מייקאתון מדהים בדרך למאדים ברב תחומי עמל יגאל אלון רמלה

marsalfa

מאת אורית להב

"ברוכים הבאים למשימת חייכם! הקמת המושבה האנושית הראשונה במאדים! אנשי צוות יקרים, אתם מוזמנים לתרגיל חשיבה ועשיה ייחודי: מייקאתון מאדים של רשת עמל. מדובר בתהליך ייחודי שרשת עמל מפעילה לראשונה ובית הספר שלכם נבחר להיות החלוץ". כך נפתח לילה לבן שכולו חשיבה ויצירה ייחודיים – "מייקאתון מאדים" ברב תחומי עמל ע"ש יגאל אלון רמלה ב- 8.5.16. קדם לכך שלב הכנה שנערך שבוע קודם לכן.
ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל פדגוגיה: "בעמל, אנו פורצים דרכי למידה חדשות באוויר, בים וביבשה, והפעם הגענו גם לחלל! בליל המייקתון, תלמידים הפכו למייקרים ויצרו פתרונות יצירתיים לאתגרים שמציבים בפנינו המדע והחלל. חווית הלמידה בלילה, בסגנון מייקתון, היתה יוצאת דופן ונרחיב אותה גם לבתי ספר נוספים".

בשלב ההכנה נפגשו התלמידים עם איילת וייצמן מSpace IL  ושמעו על החללית הישראלית הראשונה שתנחת על הירח. מפגש נוסף נערך ברובוטק- במעבדת הלגו המיוחדת שלהם. ראשי הצוותים הגיעו למפגש בו למדו לתכנן וליצור בעזרת הערכות המתוחכמות של לגו, בראשות כרמית מורן. במפגש נוסף חולקו התלמידים לקבוצות פעולה. כל קבוצה קיבלה אחריות על אחד האספקטים בחיי המושבה במאדים. הם קיבלו משימות תכנון מאתגרות במיוחד לפני המייקאתון, על מנת להכניסם לאווירה. התלמידים התמודדו עם שאלות שמעסיקות את החזית החוקרת במדעי החלל, העוסקת ramlaבתכנון מסע וחיים אנושיים במאדים, תוך דגש על השונות הקיימת על המאדים.

הלילה הלבן נפתח בהרצאה מרתקת של פיליפ ארטשטיין על החיים על מאדים. בנוסף נכחו במייקאתון עוד שני דוקטורנטים מומחי מאדים ואיילת ויצמן. לאחר ההרצאה המשימות חולקו והקבוצות החלו בתכנון. במהלך הלילה נערכו שני פינגים (הפסקות יזומות)- בראשון התלמידים הציגו את התכנון הסופי שלהם למשימה ובשני הציגו תוצר חלקי.  לאחר הפינגים הוצמדו המומחים לקבוצות השונות בהתאם לצורך. שלב היצירה לווה בארוחות (חמות) ומתוקות (פנקייקים) ליצירת אווירה מיוחדת. בשעה 6:00 בבוקר נערכה הפרזנטציה והערכה של התוצרים. כל קבוצה הגישה תוצר מעשי (דגם) וכרזה אינטראקטיבית (ThingLink) המתארת את תהליך החשיבה והתוצר. 

סיכם את המייקאתון מנהל בית הספר הרב תחומי עמל רמלה ברק פרידמן: " פתחנו היום במסורת מיוחדת של מייקאתון מיוחד, שייערך כל שנה בבית הספר סביב נושא מיוחד. השנה נערך המייקאתון סביב מאדים. הפתעתם אותנו לחיוב ביצירתיות ובמחויבות שלכם. הדגמים שיצרתם מרשימים והפרזנטציה הייתה מעולה." מבית הספר השתתפו מורים רבים שעבדו עם התלמידים לאורך כל הלילה הלבן. המייקאתון הסתיים בארוחת בוקר נפלאה ומצב רוח מרומם.
lego

אחת המשימות הייתה תכנון וייצור רכב המאפשר את תנועת צוות המשלחת ברחבי מאדים. התלמידים התבקשו לחשוב על סוג המנוע בו ישתמשו ועל הדלק אותו הרכב יצרוך, החומרים מהם ייוצר הרכב, סוג הגלגלים ועוד. משימה נוספת הייתה לתכנן ולבנות חממה המיועדת לגידול צמחי מאכל על מאדים, כך שתהיה יציבה הן מבחינת צורתה ההנדסית והן מבחינת החומרים מהם היא בנויה. התלמידים התבקשו לדאוג למערכת בקרה שתימצא בתוך החממה ותבדוק כי התנאים בה מתאימים לגידול הצמחים. זאת תוך מציאת פתרונות להרכב האטמוספירה השונה בין כדור הארץ ומאדים, לקרינה החזקה וסוג הקרקע.

תוצרים ותמונות ניתן לראות בקבוצת הפייסבוק שלוותה את כל המייקאתון

כמו כן באלבום התמונות

פורסם גם בכלכליסט

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *