מפגש מורים ברב תחומי עמל שבח מופת – היי טק היי HTH

מפגש מורי HTH ברב תחומי שבח מופת ת"א

אמש נערך מפגש תוצרים מרגש – סיכום שנת למידה משמעותית בניסוי קהילה 21 – בבית הספר הניסויי הרב תחומי שבח מופת ת"א. בית הספר  התמקד ב"למידה רבודה בסביבה משתנה" במקצועות ההומניסטיקה – אזרחות, ספרות, מקרא וגיאוגרפיה, בליווי והנחייה של גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך. המפגש היה חגיגה רב חושית של עשייה פדגוגית רבת משמעויות של הצוות והתלמידים, התוצרים המושקעים העידו על העמקה אוטונומית בתוכן, לצד שליטה בכלים טכנולוגיים מתקדמים. במהלך הביקור אי אפשר היה שלא להתרגש מהמתלמידים שדיברו בהתלהבות על דרך ההוראה החדשה והשינוי שהיא מחוללת, ומהפרזנטציות המרהיבות ששיקפו את בחירתם.

 

picבמבואה הוצגו גם יצירות אמנות, רובוטיקה, שח-מט והרכב מוזיקלי של תלמידי החטיבה העליונה.
ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל פדגוגיה ברשת עמל: "אנו בעמל מובילים למידה מאתגרת ומשמעותית המבוססת על למידת חקר ופרויקטים, אשר מקנה לבוגרנו את אהבת הלמידה ואת המיומנויות הנדרשות ללמידה עצמאית. המפגש המשותף של מורים מ-9 בתי ספר של הרשת המובילים למידה ברוח היי טק היי, היא הזדמנות יוצאת מן הכלל ללמוד מהצלחות ולקיים שיח מפרה בין מנהלים ובין מורים על תהליכי הוראה חדשים ומלהיבים. מפגשים מסוג זה מביאים להעלאת רף העשייה ולהעמקה בחומר ובאיכות הפרוייקטים, בבחינת "קנאת סופרים תרבה חוכמה". בשבח מופת התוודענו לשילוב מוצלח בין למידה באמצעות פרוייקטים ושימוש בטכנולוגיה המתקדמת לטובת הפדגוגיה, כיוון שהאייפדים ומגוון האפליקציות שהם מזמנים, הולמים את מטרות הניסוי ותומכים בו. פיתוח מיומנויות המאה ה-21 כמו למידה שיתופית,חקרנית ויצירתית מיטיבים לנצל את החוזקות של האייפד ובראשן ניידות, המחשות ויזואליות באמצעות מציאות רבודה*, קישוריות, צילום ועריכה מיידיים, עבודת צוות ועוד. אנו עדים לתהליך שינוי פדגוגי מיטבי, המעביר את הלומד מלמידה פסיבית לאקטיבית, בהובלתו של מקס סיון, מנהל בית הספר וצוות המורים הנפלא שאתו".
 
maxמקס סיון, מנהל בית הספר, הציג את גישת בית הספר ללמידה משמעותית – "אנו מאתגרים את המורים ואת התלמידים ויוצרים להם חווית למידה מסוג אחר. מדוע אנו מכנים את הלמידה אצלנו למידה רבודה תשאלו, משום שעולמנו הוא דינמי, בעל קשרים ומפגשים שונים ומגוונים, עולם שבו המשמעויות משתנות בהתאם לנסיבות ולהקשרים, ובו כולנו בוחרים לעצמנו שביל ייחודי. מורכבות, גמישות ויצירתיות – אלו העקרונות שמלווים את הניסוי שלנו". מקס התייחס גם לאופק ההתפתחותי של בית הספר שהשבוע הצטייד במאות אייפדים במודל של 1:1, וציין כי בחודשים הקרובים עומד להיפתח בו מרכז יזמות חדשני, השלישי ברשת עמל, אשר יצטרף למהלך היזמות הקהילתית שמובילה מנכ"ל עמל עו"ד רוית דום. המרכז יעסוק בפיתוח אפליקציות, לימודי סייבר ויחנוך את התלמידים בכל ההיבטים של הקמת סטארט-אפ. סיגל מלמן אלמי, מובילת הניסוי בבית הספר, הציגה את הרובד הפדגוגי והארגוני, שהתמקד בשכבת כיתות ט', עבודה בקבוצות למידה בנות ארבעה תלמידים, וחלוקת הסמסטר לשני רבעונים. כל כיתה למדה שני מקצועות לימוד ברבעון והתמקדה בשני פרויקטים בו זמנית שנהנו ממרחבי למידה גמישים, תקשורת אלחוטית רחבה ונגישות לאייפדים בית ספריים.
 
SAM_3804  sadna2-1024x813

 

לאחר מכן, ביקרו האורחים בתערוכות התוצרים והתוודעו לנושאים שבחרו התלמידים על פי הדגשים שעניינו אותם.כך למשל בנושא אזרחות, חקרו התלמידים את מגילת העצמאות אז והיום, ועדכנו היבטים חשובים שלדעתם חסרים – כמו שוויון זכויות בין מגדרי, יחס לבעלי מוגבלויות, היחס למקומות הקדושים ועוד. התלמידים בדקו את רלבנטיות מגילת העצמאות לחייהם היום והביעו את דעתם בסרטוני עמדה מגובשים – ש"שתלו" באמצעות טכנולוגיה של מציאות רבודה *- בתוך כרזות מעוצבות.
 
באופן זה הם היו נוכחים באופן פעיל בכל זמן התערוכה, כשהמבקרים עצמם הפעילו את הסרטונים מתוך הכרזות וצפו בתמונות התלמידים המתעוררות לתחיה ומסבירות את עמדתם. בתנ"ך – חקרו התלמידים את נושא המנהיגות והמוסר של דוד המלך, והכינו קמפיין בחירות עדכני לדמויות ציבורויות מהעבר ומהווה. כך למשל התבקשו המבקרים לתת לייק לאלכסנדר מוקדון כשר הביטחון, ליעל ארד כשרת התרבות והספורט, לפלורנס נייטינגייל כשרת הבריאות והתוודעו דווקא לילדותו העשוקה של ליאונרדו דה וינצ'י כילד לא חוקי, וקידומו לשר החינוך. בחדר ספרות: התרשמו המבקרים מתערוכת צילומים צובטת לב בנושא "האחר הוא אני", תערוכה שעסקה בהיבטים של ניכור מול שייכות. ורד פרג, ראש תחום הערכה בעמל: "ניכר היה שתערוכת הצילומים בספרות, היא שיאו של תהליך עמוק שהתלמידים עברו באופן אישי ובאופן קבוצתי. הם למדו את הסיפורים, ניתחו אותם, עיבדו, הפנימו אותם ואת התובנות הם שיקפו בצילומים שתכננו, ביימו והפיקו. בעיני זהו פרויקט במיטבו, כיוון שהתלמידים עיבדו את מה שלמדו באופן אותנטי, ויזכרו זאת לאורך כל חייהם" בחדר גיאוגרפיה, עלעלו המבקרים בספרים שהפיקו התלמידים על העדה האתיופית בישראל, ושמעו על תהליך שינוי העמדות שעברו, דווקא כבנים לאוכלוסיית עולים מחבר העמים, כלפי עולים מאתיופיה.
 

mocha2

 

בהמשך, כדוגמה לתרומה לקהילה ושבירת גבולות הכיתה, הציגו תלמידים את פרויקט Cell-Aviv – פרויקט חלוץ של מסלולי תיירות סלולאריים בעיר תל אביב בטכונלוגיה של מציאות רבודה*, ועוררו עניין רב. בשנה הבאה, כך הבטיחו, ימפו לטובת הציבור את בית העלמין טרומפלדור בתל אביב, וכך יתאפשר לקהל המבקרים לקבל רובד נוסף של מידע על פועלם ההיסטורי והאמנותי של אישי הציבור הטמונים שם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *