בוקר חגיגת תוצרים ברשת עמל

italy

מאת: רויטל נאמן יהל, מנטורית לחדשנות פדגוגית של רשת עמל
מי שלא היה בכנס התוצרים החגיגי של רשת עמל בהשתתפות בתי הספר של הרשת מכל רחבי הארץ: מנהלים, מורים מובילים ותלמידים, שהציגו, שיתפו, למדו בעיקר קיבלו השראה זה מזה – לא ראה חגיגה מימיו. הכנס החגיגי של רשת עמל שמובילה את נושא החדשנות והיזמות בבתי הספר השונים, הפך למסורת של ממש שכולם מצפים לו בכיליון עיניים. מפגש רב תרבותי של אנשי חינוך ותלמידים מכל המגזרים המרכיבים את פסיפס החברה הישראלית כיום, יהודים, חילונים, דתיים, ערבים, דרוזים, בדואים ונוצרים. 

מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני: "היה לנו יום מקסים, יצירתי ומלא עוצמה. האירוע היה מרתק, מרגש ויוצא דופן. הרעיונות שהוצגו, מהווים בהחלט מקור השראה גם לאחרים להיות חלק מפדגוגיה חדשנית, אקטיבית ומאתגרת. זהו חלק ממהלך אסטרטגי רחב היקף, שבמרכזו העיקרון שהלמידה חייבת לבוא מתוך רצון לחקור ומחיבור לחיי היום יום של התלמיד.  יש לנו במה להתגאות. ההוראה והלמידה החדשנית נושאת פירות מדהימים. זוהי פריצת דרך ענקית וחשובה מאוד שמציבה אותנו במקום אחר לגמרי במפת מערכת החינוך.  תודה לגרי ג'ייקובס מייסד הייטק היי שהגיע במיוחד לכבד אותנו וליעקב שניידר מוביל קהילת HTH  בישראל".

shevachהכנס החגיגי התארח בבית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת בעיר תל אביב, באווירה חמימה וביתית. כבר בכניסתם, התכבדו באי הכנס בתערוכת פרויקטים בתחומי הדעת שונים אשר הוצגו באמצעי המחשה מאירי עיניים. המשותף לכולם היה העיסוק בנושאים בעל ערך ועניין רב לתלמידים, חיבור לעשייה קהילתית ויציאה אל מחוץ לגבולות בית הספר.

בין שלל התוצרים אפשר היה לראות ולשמוע פרויקטים כמו 'לצאת מהקופסה', 'דיכימיה', 'מזיכרון לאומי לזיכרון בית ספרי', 'אנשי המחר', 'הפלפלייה', 'ארץ ישנה חדשה', בין סיפורי סבתא לבין עובדות מדעיות', 'ארץ ישנה חדשה', 'אחריות לישראל 2048', 'סיור במספרה', 'מסיבת ארוחת הערב', 'ניבים יוצאים מהכלים' – מה בין התרבות החקלאית הקדומה בארץ ישראל לבין סצנות מקראיות מספר בראשית והשפה העברית? ועוד.  amaljeryמר ג'רי ג'ייקובס ורעייתי גרי אן – מייסדי שיטת הלמידה ברוח HTH, הגיעו במיוחד מסן דייגו והיו אורחי הכבוד של הכנס. הם עברו בין תוצרי התלמידים בתערוכה ושמעו בקשב רב אודות העשייה פורצת הגבולות של התלמידים, היזמות והחדשנות והחיבור לקהילה. בהמשך עלו לבמה נציגים של 11 בתי הספר מעמל, המשתתפים בניסוי קהילה רשתי מזה חמש שנים, בשיתוף משרד החינוך. התלמידים הציגו במתכונת TED במשך 3 דקות בלבד את אחד הפרויקטים בהם עסקו בשנה זו, עשו זאת בחינניות ובהתרגשות והפגינו מעורבות מלאה בפרויקט שלהם. 
ronitד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל פדגוגיה: "רשת עמל מובילה מזה כמה שנים חדשנות פדגוגית שעיקרה להניע תהליכי למידה בעלי פוטנציאל חינוכי השונה באופן מובהק מרוח הלמידה הקונבנציונאלית בבתי הספר. ההשקעה האדירה של הרשת בתהליכים אלה, כוללת נסיעות של מורים ומנהלים של הרשת לסאן דייגו לבתי הספר של רשת HTH, מתן כלים למורים לעשייה של חדשנות פדגוגית בכיתות, ליווי של מנטורים והטמעת הטכנולוגיה ככלי לשיפור ביצוע למידה חוויתית וחיבור לקהילה ולתעשייה. ואכן קהילות המורים של רשת עמל בניסוי קהי"לה, נושאות פרי מרשים. כנס התוצרים שלנו השנה היה איכותי וברמה גבוהה הן ברמת הפרויקטים, הן בדרך ההצגה של התלמידים והן ברמת השיח והתובנות".
כך שמענו אודות פרויקט "להקת מחול מקצבים" של מגמת אומנויות העיצוב בנהריה, על 'מולקולת האמוניה' שאותה חקרו התלמידים מצפת בשיתוף הפקולטה לרפואה בעיר, על 'רפואה אלטרנטיבית הנעה בין סיפורי סבתא לעובדות מדעיות,' שהציגו תלמידי כסייפא אל פארוק, על המיזם התרבותי הרב-תחומי 'ניבים יוצאים מהכלים' מעמל שבח מופת בשיתוף תלמידי בי"ס kisra malalalal emekאון לחינוך מיוחד ומוזיאון ארץ ישראל ת"א, על יצירת אב טיפוס של 'כיסא גלגלים אוטונומי לנכים' שהציגו תלמידי עמל מפתח תקווה ב', ממרכז היזמות בכסרא-סמיע חקרו את האטמוספירה, בליידי דייויס תל אביב יצרו ערכי ויקיפדיה לשאלות היסטוריות, בעמק חרוד חקרו התלמידים את האוצרות דרך להעברת מסר חוויה לימודית ובמרכז היזמות חדרה פתחו אפליקציה להעברת דירות! אחרונים חביבים הציגו תלמידי הרב תחומי רמות באר שבע פרויקט ייחודי שנקרא : 'להחיות את הזיכרון' כדרך ללימוד היסטוריה באמצעות משחק 'פוקימון-גו'. לאחר מכן השתתפו האורחים במגוון סדנאות יצירה, שנתנו את הדעת כיצד לעורר ולהעצים את תהליך החדשנות בבתי הספר. 
בתום האירוע הנחתה הד"ר רונית אשכנזי פאנל מומחים יזמים שסיפרו לתלמידים אודות העשייה שלהם למען החברה בישראל וענו על שאלותיהם. 

tamiתמי עטיה, מובילת ניסוי הקהילה מזה 4 שנים: "השנה, אנו חשים שחל שינוי פדגוגי אמיתי, הפרויקטים שהוצגו בתערוכה ובמצגות הטד היו באיכות גבוהה מאוד, אנו חשים שאנחנו בדרך הנכונה. מורים ותלמידים מחוברים  לנושאי הלימוד, מגלים התלהבות מקוריות ויצירתיות, התלמידים מגלים שליטה ומעורבות פדגוגית וערכית הבאה לידי ביטוי בנושאים שאותם בחרו ללמוד ולהציג. ברשת הבינו שיצירת ידע אותנטי המחובר לחייהם של התלמידים היא גורם מרכזי ללמידה משמעותית בכיתות, הרחבת גבולות הכיתה באמצעות היצע מגוון של שיעורים, שינוי תפקיד המורה למנטור המלווה וחונך את התלמידים ונותן תמיכה רגשית, מתן הזדמנויות לסוגי אינטליגנציות שונות של הלומד בדגש על גילוי חוזקותיו וטיפוחן  – זה השינוי שרשת עמל מיישמת בהצלחה גדולה. אני צופה שבהמשך להשתתפות מנהלים ותלמידים בכנס (כ-250 במספר), הקהילה שהקמנו, הולכת ומתעצמת עם הצטרפותם של בתי ספר נוספים לתהליך".

לאלבום תמונות מהכנס, לחצו כאן

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *