רשמים מביקור מורי עמל בכנס חינוך בינלאומי בסין

20181016_083349_HDR

משלחת מורים מעמל בראשות סמנכ"ל פדגוגיה ד"ר רונית אשכנזי, חזרה זה עתה מביקור בכנס חינוך בינלאומי בסין. 
אחד מהעקרונות של רשת עמל כחלק מהכנת התלמידים לחיים האמיתיים, הוא עיקרון הלמידה הגלובלית. יוצרים חיבור בין מורים ותלמידים של רשת עמל למורים ותלמידים ברחבי העולם, ומקיימים למידה וחקר משותפים, תוך ניצול טכנולוגיות מתקדמות. מסיבה זו , יצרה רשת עמל קשר עם רשת בתי הספר 3.0 בסין. מדובר ברשת שיעדיה דומים מאד לשלנו: בתי הספר מבוססים על העצמת התלמידים במגוון רחב מאד של כישורים, בדגש על חיבור אישי משמעותי בין התלמידים לבין עצמם, בין התלמידים למוריהם, לקהילה, וכן חיבור עם תלמידים מכל העולם במטרה ליצור חקר בר קימא משותף למען יצירת עולם טוב יותר. נציגי הרשת הוזמנו
prof_liangעל ידי מייסד בתי הספר, פרופ' ליאן גול להציג את העשייה הלימודית של עמל, בכנס השנתי של בתי הספר 3.0 ולהתחיל משם ליישם שיתופי פעולה. חברי המשלחת ביקרו בשני בתי ספר מרשימים, המעצימים את התלמידים בראייה הוליסטית – החל מספורט (בריכת שחיה, קיר טיפוס, אולמות ספורט), דרך מוזיקה ומחול (תזמורות, נגינה על מגוון כלים רחב), אומנות, בישול, תפירה וגם רובוטיקה, רחפנים, ותכנות. כל זאת לצד למידה עיונית ברמה גבוהה וחתירה למצוינות.

ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל פדגוגיה: ההרצאה הראשונה שנתתי בכנס הדגימה את החדשנות והיזמות של רשת עמל, ועסקה בדרך שבה אנו מעניקים לתלמידנו מיומנויות יזמיות, אשר יובילו אותם להצלחות בעולם שמגוון המקצועות בו עדיין לא ידוע. הדגמנו כיצד ברשת עמל מעצימים תלמידים תוך חיבור מתמיד עם עולם התעשיה והעסקים ומובילים אותם לבניית מיזמים ופרויקטים עסקיים למען החברה. ההרצאה זכתה להתעניינות והתלהבות רבה, ומנהלי בתי ספר רבים פנו אלינו ליצירת קשרים ושיתופי פעולה.

lectureבמהלך הביקור נתתי הרצאה נוספת על נושא הפיתוח המקצועי הנרחב והייחודי שאנו מעניקים למורים שלנו, יחד עם לאה קרמני מהרב תחומי עמל רמות באר שבע ואורן שחם מהרב תחומי עמל עמק חרוד. מורי עמל ציינו כיצד הרשת פותחת בפניהם הזדמנויות לפרוח, להגשים את החלומות שלהם וליצור הוראה חדשנית בהתאם לתשוקות שלהם. 

 

Wechat National day School 

orenאורן שחם, מורה לביולוגיה, הרב תחומי עמל עמק חרוד: הגענו לבייג'ינג מספר ימים לפני שהכנס הבינלאומי התחיל. הקשר עם מורי בית הספר המארח – Wechat National day School, החל עוד בטרם הגענו לסין. הצלחנו להתגבר על פערי השפה והמרחק באמצעות  We Chat – אפליקציית המסרים הפופולרית בסין, שאחד מיתרונותיה הוא ביצוע תרגום מידי מסינית לאנגלית ולהיפך. סיכמנו שנעבוד בקבוצות מורים קטנות. אני עבדתי יחד עם צ׳וואיי - מורה לרובוטיקה כשרונית ונמרצת, שהתעניינה מאוד בקורס בניית הרחפנים שאני מלמד ברב תחומי עמק חרוד. ידענו שאנחנו הולכים לחוות חוויית עבודה בבית ספר מיוחד ומושקע, אך שום דבר לא הכין אותנו לקראת מה שפגשנו שם.בית הספר משתרע על קמפוס עצום, שבנייתו הסתיימה לפני כשנתיים מכספים ממשלתיים בלבד. אין שכר לימוד ואין תנאי קבלה. תלמיד שגר באזור הרישום של בית הספר זוכה ללמוד בו. הקמפוס נבנה כפיילוט של הממשלה הסינית ומשמש מודל לבית ספר אידיאלי. לא חסכו בדבר, סדנאות עבודה מאובזרות בציוד החדיש ביותר, סטודיו ענק למחול, תיאטרון, אולם קונצרטים, אולפן קולנוע וטלוויזיה, אולם כדורסל רחב ידיים, חדרי מלאכה, תפירה, קדרות, ואפילו בריכת שחייה אולימפית לשימוש בשיעורי חינוך גופני. לרשותנו עמד זמן מועט, וידענו שעלינו לרקום במהירות את ראשיתו של הפרויקט המשותף.

התנסות בפרויקט ישראלי של בניית רחפנים, פרי פיתוח רשת עמל
sinהתבקשנו לאפשר לתלמידים להתנסות בפרויקטים כפי שאנחנו עושים ברשת עמל אצלנו בארץ. לשם כך ארגנו קבוצה של כ20 תלמידים שהגיעו לבית הספר ביום ראשון, סוף השבוע הסיני. הבאתי איתי מהארץ את כל הרכיבים הדרושים לבניית רחפן. התחלנו בשיתוף פעולה עם צוות המורים המקומי והתחלנו במלאכה. פגשנו את התלמידים בבוקר, הצגנו את עצמנו, את עמל ואת ישראל והסברנו מה מטרתו של הקורס לבניית הרחפנים. ״לבנות רחפן זה קל מידי״, אמרתי להם. ״אני מבקש מכם, בדומה למשימה של תלמידיי בישראל – לתכנן רחפן, שישמש כפלטפורמה לפתרון בעיה רלוונטית שאתם חושבים עליה בכוחות עצמכם״. זהו בסיס הרעיון העומד מאחורי גישת ה – PBL. מכאן, במשך השעות הבאות, התחלנו לחקור יחד כיצד לבנות את הרחפן, התלמידים זיהו בעייה שמאד רלוונטית להם. שיעורי הבית שלהם צריכים להגיע במהרה למורים שלהם. כעת עליהם לתכנן רחפן שישא את שיעורי הבית מהתלמיד למורה. החוויה היתה  מרגשת ומרתקת, בכיתה נוצרה אווירת עבודה, רעיונות נזרקו בחלל הכיתה, תלמידים רצו לחפש חומרים וכלי עבודה ונדרשו למצוא פתרונות יצירתיים כדי להתמודד עם קשיים טכניים ותרבותיים שעמדו בדרכם. אך כאשר יש רצון,יש פתרון. למדנו ונוכחנו שהילדים הסינים, בדומה למבוגרים, הם חרוצים, נבונים, צמאים לידע וללמידה משותפת, חברותיים ונטולי אגו וזאת למרות שיש להם הרבה מאוד במה להתגאות. שיא היום היה כאשר הרחפן שבנו הצליח להמריא ולעוף, הילדים הריעו ושמחו והיתה התרגשות רבה.  למחרת, בכנס הבין לאומי, הציגו המורים הסינים בגאווה רבה את התוצאות הראשוניות של שיתוף פעולה הבין תרבותי והבינלאומי שנוצר, כחלק מהפרויקט שלהם. נפרדנו מעמיתנו הסינים בתחושה שנוצר מהלך התנעה משמעותי ומעורר השראה של שיתוף פעולה חינוכי מדעי. שיתוף פעולה כזה מעלה את הרמה ותורם במידה זהה לתלמידים מכל צד.

 

Bajing National day School 

leaaלאה קרמני, מורה לביולוגיה, הרב תחומי עמל רמות באר שבע: הביקור בסין העניק משמעות חדשה למושג collaboration שיתוף פעולה. למדתי ששיתוף פעולה חוצה הרים ומדינות ושהוא דורש בעיקר רצון טוב ופתיחות. הגענו לבית הספר Bajing national day school  וגילינו שידידנו אינם דוברי אנגלית! מהר מאוד הבנו שניתן לנהל שיחות שלמות בסינית בעזרת google translate ושמחנו לגלות שאולי שפת הדיבור שלנו שונה, אך השפה הפדגוגית היא אותה שפה. תכננו עם המורים פרויקט משותף. תלמידי כיתה ח' הסינים יצרו קשר עם תלמידים שלי מבאר שבע בשיחת וידאו והתייעצו איתם לגבי בעיות שנתקלו בהן בפרויקט שלהם. היה מעניין להנחות את שתי הקבוצות. מצאנו שיש נקודות דמיון רבות בין התפיסה הפדגוגית של מערכת החינוך בשני בתי הספר שביקרנו בהם. החדשנות, הלמידה האותנטית ועוד.הביקור היה בשבילי חוויה מרגשת ומעצימה. מודה לרשת עמל שאפשרה לי לחוות את החוויה.

תמונות נוספות

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *