כיכר העצמאות בדימונה – מתפאורת רקע ליחידת לימוד הרלבנטית לחיים

IMG-20180416-WA0000

מאת: סנאית טוויזר |

לקראת ציון 70 שנה להקמת מדינת ישראל, נערכו ברב תחומי עמל אפלמן דימונה לקראת חגיגות שבעים שנים של יצירה, כלכלה, צמיחה תרבותית, בניית תשתיות, חברה הולכת ומתעצבת. איך נותנים ביטוי ביטוי לשבעים שנים של אתגרים, מאבקים על הצביון ומלחמות על הקיום? כך נולד הרעיון לחבר את התלמידים צעד אחד אחורה, ולהתבונן מנקודת הזמן הזו על הדרך להקמת המדינה. מבט היסטורי על שנותיה הראשונות הגורליות והחשובות.

במסגרת הפעלת פרויקטים של למידה משמעותית מבוססתPBL  ברב תחומי אפלמן, החליטו תלמידי כיתה י' על נושא הפרויקט : חקר כיכר העצמאות בדימונה, בעקבות 70 שנה להקמת מדינת ישראל. הפרויקט הנבחר משלב את טכנולוגיית Wandering למידה מבוססת מקום, במסגרת פרויקט חלוץ של רשת עמל.

 פרויקט מחובר קהילה

IMG-20180416-WA0005

כיכר העצמאות בדימונה משתרעת על דונם, ובשטחה נשתלו מיצגים שונים הקשורים להקמת מדינת ישראל וביניהם: חומה ומגדל, סמל המנורה, סמל הפלמ"ח, יחידות צה"ל, פסל דוד בן גוריון ועוד. הכיכר ממוקמת באזור מרכזי,  אנשים רבים חולפים דרכה מדי יום  ולרוב לא מייחסים משמעות לאלמנטים הקיימים בה. משום כך, חשבנו להפוך את האלמנטים בכיכר מתפאורת רקע –  לחקר משמעותי לתלמידים. התמקדנו בחשיפת ידע סמוי שישפר את הלמידה לקראת לימודי היסטוריה בבית הספר, כל זאת תוך כדי למידה משמעותית רב תחומית.

לאורך כל הדרך, היו התלמידים שותפים מלאים לחקר המיצגים בכיכר העצמאות, כאשר כל מיצג מהווה תחנת חקר והפעלה. פתחנו בסיור היכרות בכיכר,  שבו נחשפו התלמידים למיצגים השונים, הייטק עצמאות אפלמןכל צמד תלמידים התבקש לבחור מיצג שעניין אותם ולערוך סביבו חקר ולמידה עצמאית. כל אלו תרמו בהמשך לבנות תחנה על המיצג שנבחר. התלמידים השתתפו בסדנאות הדרכה מטעם רשת עמל, עם המדריכה טלילה. בסדנא התלמידים קיבלו הדרכה כללית על "למידה מבוססת מקום" והפעלת הטכנולוגיה בדגש פדגוגי. התחנות נבנו בחדרי מחשבים ע"י התלמידים בלויי צוות המורים, ובכל פעם הן מתעדכנות ומשתפרות בהתאם להארות והערות צוות ההדרכה. בהמשך, יפעילו תלמידי הפרויקט קבוצת תלמידים משכבה י'- יא' שישחקו במשחק הדיגיטלי בכיכר העצמאות. התלמידים יגיעו פיזית לכיכר ויחוו למידה התנסותית אטרקטיבית.

חשיבות הפרויקט באה לידי ביטוי בכך שהפרויקט מכוון קהילה בפן הערכי ובפן הלימודי. התלמידים חווים למידה משמעותית מאתגרת ומעוררת עניין על מיצגים המהווים אבני דרך בהקמת מדינת ישראל.

השתתפות תלמידים ותושבי עיר נוספים במשחק בכיכר העצמאות יתרמו לחיזוק הקשר לערכיה וסמליה של המדינה, לחיזוק השייכות למדינה לחיבור וטיפוח הזהות הלאומית היהודית וחיזוק הזיקה למורשת היהודית העוברת מדור לדור.

צוות המורים רכזת היסטוריה- סנאית טוויזר, המורה למחשבים- מאיר משעלי והמורה להיסטוריה – טליה אלפסי יחד עם התלמידים, רואים בפרויקט זה חשיבות עצומה, הוא מעניק לתושבים ולמבקרים בו תחושה של קשר לעבר ושל המשכיות לעתיד, "עם שאינו יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוּט בערפל".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *