תלמידי כיתת י"ב מעמל כסרא סמיע יצאו בפרויקט שנתי מיוחד ונפגשו מחדש עם המדע והסביבה

kiss

בכנס מנהלי בתי הספר של עמל שנערך עם סיום שנת הלימודים, הציגה מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני את הדגשים העיקריים של הרשת בשנה היוצאת ואת היעדים והאתגרים לקראת שנת הלימודים החדשה אשר תעמוד בסימן קהילה טבע וסביבה. כבר בשנה הנוכחית, השתתפו שלושה בתי ספר של הרשת בפרויקט חקר מדעי בביולוגיה בגינה אקולוגית, פרויקט שיורחב בשנת תש"ף לבתי ספר נוספים. עו"ד דום עיני שביקרה בימים אלו בכסרא סמיע הדגישה את העובדה שביה"ס הרב תחומי עמל אלוג'דאן כסרא סמיע הוא בין החלוצים בתחום החקר המדעי בגינה אקולוגית. כמו כן העלתה על נס את ההישג המרשים של ביה"ס שהגיע למעל 92% בבגרות ואת ההכוונה לאקדמיה. ואכן, פרויקט למידה מיוחד, מביא את תלמידי כיתת י"ב ממגמת כימיה-ביולוגיה מבית הספר הרב תחומי עמל אלוג'דאן כסרא סמיע, לפגישה מחודשת עם המדע הסביבה הפתוחה, כשהמטרה המרכזית שלו היא לחשוף את התלמידים לדרך החשיבה המדעית.
nazir מר נזיר רבאח, מנהל בית הספר : "רשת עמל מאמינה בחינוך ליזמות וחדשנות, כאשר הגינה האקולוגית לחקר המדע הפכה להיות הפנים של בית ספרנו, מורים תלמידים וגם הורים משולבים ומאוחדים למען מטרה אחת ויחידה."

במסגרת הפרויקט התחילו התלמידים בבניית גינה אקולוגית ללימודי חקר מדעי, וזאת על גינת התבלינים הקיימת בשטח בית הספר. הפרויקט, שמלווה על ידי רנא עבדאללה, מורה למדעים, מורכב משתי סדנאות עם המדריכה לימור לופו וולנסקי, מומחית בפיתוח תוכן בוונדרינג – פלטפורמת חקר דיגיטלית.

הסדנאות מבוססות על שני שלבים בסיסיים: האחד, התנסות אישית באיסוף נתונים, והשני, שלב הפיתוח – תכנון מערכי ניסוי. בניית הגינה מספקת התנסות בפלטפורמה דיגיטלית אשר משלבת טכנולוגיה עם לימודי החקר מה שמשפר את מיומנויות החקר המדעי והאוריינות הטכנולוגית של התלמידים.
kisra1רנא עבדאללה, המלווה את הפרויקט: "בעבור התלמידים ההתנסות מחוץ לכיתה הייתה דרך מעניינת ומגוונת ללמוד, השילוב של יציאה IMG-20190710-WA0011לשטח תוך כדי התנסות ושימוש בפלטפורמה דיגיטלית היה מוצלח. התלמידים נהנו ללמוד, הלכו מנקודה אחת לשנייה ממשימה למשימה וסוף סוף הייתה להם לגיטימציה להשתמש בטלפון החכם בזמן שיעור. התהליך שעברו התלמידים היה משמעותי ובעל ערך רב, כך שהם יישמו את הידע שלהם בצורה חווייתית תוך העברת הידע שלהם למשימות מותאמות לתלמידי חטיבת הביניים, ואף גילו יצירתיות בעת כתיבת ותרגום המשימות". 

ananut

בסדנה הראשונה של שלב ההתנסות, נהנו התלמידים מחוויה לימודית בחצר בית הספר אותה יצרה חברת וונדרינג למענם ודרך המשחק הדיגיטלי התנסו הילדים בניסוח השערה, באיסוף נתונים ופונקציות נוספות, וכך לומדים את מרכיבי הניסוי. המשימות שניתנו הן מעולם הביולוגיה ומדעי הסביבה, כאשר התלמידים התבקשו לחקור בתי גידול שונים אשר בהם גדלים חרקים, סוגים שונים של עשבי מרפא, והגדירו אזורים לשתילת עשבים וצמחייה. בסיום המפגש הראשון הזינו התלמידים את ההנחיות והממצאים מהשטח בפלטפורמה הדיגיטלית באופן שיתופי כך שכל יתר הכיתה יכלה לראות, ונערך דיון ומשוב על הפעילות ועל חווית הלמידה וההשלכות החיוביות של למידה מסוג זה.

autumnkid9בסדנה השנייה, בשלב הפיתוח, התלמידים עבדו בחדר המחשבים על פיתוח משימות בנושא סביבה וביולוגיה בעצמם בשפה הערבית המתאימה לאוכלוסיית בית הספר. ובסוף המפגש התלמידים התנסו בתוכן שיצרו חבריהם ונתנו עליו משוב שבעקבותיו כל קבוצת תלמידים שיפרה את התכנים. לאחר קבלת משוב עמיתים מחבריהם לכיתה יכולים התלמידים לצאת לדרך לביצוע הניסוי.

התוכן שנוצר, אם כמערך ניסוי או כחוויה התנסותית אחרת, יוצר חוויה שמשרתת את קהילת בית הספר כולה, מורים ותלמידים כאחד. התלמידים למדו כיצד לתפעל וכיצד משלבים את הנתונים במפה, ואיך לעבור ממשימה למשימה.

ginana

ההתנסות והיציאה לשטח מאפשרת לתלמידים לאסוף נתונים במטרה להעמיק את הלמידה ולהעשיר את האפליקציה. הם חשבו כיצד אפשר להנגיש אותה ולפתח עבור שאר תלמידי בית הספר, כאשר המטרה היא שהתלמידים שילמדו בשיעור מדעים בשנים הבאות יתבססו על המידע שנאסף. התלמידים חושבים כל הזמן על פיתוח משימות נוספות כמו למשל, חקר צמחים באמצעות האפליקציה, מדידת אורך או גובה של צמח, פיתוח ובנייה של אזור דישון או אזור ללא דישון ועוד. גם בין שתי הסדנאות, התלמידים המשיכו ליצור ולערוך את התוכן שלהם באופן עצמאי, בסיוע של רנא שמלווה אותם באופן מלא.

כל יחידות התוכן שנוצרו יכולות להפוך למשחק מסלול סלולרי ובאופן זה לחשוף ידע סמוי הקיים במרחבים החוץ בית ספריים לתלמידי בית הספר. התוכן שיצרו התלמידים מותאם לתלמידי חטיבת הביניים. כשלב תרגול והבנה מעמיקה יותר התלמידים תרגמו את המשחק לערבית, כך שיהיה יהיה נגיש יותר לתלמידי חטיבת הביניים. בנוסף, הקבוצה יצרה כעשר פעילויות שונות הקשורות לתחום המדעים ברחבי בית הספר, תוך התעניינות במערכות גוף האדם.

בית הספר קיבל תרומה להרחבת העבודה על הגינה האקולוגית שעדיין לא הסתיימה, ובשנת הלימודים הבאה ימשיך להגדיל את מאגר המשימות הדיגיטליות. התלמידים הציגו רעיונות מעניינים להמשך הבנייה לצורך למידת חקר מדעי, כמו למשל בניית בריכה אקולוגית שתכיל זנים שונים של דגים, שגם עליהם יוכלו התלמידים לחקור.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *