עמל שבח מופת במקום השני בתחרות ה-FLL ברובוטיקה!

IMG-20190121-WA0034

מה הקשר בין לגו ובין יזמות חלל?

בשבוע האחרון יצאו 15 תלמידים מ”שבח מופת” לאירוע תחרות הרובוטיקה של First Lego League, או בקיצור- FLL. הם חזרו מרוצים וגאים עם מדליות לאחר שזכו במקום השני מתוך 44! מה שעוד יותר מרגש אותם היא ההזדמנות לעלות לגמר בתחרות הארצית. אם יזכו למקום מכובד שם, יוכלו לנסוע לבוסטון ולהמשיך את המירוץ מול בתי ספר מחו”ל.

 

מקום שני לירח

“השנה ארגון ה- FLL בחר את נושא החלל לציון 50 שנה לנחיתת האדם על הירח. אנחנו רצינו שהרובוט שלנו יידע לעבור מסלול מכתשים, בדומה לטופוגרפיה של הירח”- מספר יוסי צאל קרופ. יוסי חבר בצוות שאחראי על בניית הרובוט והפעלתו. עקיבא גרוזמן, דניאל בלק ויניב גולדמן, כולם משכבה ט’, עובדים יחד איתו על מנת לשפר ביצועים לקראת התחרות הבאה.

המנטור משחק בלגו

לצוות האחראי על הרובוט עצמו יש מנטור מכיתה יב’, דיוויד גרינקר. גרינקר הוא סיפור מיוחד בפני עצמו. בתור ילד, לא היה לו מחשב מספיק חזק למשחקים, אז הוא שיחק במה שכן היה בבית- לגו. הוא הרכיב משאיות ואוניות, והתחיל להמציא דברים חדשים. ניסיון ותעייה קוראים לזה. כשגייסו אותו שנה שעברה לתחרות של FLL, היה כבר מסוגל לבנות רובוט שלם בתוך חצי שעה, הכל מהראש. “השנה בנינו רובוט שנוסע על שרשראות. שיחקנו עם זה הרבה כדי להגיע לאיזון הנכון בין מהירות לכוח. רצינו שהרובוט ייסע ישר, אז השתמשנו בחיישן Gyro שמזהה זוויות נסיעה ומתקן.”

 

כמו משפחה

סיפורים מיוחדים יש בלי סוף בקבוצה של שבח. “איך זה שאנחנו כל כך מאוחדים?! יש פה ילדים שנולדו בארץ, יש עולים חדשים מאוקראינה ומרוסיה. יש כאלה שעלו רק לפני כמה חודשים, וכאלה שנמצאים פה כמה שנים. יש לנו ילד שהגיע משיקגו, ויש תלמידה מחינוך מיוחד. מגניב איך נוצר הקשר הזה בין הילדים. בהתחלה היה בלגן מטורף, כי לא הבינו את השפה אחד של השני. אבל בהמשך- בעזרת שאלות, יחס של כבוד, סובלנות וקבלת האחר- הפכנו למשפחה”- מספרת ילנה שבצוב, מדריכת הפרויקט.

“אנחנו כמו משפחה”- מאשרת ורוניקה. “עבדנו קשה במרכז היזמות. כמה פעמים בילינו שם עד עשר בלילה. אני הייתי חולה פעם אחת, לא הגעתי לבית הספר. לנה מתקשרת אליי, ואומרת לי- לא משנה, תגיעי בצהריים למרכז היזמות. הגעתי על אנטיביוטיקה עם עיניים אדומות. כן, יוצא שאנחנו נרדמים שם.”

 

לעזור למייג’ור תום

ורוניקה היא בצוות המחקר של הפרויקט יחד עם תלמידים נוספים מכיתה ט’, כולם עולים חדשים. “זה התחיל מעבודת חקר שעשינו במקצוע מחקר. לנה סיפרה לנו על ה- FLL במרכז היזמות ועל תחרות הרובוטיקה, וביקשה מאיתנו להצטרף. היא הציגה לנו את הנושא של החלל. התחלנו לחקור על בעיות שיש לקוסמונאוטים היום. הגיעה אלינו גם נציגה מ- Space.il, ודיברה איתנו על המסעות לחלל”- ממשיכה לספר דיאנה קורילו.

בהאקתון היזמות שהתקיים בנובמבר השנה ב”עמל שבח מופת” היתה לצוות המחקר הזדמנות נוספת לעבוד יחד במרוכז. “עלו לנו הרבה רעיונות איך לעזור לנוסעים בחלל. חשבנו על מקלחת מיוחדת לקוסמונאוטים, על משקפיים שמוסרות הודעות, על כדורים שמחליפים אוכל ומים. כרגע אנחנו מתמקדות בפיתוח של כלב חלל. הכלב הוא חבר ויועץ של הקוסמונאוט. הוא עוזר לו מבחינה פסיכולוגית”- מוסיפות ורוניקה ולאורה ארונובנה.

 

עולים לגמר

צוות המחקר היה צריך גם להעביר פרזנטציה על עבודת הצוות וההיבט החברתי של הפרויקט. ורוניקה, שהגיעה לארץ כעולה חדשה לפני שנתיים וחצי, סיפרה על השינוי שעברה רק בשנה האחרונה. “אני בדרך כלל התביישתי לדבר בעברית ליד חברים. הפעם עמדתי מול השופטים בתחרות והעברתי את המצגת שלנו בעברית בלי שום בושה. כשסיימתי לדבר, המורה לנה שלחה אלי מבט מלא גאווה. זה גרם לי להתרגש.”

בקבוצה יש גם עולה חדש משיקגו, דניאל בלק. הוא עדיין לא מדבר עברית. התקשורת שלו עם החברים האחרים היא בעיקר ברוסית. אימו ממוצא אוקראיני. בלק אחראי על התוכנה שמפעילה את הרובוט. חלק מהתכנות הוא למד מצפייה בעבודה של המנטורים, ואת השאר כבר הבין מעצמו. באופן אישי, הוא מעדיף מערכת שבה אפשר להקליד פקודות, ומעוניין ללמוד ארדואינו.

 

תחזיקו אצבעות

בימים אלה החבר’ה מתכוננים לתחרות הבאה של First, שתתקיים ב- 25-26 בפברואר בירושלים. מספר הקבוצה שלהם הוא- 1968. במקביל, כבר עכשיו יש דיבור על שיתוף פעולה עם ארגון Space.il למטרות מחקר ופיתוח. המוטיבציה שלהם לנצח ולנסוע לתחרות הבינלאומית בבוסטון מרקיעה שחקים. תוך כדי כך, הם גם משמשים בתפקידי מנטורינג לתלמידים צעירים יותר מליטא. אולי עוד יפגשו אותם בתחרות העולמית. בקיצור, השמים הם הגבול, וגם זה בסימן שאלה.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *