מירוחם לחצבה – מסע אופניים חוויתי של בני הקיבוצים, המושבים והמגזר הבדואי

מאת: אבי אדרי
במהלך חופשת החנוכה התקיים כבכל שנה, מסע י"ב, מסע אופניים חוויתי של בני הקיבוצים והמושבים, שנמשך ארבעה ימים על פני 87 ק"מ בין ירוחם לחצבה. זו השנה השניה בה קבוצת נערים מהמגזר הבדואי משתלבת במסע אופנים. כ-150 תלמידים ומורים מתשעה בתי ספר רב תחומיים של קבוצת עמל מהדרום ומהצפון יצאו למסע אופנים בשיתוף עם בני הקיבוצים והמושבים.

masa1 המסע נערך מדי שנה במטרה לעודד את הגיוס לצבא ויציאה לשנת שירות, וכן להעביר מסרים ערכיים וחברתיים ולהביא להיכרות מעמיקה עם אזור מסוים בארץ.
הרעיון הייחודי לשלב נערים מהמגזר הבדואי במסע, הוא פרי שיתוף פעולה בין קבוצת עמל, התנועה הקיבוצית בראשות מר איתן ברושי, מנכ"ל הרשות לפיתוח הנגב מר נתן ג'יבלי, הרשות להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, מנכל הרשות מר יהודה בכר, סמנכ"ל הרשות מר יעקב אמזלג, וראש אגף חברה וקהילה ברשות מר עות'מאן אבו עג'אג' וווחיד אל סאנע יו"ר עמותת הכרמל .
מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום: "מסע האופניים המשותף של בני הקיבוצים והמושבים יחד עם תלמידים ומורים מבתי ספר שלנו במגזר הבדואי מהווה דרך מקורית וחווייתית לפעילויות ערכיות וחברתיות חשובות. לאור הצלחת המסע והרשמים החיוביים של משתתפיו, אנו פועלים להרחבת פעילות זו, התורמת להידוק הקשר בין מסגרות תרבותיות שונות ולהגברת הזיקה לערכים המרכזיים של המדינה והחברה. אני רואה בכך אבן יסוד בהווייתה של קבוצת עמל כרשת חינוך רב תרבותית".


ד"ר רונית אשכנזי סמנכ"לית ומנהלת המנהל לפדגוגיה ברשת עמל רואה חשיבות רבה בחיבור בין התלמידים הבדואים לבני המושבים והקיבוצים, חיבור אישי ואמיתי. חיבור המתרחש כאשר חווים יחד חוויות משותפות, ומתמודדים יחדיו עם סוגיות משמעותיות הנוגעות לכל אזרחי ישראל. "כרשת הפועלת רבות למען חיזוק הדו קיום, אנו רואים במסע זה נדבך חשוב ומשמעותי לקרוב לבבות והקניית ערכים ולשמחתנו מדי שנה  גדל מספר התלמידים הלוקחים בו חלק".

masa3אחד התלמידים שהיו במסע, מהרב תחומי תל שבע ע"ש יגאל אלון אמר: "זהו מסע שכל תלמיד מהמגזר הבדואי חייב לעבור". התלמידים זכו לעבור מגוון רחב של פעילויות חווייתיות, ערכיות וחברתיות, החל בסיור בבה"ד 1 ובמהלכו מפגש עם מפקד ביה"ס לקצינים, בקבוצות דיון בנושאים צה"ליים ואזרחיים, ועד למפגש עם אישים במגזר הציבורי: שר החינוך מר שי פירון, שר האוצר מר יאיר לפיד, שר החקלאות מר יאיר שמיר, ראש עיריית ירוחם מיכאל ביטון, ח"כ שלי יחימוביץ ועוד.  בתחנות עבודה ודיון, נידונו בין היתר זכויות האזרח בישראל, פעילויות התנדבותיות, תג מחיר, מאבק בגזענות, המלחמה בסמים ואלכוהול, "עם אחד גיוס אחד", שוויון בנטל, ההתיישבות בערבה ועוד.

masa4תוך כדי רכיבה על אופניים לאורך 87 ק"מ מירוחם ועד למושב נאות הכיכר,התגבשו הנערים הבדואים עם בני המושבים ובני הקיבוצים בפעילות משותפת לאורך כל הארבעה ימים והלילות ונוצרה אווירה מיוחדת. תלמידי המגזר הבדואי נהנו מאד מהכנסת האורחים של בני המושבים והקיבוצים, ואף נוצרו קשרים אישיים.

במהלך המסע, ביקרו גם מנהלי בתי הספר והתרשמו מהפעילות ומשביעות הרצון של תלמידיהם. מדברי אבי אדרי אשר ליווה את המסע מטעם רשת עמל: "השילוב של חשיפת התלמידים מהמגזר הבדואי לפעילות בביה"ס לקצינים יחד עם הפעילות הערכית חברתית במהלך כל ארבעת ימי המסע עם דו שיח , יומם וליל , עם בני הקיבוצים והמושבים השאיר חותם עמוק על תלמידי המגזר הבדואי ומתוך שיחות עם התלמידים הבנתי שהם חלקו עם חבריהם את החוויה שהם עברו והם גאים ושמחים שהיו חלק ממסע יב' , אנו רואים כי מדי שנה הולך וגדל מספר התלמידים המשתתפים.     פעילות חינוכית ערכית שכזו בה משתלבים כ 150 תלמידים מהמגזר הבדואי, מהווה ציון דרך בשיתוף ובשילוב בני המגזר הבדואי עם בני גילם ממגזרים אחרים ובטוחני כי פעילות תוביל למפגשים ופעילויות משותפות נוספות."

עוד מדברי התלמידים:  חאלד תלמיד מתל שבע "הדקלים"– היה מצויין, למדתי ערכים רבים וקיבלתי מידע חשוב על הצבא. וודאי תלמיד מתל שבע "הדקלים"– היה טיול מאוד מוצלח, נחשפתי להרבה דברים שלא ידעתי. מוטעב תלמיד מתל שבע א'- היה טיול מוצלח בהרבה תחומים, הכרנו אנשים חדשים ומידע על הצבא טארק תלמיד מחורה השלום – היה טיול מדהים על כל המשתמע, הטיול עזר להכיר אנשים חדשים מחברה שאנחנו בדר"כ לא בקשר. היה לא קל אבל נהננו מאוד.

יישר כוח!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *