה טוב, מקבל כפליים
  8.  רשת הנתינה והקבלה בעבודה  - על האיזון.
  9. דילמות ערכיות – דיון מובנה ופלורליסטי  בדילמות ערכיות  רלבנטיות  שרוצים  להעלות.  ( שלטים מסכים, לא מסכים, מתלבט ).
  10. אחריות –  ממה מורכבת האחריות שעל כתפנו?"  (להורים, לילדנו , לעבודה – מקצועית, לחברה למדינה לאנושות ).   – איזה חלק מהאחריות שעליך תופסת האחריות המקצועית בעבודה וממה היא מורכבת ?   איזה מחיר באיזה מישור/ תחום חיים? (אם בכלל) אתה משלם על כובד האחריות שעליך.  למה את מוכן לשלם מחיר זה?  
  11. "מחיר הכסף" – דילמות מוסריות הכרוכות בכסף. על הדילמה שבין יושר, קוד מוסרי אישי לבין "מה שנהוג"/"עושים כולם". מה הוא "המחיר האישי שלי לכסף" . סדנא מדגימה  עיסוק בערכים.
  12. " אני במראה"  או "מלאכים יש רק בשמיים" - פלורליזם סובלנות וכבוד דרך קבוצות מיעוט בחברה הישראלית". מקץ 70 שנה מעמידה החברה הישראלית המורכבת  מראה בפני כל אחד מאתנו סביב השאלה  עד  כמה אנחנו מקיימים בחיי היום יום את ערכי הפלורליזם, הסובלנות והכבוד ההדדי. 
  13. "הבית והמטבעות" – למידה משמעותית כחלק מהתפיסה המערכתית לחינוך ערכי. סדנא מדגימה.
  14. כולנו כן/לא קיי טולבריט, "מה אפשר ללמוד ממורה למתמטיקה בהארלםשילוב ערכים בתחומי הדעת. קשיים והצעות לצמצום הקשיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *