חדש בעמל: ניסוי קהילתי בלמידה חקרנית מבוססת פרויקטים

globus

מאת: רפאלה בלס
תוכנית פדגוגית ייחודית לעמל שיצאה לדרך השנה היא למידה חקרנית מבוססת פרויקטים ברוח הייטק-היי. מדובר בלמידה המקשרת עקרונות רב תחומיים הרלבנטיים לחיים האמיתיים, לשאלות משמעותיות לעולם התלמידים והמבוגרים. היופי בתוכנית הוא שלראשונה, בתי הספר יתפקדו באופן סינרגטי כקהילה לומדת אחת, קהילה שעושה ניסוי מערכתי יחד, לא עוד "איים בודדים" ואפיזודות מנותקות. תוכנית זו קיבלה אישור מגף ניסויים במשרד החינוך ומופעלת כקדם ניסוי בשמונה מבתי הספר של קבוצת עמל ברחבי הארץ. זו הפעם הראשונה בישראל שהכנסת השינוי בתרבות הלמידה ובפדגוגיה, נעשית תוך חשיבה משותפת ולמידה הדדית בקהילות של מנהלים, מורים ותלמידים. זאת ועוד, שיתוף הפרקטיקות, החוויות כמו גם דרכי ההתמודדות עם הקשיים, נעשים במטרה ליצור שינוי מערכתי, משמעותי ורציף, בניגוד למצב הקיים המתבסס על אישיותו של מנהל מסוים או מורה "משוגע לדבר".

לימוד משמעותי בדרך של חוויה עצמית
לדברי סמנכ"ל פדגוגיה הד"ר רונית אשכנזי, בבסיס התוכנית עומד חזון מגובש, שעיקרו לימוד משמעותי בדרך של חוויה עצמית. "עוד בהיותי מורה צעירה לביולוגיה בחממה ההידרו-סולארית במבואות עירון", היא מספרת,  היתה לי הזכות להנחות תלמידים בעבודות חקר אמיתיות כמו גידול מלונים בחורף, גידול דגים במערכת אקולוגית וכך הלאה, וחוויתי על בשרי את ההבדל בין הלמידה הפרונטלית בכיתה – לבין למידת החקר החוויתית.  כיום אין לי ספק שלמידה שיתופית המתבססת על פרויקטים בקבוצות קטנות בהתאם לבחירה ולעניין של התלמידים. מאתגרת את הלומדים והמורים כאחד. הטכנולוגיה נרכשת תוך כדי משחק ומנותבת לטובת קידום נושא המחקר. חולייה זו יוצרת את החיבור הרלוונטי שחסר כל כך לחיים האמיתיים".

 למידה צריכה לשמח, לגרום הנאה ולעורר חשק
ד"ר אשכנזי מספרת שבמהלך עבודתה כסמנכ"ל פדגוגיה בעמל, התוודעה לרשת בתי הספר של HTH  בסן דייגו קליפורניה, המיישמים בדיוק את אותם עקרונות חינוכיים שבהם היא מאמינה. "הביקור חיזק את כל אשר חשבתי על למידת פרויקטים רב תחומית באווירה של פתיחות ותמיכה". מיד עם חזרתה ארצה, חברה קבוצת עמל לגף ניסויים במשרד החינוך, ובנתה ניסוי מערכתי שמטרתו הקמת קהילה של בתי ספר, העוזרים אחד לשני, לצורך הכנסת דרך למידה אלטרנטיבית במקצועות רבים,  בהלימה לשינוי תרבות הלמידה וההערכה. "אני מאמינה", הוסיפה הד"ר אשכנזי, "שלמידה צריכה לשמח, לגרום הנאה ולהיעשות בחשק, לא כנטל. משום כך אנו מרבים ללמד בעמל בדרך של חוויות ייחודיות כמו תחרות שביל ישראל, תחרות המרוץ המקוון, למידה רב תחומית בספארי, במוזיאונים וכדומה".

אתר עמלנט ללמידת חקר ופרויקטיםעקרונות מרכזיים בניסוי
הלמידה תהיה אוטונומית ותעצים את הבניית הידע; הלמידה תזמן דיאלוג משמעותי ושת"פ בין המורים, התלמידים והקהילה ותאפשר למורה היכרות מעמיקה של התלמיד, חניכה וליווי אישי; הלמידה תעודד חיבור עם הקהילה, חניכה בעולם העבודה ותשלב בין חכמת הראש לחכמת הידיים; המורים יפתחו ויבנו את תהליכי ההוראה שלהם באופן אוטונומי.
הנכם מוזמנים לעקוב אחר הניסוי וקהילת בתי הספר הלוקחים בו חלק, באמצעות האתר החדש. במהלך השנה נעדכן באתר את תוצרי הלמידה וכן פרויקטים מיוחדים נוספים המתבצעים בעמל, כמו הוראה מתוקשבת באמצעות אייפדים וכיתות מצוינות.

 

ראו כתבה קודמת: למידה באמצעות פרויקטים כמענה למיומנויות המאה ה- 21
ראו כתבה קודמת: הוראה ולמידה באמצעות אייפדים, לקראת פדגוגיה גמישה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *