"פולין המדהימה" – תערוכת צילומי נוף בשגרירות פולין בישראל

sutin2

 פרי עבודתו של יקותיאל בלוך, מורה לתקשורת ברב תחומי באר שבע מקבוצת עמל

מאת רפאלה בלס

פולין ה…"מדהימה"? פולין ו..צילומי נוף? פולין וחגיגת התפעלות מיופיו של הטבע, ועוד על ידי צלם ישראלי? אכן חיבור מוזר. וכך אומרת שגרירת פולין בישראל אנג'שקה מגדז'אק מי'שבסקה בדברי ההקדמה לתערוכה יוצאת הדופן הזאת: "מכובדי! אני מודעת לכך שכאן, בישראל, פולין נקשרת בזיכרון לאחת התקופות הקשות והכואבות ביותר בתולדות העם היהודי – השואה. הייתי רוצה שתכירו פולין אחרת, את "פולין המדהימה". תקוותי היא שדרך התערוכה תוכלו להבין ביתר קלות מדוע רבים מאבותיכם בחרו להקים את ביתם בארצנו, לחיות ולהתפתח בה מאות שנים.."

בימים אלו מוצגת בשגרירות פולין בתל אביב תערוכת צילומי נוף מיוחדת, הממוקמת ברחוב בשטח עירוני פתוח. התערוכה תוצב במקום במשך חצי שנה ותציג כ-50 תמונות מתחלפות – תוצר עבודה ממושכת של הצלם, המורה והאמן יקותיאל בלוך, המלמד ברב תחומי רמות באר שבע מקבוצת עמל.

pollin

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ומספר קותי: " ההיכרות שלי עם פולין החלה לפני שנים לא מעטות בזכות סיפורים של בני משפחתי אשר נולדו וחיו בפולין. כבן הדור השלישי לניצולי שואה, לא קל לי לקבל את פולין כארץ מסבירת פנים. כמי שמלמד בני נוער בעמל מקיף ז' רמות באר שבע, הדרכתי משלחות נוער שהגיעו מגרמניה ומפולין לביקור בישראל ולהיפך ונחשפתי להיסטוריה האפלה של פולין מימי מלחמת העולם השנייה. מסיבה זו, ובזכות הקשר המורכב של בני משפחתי לפולין, החלטנו לצאת לביקור שורשים משפחתי, כדי לגלות את פניה של הארץ בעבר ובהווה."
ואכן הטיול לפולין לא נבחר במקרה. הסבא והסבתא, שאוהבים לדבר על פולין, לא הפסיקו לספר להם חוויות מנופי ילדותם, הערים העתיקות, אתרי המרפא, המאכלים המיוחדים, ועוררו בהם סקרנות רבה.  

 

קותי: "עד למועד יציאתנו, היתה פולין בשבילי אך ורק ארץ מחנות ההשמדה. בטיול עצמו נחשפנו גם לשמורות הטבע היפות, הערים העתיקות ונסיעה בדרכים פתלתלות בין כפרים ונופים שלווים. הטיול השרה על כולנו אווירה מיוחדת. עבודת הצילום שלי הקיפה את אתרי השואה המרכזיים בפולין וגם את הנופים במזרח, בצפון ובדרום. אסכם בקצרה שפולין הותירה בנו רושם חיובי של ארץ מודרנית שהטיול בה הוא חוויה מעצימה, לא רק למי שמבקש להגיע לאתרי השואה ושרידי הקהילות היהודיות, אלא גם למי שמחפש את הצד היפה של פולין כיום, על אתריה ההיסטוריים, נופיה ותושביה, שכיום הם מסבירי פנים. פולין הפתיעה אותי בפתיחות ובעיקר במה שלא ידעתי עליה, ואת התוצאות ניתן לראות בתערוכה". 

וכמה מילים על הצלם עצמו – יקותיאל בלוך – המלמד תקשורת, טלוויזיה ועיצוב גרפי ברב תחומי רמות באר שבע מקבוצת עמל:
"פולין המדהימה" בנופיה, מציינת בעבורי 20 שנות צילום בטבע. בשנת 1988, כשנתיים לאחר שהתחלתי את עבודתי כמורה דרך, רכשתי מצלמה רפלקסית והתחלתי את חווית הצילום שמלווה אותי עד היום. עבודות הצילום שלי עוסקות בתיאור הנופים כפי שאני רואה אותם כמטייל מנוסה, השם דגש על פשטות. אני אוהב לתאר את הנופים הנקרים בדרכי כפי שהמבט החולף זוכר אותם, לתת ביטוי למרחבי השמים ולתנועות של ציפורים חולפות, למבני נוף ועיר תוך יצירת מעברי אור חריפים בין קו השמים לבין מה שמתחתם. בעידן עיבוד התמונה הדיגיטלי, אני נהנה לעבוד על חיזוק הצבעים והגוונים הדומיננטיים בתמונה. אני אוהב לרכך את התמונה ולעצב אותה למראה על הגבול שבין צילום לציור, בין חדש לישן, בין גרעיני ומלוכלך לנקי וחלק. לכל תמונה אני בונה גירסאות רבות של אור, צבע וגוונים. הגירסאות מונחות במערך רב-שכבתי זו על גבי זו ובעזרת טכניקה מקורית שפיתחתי, ממזג בין השכבות ויוצר את הגירסה המושלמת בעיני, לתמונה המקורית שצילמתי. חלק מבוגרי מגמת התקשורת שאני מלמד, על אף התמקדותם בתחום הטלוויזיה, לומדים גם את תחום הסטילס שאותו אני מקווה להפוך בקרוב לתחום לימוד מקצועי נוסף בבית הספר. כל תלמידי המגמה ידעו על התערוכה ופירגנו מאד, ובחודשים הקרובים נארגן להם שם ביקור "

 

קותי: "חזרתי לארץ בתחושה שלא הצלחתי למצות את כל חווית הצילום ופולין עשירה הרבה יותר. במשך שלושת השבועות שבהם טיילנו, נדבקתי בשלוות הנופים ובאווירה המיוחדת שאפיינה את מרבית המקומות. העבודה על יצירת אוסף תמונות מנופיה המרהיבים של פולין, ארכה כשנה. התמונות החזירו אותי אל מחוזות הטיול, אל האווירה המיוחדת שבהם וגרמו לי רצון עז לשוב ולבקר שם. "פולין המדהימה", על נופיה ואתריה, משכנעת אותי שיש בה אווירה מיוחדת. התערוכה בשבילי היא מעין "שער" לפולין כפי שהכירו אותה בני משפחתי לפני השואה, מה שמבטא את ההתלהבות שלי מארץ יפה זו, ונוטע בי גם תקוות גדולות לעתיד. נשמח לחזור ולבקר בה שוב, אני, בני משפחתי, ותלמידיי."

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *