ברב תחומי עמל שבח מופת – עברית היא משחק ילדים

mashtuach

"משעמם", "חופר", "מה אני אצטרך את זה בחיים?!" – על כל מיני דברים אפשר לומר זאת, אך בטח ובטח שלא על הלשון העברית, והשבוע התלמידים שלנו הוכיחו זאת בגדול. על פרויקט ה-PBL בלשון, בכתבה הבאה
 

מאת צוות הלשון העברית – גליה אזרקביץ', יערה צעירי, אולגה קרילוב והרכזת הפדגוגית אביבית קאופמן

דור העתיד בונה את שפת העבר

השנה, במסגרת הרפורמה של הבגרות בלשון, מתבצע החלק של 30% מציון הבגרות, באמצעות פרויקט PBL הנקרא "דור העתיד בונה את שפת העבר". התלמידים חוקרים את השפה העברית מכיוונים שונים, וכל קבוצה מכינה מספר תוצרים. לפני שבועיים הציגו התלמידים את המצגות לאחר שחקרו את חידושי האקדמיה ללשון העברית. קבוצת העולים עובדת על הפרויקט בשם "מצמיחים שורשים בארץ חדשה", והם חוקרים את משפחות המילים. 

השלב השני בפרויקט הוא הכנת משחקי לשון והפעלת תלמידי חט"ב במשחקים האלה. במסגרת שבוע תרבות ישראלית הפעילו תלמידי כיתות י' את תלמידי כיתות ז' ו-ח'. מ-א' ועד ת' היו המשחקים פרי יצירתם של התלמידים: "סולמות וחבלים", "איש תלוי", "חפש את המטמון", "משחקי זיכרון, טריוויה, תשבצים ואף "כדורגל לשוני", שבהם ענו הילדים על שאלות הקשורות למילים נרדפות, הפכים, ניבים ופתגמים, חידושי האקדמיה ללשון ועוד. היה גם משחק מחשב שהכינו יונתן פייגל ומיכאל ספוז'ניקוב (י' 1). המשחק בנוסח "מי רוצה להיות מיליונר?" נקרא "מי רוצה להיות מילונר?" ועסק באוצר המילים.
השקעה יוצאת מן הכלל גילו תלמידי י' 5 (מריה פוקרסוב, דניאל סמויילנקו, דרט גרבי, דניס מוגילבסקי ועדן בן גרשון), שבנו מבוך מסוג "מבוכים ודרקונים" בגודל כיתת לימוד. המבוך היה בנוי מעיתונים ממוחזרים, ובו דמויות משחק מחופשות (שד, חד-קרן ועוד). הדמויות עזרו לילדי החט"ב להגיע לתיבת האוצר שכללה אוצר מילים ומטבעות לשון.

אירוע נוסף שהתקיים במסגרת שבוע התרבות הישראלית היה חידון "החוליה החלשה" לשכבת י' (לכיתות יא' אותה החוויה מצפה בשבוע הבא). התלמיד מרק סיגל מכיתה י'4 ניצח בגדול וזכה במטען נייד. תודה מיוחדת לטטיאנה וינוגרדוב ולנגנים הצעירים שהשרו באירוע אווירה מקסימה: מיכאל ספוז'ניקוב (סקסופון), איתן מקובסקי (כינור) ויעקב אמדור שהיה אחראי על מערכת ההגברה.
 
רוצים לבדוק אם גם אתם טובים בלשון כמו תלמידי כיתות י' שלנו? אז יש לכם הזדמנות פז – דגימה קטנה מהשאלות שהיו בחידון:
1.מהו הניב שפירושו "להיות אופטימי"?
2.מהי שפה מליצית?
3.מה היה שמו של הילד הראשון בעולם המודרני שדיבר עברית כשפת אם?
4.מהי דרך התצורה של המילה "חנוכייה"?
5.מהו הניב שפירושו "אשה מוצלחת"?
6.לאיזה חלק הדיבר שייכת המילה "סופגניה"?
7.מהי מילה מנוגדת ל"אפלה"?
8.השלימו את הפתגם: "אל תלבין…" – ועוד
 
אז לאחר שתלמידינו גילו כזו סקרנות כלפי השפה העברית וידע לשוני נרחב ומגוון כל-כך, – מי יעז לומר שפני הדור כפני הכלב? 

תשובות:
1.לראות את חצי הכוס המלאה/ לראות אור בקצה המנהרה
2.שפה גבוהה (מכאן להמליץ על מישהו – לומר שהוא נמצא ברמה גבוהה)
3.איתמר בן אבי
4.בסיס + צורן סופי
5.אשת חיל
6.שם עצם
7.אור
8.פני חברך ברבים. 
 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *