עמל בשבילי ישראל תשע"ז – למידה אקטיבית במרחבי החיים

slider

מה משותף לפודקסט מרהיב על הכפרים הערביים בישראל, לקיבוצי עין חרוד ולצעיפים שסורגים לפרות? כל אלה היו חלק מהמשימות שקיבלו כאלף תלמידי רשת עמל באירוע השנתי "עמל בשבילי ישראל".

"קבוצת עמל מובילה כיום במערכת החינוך למידה חדשנית וחווייתית, למידה אחרת. אנו מובילים כיום הטמעת שיטות הוראה ולמידה מתקדמות היוצרות חוויית הוראה ולמידה אקטיבית, המבוססת על עידוד היצירתיות והסקרנות", כך אמרה מנכ"ל עמל, עו"ד רוית דום עיני, בטקס הסיום המרגש של התחרות השנתית – 'עמל בשבילי ישראל', שהתקיים השנה בקיבוץ עין חרוד מאוחד.

הנבחרות המתחרות; 27 במספר, שעלו לשלב הגמר של התחרות השנתית "יחד כל הדרך- עמל בשבילי ישראל תשע"ז", מחולקות כמדי שנה בין קבוצת הכיתה, לבין שלוחת הידיים והרגליים שלהם, אנשי השטח שמכינים חומרים, טועמים, בולשים ובמקרה שלנו – אפילו מריחים.

דמיינו מפגשים בלתי אפשריים וקבלו את האירוע המשחקי של הרשת : מאה שלושים בני נוער מסתובבים בשני קיבוצים בעמק חרוד. נשמע כמו התחלה של סיפור מעשייה?
חכו להמשך!

ד"ר רונית אשכנזי סמנכ"ל פדגוגיה: "ברשת עמל "פיצחנו" את הנושא של רב תרבותיות ולמידה משותפת. לא עוד תוכנית שתלמידים ממגזרים שונים רק לומדים זה על זה,  אלא תחרות מאתגרת שבה קבוצות משותפות (מעורבות) של תלמידים יהודים וערבים מתחרות יחד, במשימות מרתקות וחוויתיות. כל המחיצות נשברות ונוצר "ביחד" אמיתי. חגיגת למידה של ממש".

הם יושבים עם ותיקי הקיבוץ, מתמודדים עם טקסטים מקוריים מארכיון עין חרוד מאוחד, מבקרים בבתי ילדים, ברפת, בדיר וכמובן במכבסה ובחדר האוכל. בכל מקום, הם אמורים לבצע את המשימות הייחודיות שלהם; לקיים ריאיון עם המייסדים, אבל גם להעמיד ולביים שירי גבעטרון. עליהם להשתמש בבגדים תקופתיים שהביאו מהבית, ללמוד שירים המתאימים לתחנות שבהם הם מבקרים ולשיר.
SAMSUNG CAMERA PICTURES

מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני ונציגי נבחרות עמל: "התלמידים שלנו זכו לחוויה יוצאת דופן ומרתקת, שילוב בין המדיה הדיגיטלית לבין חווית השטח, תוך למידה הדדית ושיתוף פעולה רב תרבותי. התחרות הזו משלבת הרבה מאוד למידה עצמית וקבוצתית, תוך שימוש במקורות מגוונים להשגת מידע. היא מרחיבה ומגוונת את הידע של בני הנוער מעבר למה שקיים בתוכנית הלימודים, ומקנה להם כלים להציג את הידע בדרך יצירתית ומגוונת. האתגרים שאיתם נדרשו להתמודד, פתחו בפניהם עולמות חדשים ואפשרו להם לתת ביטוי ליכולת היצירתית שלהם."

בינתיים בכיתה, תלמידים עובדים עם כיתות מקבילות מבתי ספר שונים. 
כיתה עם תלמידים יהודים, מתכננת פודקסט על הכפר הערבי ומכינה חומר עיוני, במקביל, שותפתה  – הכיתה עם התלמידים הערבים, מראיינת בטלפון קרובי משפחה על חיי יום יום בכפר הערבי, על המסורת ועל ההיסטוריה שלו. תלמידי בית הספר השלישי מקבלים את קבצי הקול, ותוך שימוש בתוכנה מקצועית מייצרים פודקסט אמיתי, הכולל פתיח, מעברונים ושלל אפקטים קולים, ברוח יוצרי הפודקטים בארץ ובעולם.
במקביל, כשבשטח מפצחים מכתב ישן שהושג מהארכיון – שמספר על ויכוח בין אנשי "אתא" לאנשי הקיבוץ בקשר למחסן הבגדים, תופרים התלמידים במו ידיהם בגדים ברוח התקופה.
בזמן שהם מעמידים תצוגת אפנה בקריצה לתקופת החלוצים, מתמודדים החברה בכיתה עם טקסטים באנגלית שלקוחים מספרי מסעות של מטיילים אנגלים שביקרו במזרח התיכון במאות ה-19 וה-18.
אחרים, עדיין בכיתה, לומדים על נפלאות רכבת העמק.
וכן, אנחנו גם משתגעים קצת.
בונים דגם של תחנת הכוח של רוטנברג בנהריים מעוגות שוקולד, יוצרים בתי ילדים עשויי ממתקים, ואי אפשר לברוח מזה – סורגים צעיפים לפרות..

ומסכמת אורית להב, מובילת התחרות: "אז מה היה לנו כאן? בשטח היה מפגש; מפגש יוצא דופן של תלמידים יהודים וערבים שלא יודעים מהו קיבוץ ובודאי שלא יודעים מה היה הקיבוץ של פעם, עם בני הדור השני והשלישי; בניהם ונכדיהם של החלוצים. בכיתה, למדנו בינתיים על צורת התישבות אחרת שמאפיינת את הארץ שלנו; הכפר הערבי. ובין לבין, התמודדו התלמידים כמדי שנה עם משימות באימוג'ית, למדו את רכבת העמק ותחנותיה, עסקו באנימציה, השתטו עם הריקוד יש לנו תיש והכינו שוקו אצטקי.
ככה זה בעמל!

הזוכים בתחרות במקום הראשון בקטגרויית הרב תחומיים - עמל יגאל אלון רמלה-עמל טבריה נופרים בגליל-עמל תל שבע אלביען
במקום השני
: הרב תחומי עמל הולץ חיל האוויר – רב תחומי  עמל עילוט - רב תחומי עמל כסייפה אל פארוק
הזוכים בתחרות במקום הראשון בקטגוריית בתי הספר הטכנולוגיים:  מח"ט עמל פסגות נהריה – מח"ט עמל אשדוד – מח"ט עמל טבריה – עמל טכנולוגי נצרת

קישור לקבוצת הפייסבוק של התחרות
קישור לאתר התחרות
קישור למשימות שטח
קישור לסרטוני תוצרים!
ובמקום הראשון….

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *