מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט: "בעמל אנו עוסקים בחינוך, לא בשינון ולא בדקלום"

20170904_162055

 

בוועידה הכלכלית הלאומית של כלכליסט שנערכה ב-4 בספטמבר 2017 במלון דייויד אינטרקונטיננטל ת"א, הציגה מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני תפיסת עולם חינוכית חדשנית שהיא מובילה בבתי הספר של הרשת. היא דיברה על תפקידה האמיתי של מערכת החינוך בעידן המודרני, וטענה שעליה לפעול בדרך חשיבה של העולם האמיתי ולא בדרך החשיבה של העולם הישן.
"האם בשנת הלימודים תשע"ח מערכת החינוך מותאמת לעידן המודרני? האם באמת משהו מהותי השתנה?" שאלה עו"ד דום בתחילת דבריה בפני באי הוועידה. היא ציינה כי "הויקיפדיה החליפה את האנציקלופדיה והאייפד את הספריה, אבל בשורה התחתונה התלמידים עושים את אותו הדבר כמו לפני 50 שנה".
 
עולם התעסוקה עובר שינויים גדולים
מנכ"ל עמל הדגישה כי עולם התעסוקה עובר שינויים גדולים המחייבים את מערכת החינוך להיערך בהתאם. "העתידן תומאס פריי מעריך שעד שנת 2030 כמות אדירה של משרות שקיימות היום ייעלמו לגמרי, ובמקומן ייכנסו כ-162 משרות חדשות כמו: תכנון איברים חלופיים לגוף האדם, הרחבת הזיכרון האנושי, שף של מאכלים בתלת ממד והרשימה ארוכה מאוד. איך מלמדים תלמידים להיות מוכנים למקצועות שאנחנו אפילו לא יכולים לדמיין מה הם יהיו? איך אפשר להכין את התלמידים, המורים ומערכת החינוך לכל האתגרים האלה? איך יוצרים תלמידים חושבים, יצירתיים ומוכנים לשינוי? איך מכשירים מורים לחשיבה חדשנית כזאת?"
עו"ד רוית דום עיני הדגישה: "תפיסת העולם שלנו בעמל: אנחנו עוסקים בחינוך, לא בשינון ולא בדקלום. יש לנו תפקיד אחד עיקרי: לחנך את הנוער בצורה יצירתית בדרך של יוזמות ושיתוף, דרך שבה תלמידים חוקרים, יוצרים, מתלהבים, עם ברק בעיניים. ילדים שמתנסים באופן אמיתי, חווים הצלחות אבל גם כשלונות. דרך שבה הם הופכים להיות יזמים. הדרך להכשיר את הנוער לעולם התעסוקה של חמש ועש השנים הבאות, היא לתת להם ארגז כלים אמיתי, שהתלמידים יידעו לנתח את החומר ולא רק לשנן אותו, שיידעו לעבוד בקבוצה, דרך החשיבה של העולם האמיתי, העסקי, ולא דרך החשיבה של העולם הישן. צריך להעצים את התלמידים, לעזור להם להכיר בערך של עצמם, שתמיד יידעו לסמוך על עצמם. כשיסיימו את בית הספר יכירו במאה אחוז במסוגלות שלהם".
היא ציינה שעל מערכת החינוך לעבוד בדפוס פעולה אחר, ולא בשיטת לימוד מיושנת שמקבעת את התלמידים ומשאירה אותם פסיביים.
 
 
 
שברנו את קירות הכיתה
"בעמל שברנו את קירות הכיתה" אמרה עו"ד דום עיני והוסיפה: "הקמנו מרכזי יזמות, חממות טכנולוגיות. הילדים מחליפים רעיונות, הם פעילים ומתלהבים, לא תלמידים שקטים שיושבים בטורים. הם מעורבים, אכפת להם ועושים גם למען האחרים. אצלנו יש מרחבים פתוחים. המורים מנחים את התלמידים ללמוד בעצמם, לחקור, ליזום. אי אפשר ללמד יצירתיות בכיתה מקובעת. דרושה יצירתיות בכל הרמות: סביבת הלמידה, שעות לא שגרתיות ועד לדרך הלמידה. מרכזי היזמות והכיתות שלנו ברשת עמל נבנו בדיוק לשם המטרה הזו".
מנכ"ל קבוצת עמל דיברה על חשיבות החיבור של מערכת החינוך לעולם האמיתי. "צריך ללמוד מהבעיות בשטח, בעיות שאין להן תשובה מראש. התשובות נמצאות רק אצל התלמידים והמורים. לכן כשמדובר בחינוך יזמי אנחנו יוצאים אל מחוץ לכתלי בית הספר, לשטח". היא המחישה את הדברים באמצעות דוגמה של פיתוח מיזם על ידי תלמידים מביה"ס הרב תחומי עמל ליידי דייויס ירושלים, רובוט שמציל חיים. התלמידים פיתחו בשיתוף עם בית החולים לילדים אליו רובוט אשר מאפשר לשלוט בתנועת כסא הגלגלים באמצעות פקודות קוליות.
 
שינוי בתפיסת ההוראה
עו"ד דום עיני הדגישה גם את מקומו ותפקידו של המורה במערכת החינוך "בעידן הנוכחי כשבלחיצת כפתור ניתן לקבל כל כך הרבה אינפורמציה מהאינטרנט על כל נושא, והתלמידים מחפשים תשובות בגוגל על כל נושא שבעולם, חייב להיות שינוי בתפיסת ההוראה. המורה צריך להיות מתווך שעוזר לתלמידים לעבד את החומר יחד איתו. אחד התנאים לכך הוא בעצמה אישית של המורים. יש חשיבות רבה להתמקצעות מתמשכת שלהם. מורה לא יכול ללמד חשיבה יזמית, להנחות תלמידים ולהיות מנטור שלהם, אם הוא לא מתמקצע והופך להיות יזם בעצמו. אנחנו שולחים מזה שבע שנים קבוצות של עשרות מורים ומנהלים להייטק היי בסן דייגו. בתי הספר שם פועלים בשיטת ה- PBL, למידה באמצעות חקר ופרויקטים. הם לומדים בקבוצות למידה, המורים משמשים כמנחים אקטיביים ומאפשרים לתלמידים לחלום, להעז ולחשוב יחד על רעיונות חדשים, מחוץ לנושאים של מערכת החינוך. המורים מעצבים בעצמם את תוכנית הלימודים ומתאימים אותה לחברה שבה הם חיים. גם המורים שלנו בעמל פועלים באותה צורה. הם מקבלים הכשרה והשראה".
 
חיזוק הביטחון העצמי של בני הנוער
לקראת סיום דבריה ציינה עו"ד דום עיני כי ישנן דוגמאות רבות הממחישות את הצלחת הגישה החדשנית של עמל. אחת מהן היא של תלמידים ממרכז היזמות של עמל בשבח מופת ת"א, אשר השתתפו בתחרות יזמות בינלאומית SAGE באודסה, וקטפו שם את גביע העולם.
"הם ייצגו את מדינת ישראל מול 128 מדינות מרחבי העולם, עם המיזם LS BAND. מדובר בצמיד חכם שפותח במיוחד עבור אנשים מבוגרים וקשישים. הצמיד יודע לזהות כאשר אדם מבוגר נמצא במצוקה ושולח אות מצוקה ובקשה לעזרה לגורמי ההצלה ולמעגל אנשים קרובים. התלמידים שלנו עבדו על המיזם שנה שלמה בעזרת מנטורים מובילים בתחומי ההייטק השונים.
הם גברו בשלב חצי הגמר על סין וארמניה, ובשלב הגמר התחרו מול ארה"ב, אירלנד ואוקראינה, נתנו הופעה מרשימה ביותר וזכו לא רק בגביע הנחשק ובמקום הראשון, אלא גם להערכה רבה מכל משתתפי ושופטי התחרות.
אנחנו שמים דגש  בבתי הספר ובמרכזי היזמות שלנו על חיזוק הביטחון העצמי של בני הנוער לפתח מיזמים חדשניים פורצי דרך, ומאוד מרגש לראות את התלמידים שלנו כובשים את פסגת ההצלחה העולמית בתחום היזמות".
זה לדבריה של מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני תפקידה האמיתי של מערכת החינוך בישראל. להצמיח את יזמי העתיד של מדינת ישראל.

 

 
מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני נושאת דברים בוועידה הכלכלית לאומית של כלכליסט 2017
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *