דמוקרטון עמל 2018

demokrtn

מאת אורית להב – המינהל לפדגוגיה- עמל

 

"אנחנו מדברים על דמוקרטיה ללא הפסקה. המושג נשמע ברדיו ונכתבות עליו אלפי מילים בעיתונות. האם המשמעות הצרה של תרגום המושג "דמוקרטיה" מיוונית עתיקה; "דמוס" – חבר האזרחים ו – "קרטיה" – משטר או שלטון, טובה דיה? כנראה שלא. האמת, אנחנו בוחרים שלא להגדיר הגדרות בסגנון מילוני. במקום זאת אנחנו מגישים לעשרות אלפי תלמידי רשת עמל שורה של דילמות המאפיינות חיים בדמוקרטיה תקשורתית מודרנית, כמו ישראל." במילים אלו נפתחה כל אחת מ 11 הדילמות של דמוקרטון 2018 – שנשלחו לבתי הספר. זהו מיזם חינוכי ערכי המקיף את כל בתי הספר של רשת עמל ומשלב אינטראקציה בין כל מגזרי החברה הישראלית, מומחים מהקהילה ואנשי חינוך. במהלך חודש פברואר 2018 קיימנו תהליך רחב היקף, בו אלפי תלמידים של הרשת עוסקים בהרחבה בליבון הדילמות, תוך התמודדות עם משימות המובילות אותם ללמוד ממגוון מקורות ולייצוג הידע בדרכים מגוונות.
 

demokimמנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני: "הדמוקרטון שקיימנו השנה לראשונה בקבוצת עמל, מבטא את הרוח החדשנית וההישגיות של הרשת. כשאנו מדברים על הצורך לשבור את "השיטה", הדמוקרטון הוא אחד הכלים לכך, בדגש מאוד חזק של הפן הערכי והמעורבות החברתית. לא עוד "שינון" אלא לימודים פרקטיים דרך הבנה, תעוזה, התנסות ושיח ביקורתי, תוך עידוד בני הנוער לעצמאות מחשבתית כבר בגיל 16 שבו הם מעצבים את זהותם כאזרחים במדינת ישראל".

מטרתו הכללית של הדמוקרטון – מרתון הדמוקרטיה – היא לעורר חשיבה ודיון במערכת חוקים, כללים, קודים אתיים, ומיצגים בתחומיה של הדמוקרטיה במדינת ישראל, והנה מספר דילמות, שבהן עסקו התלמידים:

הגירה ועליה – חוקיות, זכויות/ השתלבות, זכויות מהגרים/ מסתננים/ פליטים, נכים - נגישות, זכויות, משכורות, הנחות, התאמות מבנים, רשתות חברתיות – שיימינג, פייק-ניוז, רשות שופטת מול רשות מחוקקת - חוקים מיוחדים, מעמד בית המשפט העליון, חוקה – כן או לא? מחויבות המדינה לאזרחיה - היקף חינוך חינם, היקף תרופות, היקף טיפול במגורים, איך חבר האזרחים בונה את אופיה של רשות הרבים/המרחב הציבורי (הרס פובליקום) – הדרת נשים, תחבורה ציבורית בשבת, מחויבות לדת, ערכים, פתיחת חנויות בשבת, מדינה ומוסר – התערבות/ מכירת נשק, מלחמת אזרחים בסוריהחקלאות – כן או לא בסבסוד המדינה ועל חשבון מי ומה בתקציב

במהלך חודש הדמוקרטון נערכו הפעילויות הבאות בכיתות י' של כל בתי הספר ברשת עמל: בשבוע הראשון של הפעילות עסקו בבירור העמדות כלפי הדילמה של הסביבה הקרובה להם, בית הספר וההורים. התלמידים ערכו סרטונים ובהם הציגו את מגוון הדיעות לגבי הדילמה שלהם. חלק מהסרטון סיכום קצר באנגלית. בשבוע השני ערכו פודקסט מקצועי עם מגוון ראיונות של מומחים, מוסיקה וסיכום הדיעות. בשבוע השלישי, כיאה לדמוקרטיה, היה עליהם לצאת ולהפגין בנושא הדילמה. ההפגנה כללה את מגוון הדיעות, בניגוד להפגנה אמיתית). בנוסף שלחו שאלון בנושא הדילמה שלהם, לבית ספר אחר, ונתחו את התשובות שלהם. בשבוע הרביעי היו צריכים לעשות  מוזיאון של הדילמה, המציג את כל גווני הדיעות, את התוצרים וכן תוצרים חדשים ומיוחדים.

ד"ר רונית אשכנזי סמנכ"ל לפדגוגיה של קבוצת עמל: "רמת התוצרים של התלמידים ואיכותם הגבוהה, הפתיעה אף אותנו. הסרטונים, הפודקסטים, והמוזיאונים הוירטואליים המרשימים שיצרו התלמידים, מעידים על תהליך עומק שחוו. השימוש בטכנולוגיות מתקדמות, הלמידה ממומחים ומתן אתגר יצירתי לתלמידים, הביאו אותם לעסוק בשאלות דמוקרטיות משמעותיות, תוך שהם לומדים היטב את מגוון הטיעונים של כל צד, ומציגים אותם בדרך מעניינת ומעוררת חשיבה. החיבור בין התלמידים מהמגזרים השונים וממגוון אוכלוסיות בחברה הישראלית, הביא עוד נדבך מרתק לעיסוק בדילמות. התלמידים לא רק דברו על סובלנות ושונות והכרת האחר אלא אף חוו אותה בפועל".  
ערן בן דור, מנהל תחום חברתי ערכי ברשת עמל: אני משוכנע שהמפתח לאזרחות טובה, הוא במעורבות חוויתית עמוקה, שמובילה למעורבות חברתית פעילה, בדיוק כפי שאנו נוהגים ברשת עמל.

שיאו של התהליך התקיים בתאריך 7.3.2018 יום שיא מרתוני שהתקיים בשבעה מרכזים ברחבי הארץ בין השעות 9:30- 16:00. לשבעת המרכזים שלנו (חמשת מרכזי היזמות, זינמן דימונה אשכול פיס והרב תחומי טייבה) הגיעו עשרות תלמידים, מכל בתי הספר של רשת עמל באזור, ויחד יצרו באמצעות מיינקרפנט (minecraft for education) את מדינת האוטופיה שלהם, תוך שהם מתמודדים עם מצב של משאבים מוגבלים, וצורך בהכרעות ערכיות במה להשקיע.

 

התלמידים הציגו את תוצריהם בפני הקבוצות האחרות באותו מרכז ובין המרכזים השונים. בתי הספר שזכו בפרסים על פעילותם לאורך כל החודש והתוצרים הנפלאים שעשו:

הרב תחומי עמל נופרים בגליל טבריה זכו במקום הראשון

הרב תחומי עמל ב' פתח תקווה זכו במקום השני

הרב תחומי עמל בגין צפת זכו במקום השלישי

מח"ט עמל רעות זכו במקום הראשון בקטגורית מחט- תמת

ועמל "יעד" טכנולוגי אשדוד זכו במקום השני בקטגורית מחט- תמת

 

ויק בוארון, מנכ"ל חברת GoE-Games of Education:
היה לנו העונג לשתף פעולה עם רשת עמל ביצירת הדמוקרטון. באמצעות הפלטפורמה הייחודית שלנו ב- GoE, על גבי סביבת מיינקראפט חינוך, יצרנו יחד עם מומחי רשת עמל פעילות ייחודית וחדשנית. היוזמה של רשת עמל לשלב בין הקדמה הטכנולוגית, המומחיות הפדגוגית וסביבת מיינקראפט עבור תלמידה מעורר הערכה והשראה עבורנו. התרגשנו לראות את חדוות הלמידה והעניין שגילו התלמידים בפעילות. אנו פועלים במרץ לאפשר זאת לתלמידים רבים נוספים מרשת עמל.

 

קישורים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *