הגינה האקולוגית של תלמידי עמל ב' בפתח תקווה – יוצאת לקהילה!

IMG-20190122-WA0021

גנןכל מי שהרחיב חמש יחידות ביולוגיה ביצע במהלך לימודיו את עבודת הביו-חקר (ביוטופ). אבל איך מחדשים עבודה זו והופכים אותה לכלי שיתרום לא רק לתלמיד ולהשכלה האישית שלו אלא גם לחברה ולקהילה? רשת עמל וחברת וונדרינג מציעות השנה, לראשונה, לתלמידי הביולוגיה בבית הספר הרב תחומי עמל ב' בפתח תקווה לבצע במסגרת עבודת הביו-חקר יחידת לימוד אקולוגית המנטרת משתנים בגינה לימודית. למידה זו משלבת אוריינות דיגיטלית בחקר אקולוגי. תוצרי הפרויקט ניתנים כמשחק בסלולר, כחלק מתרומה לקהילה ומתחברים לערכי רשת עמל של למידה המחוברת לעולם האמיתי.  רוזה כהן רבין וילדיה אחד היתרונות בנושא הזה של בית הספר הרב תחומי עמל ב' בפתח תקווה הוא הגדר המשותפת שהוא חולק עם החווה החקלאית המיתולוגית של פתח תקווה, שהחלה את דרכה כבית ספר חקלאי מחוזי בשנת 1934, ביוזמת רוזה כהן – אמו של רבין.

במיזם משתתפים 11 צוותים של תלמידי כיתות י"א ממגמת ביולוגיה בהובלת המורה לביולוגיה אתי נוח והמורה להיסטוריה הילה רוזנטל, חלקם בזוגות וחלקם בשלישיות. הם בונים ניסויים בחווה החקלאית, במסגרת ביו-חקר לבגרות. בנוסף מוצמדים לכל צוות תלמידים נוספים שבונים מפה היסטורית של החווה סביב המושגים המרכזיים, מה שמייצר פרויקט רב תחומי (ביולוגיה והיסטוריה). התוכן יישאר זמין לקהילה כמשחק סלולרי  – גם ברמת ידע וגם ברמת הניסוי – באדיבות רשת עמל.

פרויקט החקר המדעי בגינה הלימודית במסגרת עבודת הביו-חקר, הינו פרויקט רב תחומי היוצא מגבולות הכיתה לעולם שבחוץ, אל הגינה האקולוגית שבחווה החקלאית, וביכולתו לשלב תלמידים ומורים המלמדים ולומדים מדעים, ביולוגיה, אקולוגיה, גיאוגרפיה, שפה ובמידה רבה מעורבות חברתית.

הפרויקט כולל שתי סדנאות מודרכות לבניית הרובד הדיגיטלי ועבודה עצמית של התלמידים במהלך השנה. 

כל תלמיד יוצר יחידת חקר המודדת משתנה בדיד אחד בגינה האקולוגית, והתוצר השיתופי הוא ניסוי קהילתי, המחבר בין המשתנים. בסוף השנה יהיה ניתן לתכלל את יחידות החקר למסלול שיתופי לטובת הקהילה, באמצעות משחק בסלולרי. במהלך ביצוע הפרויקט מתבקשים התלמידים לחפש מידע, לסכם טקסט, ללמוד את השימוש בטכנולוגיות חדשות ובלמידה ניידת, ליצור פעילויות אינטראקטיביות, לעבוד בצוותים קטנים על פי לוחות זמנים, לספק משוב לעמיתים ולהסביר את עבודתם מול קהל.

להיבט המשותף של הפרויקט יש שתי שכבות. בראשונה, התלמידים מאורגנים בצוותים ומפתחים את התוכן של כל תחנה. בשכבה השנייה, הקבוצות צריכות לשתף פעולה כדי לפתח את המסלול המקשר בין כל התחנות. למידה הקשובה לפעימות החיים – פעילות מקיימת שבה חוקר הלומד את מרחבי החיים בסביבת מגוריו – מעצימה את תחושת השייכות והאחריות החברתית שלו,
מטפחת מאגר חוויות
משותף ושיתופי, מעודדת דיאלוג אינטראקטיבי מתמשך בין התלמיד לסביבת מגוריו, לארצו, וברמה הגבוהה יותר – אחריות לכדור הארץ.

PT9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לימור לופו וולנסקי ושני זיו מצוות וונדרינג המעבירים את הסדנה : "אנחנו יוצרים ניסוי שיתופי שמעשיר גם את המבקרים המזדמנים בחווה החקלאית. הניסוי מחולק לפעילות מבוא מדעית הנותנת לכל מבקר ומדען אפשרות להבין ידע חדש המתגלה באמצעות התנסות עצמאית ביישום מבוסס מקום, על גבי מפה מאוירת. הכל פרי עבודה של התלמידים."

סיגל רוזן מנהלת בית הספר הרב תחומי עמל ב': "התכנית הייחודית של ה- WANDERING מאפשרת לתלמידים ללמוד במגוון של סביבות במרחב הציבורי תוך שימוש באוריינות דיגיטלית ולמידה מחקרית מתקדמת. זו למידת חקר חדשנית ברוח החזון שמובילה רשת עמל,  והפלטפורמה מאפשרת לתלמידים לארגן את הידע ולהנגיש אותו לכלל האוכלוסייה. השיתוף עם החווה מאפשר למידה בחממה טבעית ובחממה מבוקרת הידרופונית."

 
 
 
 
 

One Response to הגינה האקולוגית של תלמידי עמל ב' בפתח תקווה – יוצאת לקהילה!

  1. מאת אבנר רוזבלט:

    האינטגרציה בין ביולוגיה (הביוטיופ), היסטוריה וטכנולוגיה או דיגיטל (משחק הסלולר) מרשימה ונכונה. התלמידים יצאו נשכרים מכל ההיבטים של <a "="" title="מחקר על שינה" rel="">המחקר המדעי. יישר כוח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *