מעבדת החדשנות של עמל פיתחה מודל ייחודי ללמידה רשתית בזמן הקורונה

labba

מאת: רפאלה בלס

מעבדה בזמן קורונה?
אנחנו יודעים איזו אסוציאציה זה מעורר בכם… כל המילים האלה נו – מסיכה… מטושים… אלכוג'יל.. עקומה… ישרה…אחים בחלוקים ירוקים…
אבל לא, לא למעבדה הזאת כוונתנו. 
על מעבדת החדשנות הבינלאומית של עמל כבר שמעתם מאיתנו לא מעט, בכל זאת, זהו המחזור השלישי – 
ובכן הפתעה – קבוצת המעבדה, המונה כ-30 מורים מכל רחבי הארץ, מתכנסת גם בימי הקורונה הקודרים! החל מאמצע חודש מרץ, מתכנסת מעבדת החדשנות של רשת עמל, קהילת מורים חדשניים מכל קצוות הרשת, מתמודדת יחדיו  עם משבר הקורנה, משתפת, מעלה קשיים, מציעה פתרונות, מארחת בשיעורים מקוונים, ועל הדרך מתווה פתרונות יעילים למורים נוספים מהרשת. המפגשים נעשים באמצעות פלטפורמת זום. בכל מפגש מתקיימת חשיבה מחודשת לגבי אתגרי השעה, הצרכים והפתרונות. מודל הלמידה הייחודי שפיתחה המעבדה כולל מפגשים מקוונים שבועיים בהם מתקיימת למידת עמיתים, הזמנה לבבית לצפות בשיעור מקוון פתוח, ומועדים מתוכננים המוקדשים לשיתוף הידע והכלים למורי עמל. וכך מספרים מורי המעבדה:
menti-lab
 
מיאדה נאסר, עמל אברהים קאסם טירה: בימים קשים אלו אני מעריכה ומורידה את הכובע בפני צוות ההנהלה והמורים בבית הספר על העשייה בנושא הלמידה מרחוק, ומודה לעמל שבזכות "מעבדת החדשנות" פעלנו בצורה מהירה ונכונה. כיצד נערכנו? בית הספר בחר שני רכזים להוביל את הלמידה מרחוק – בחרנו בכלי של מיקרוסופט, ובנינו מערכת שעות באופן עצמאי. חלק מהמורים מלמדים בכלים אחרים כמו המשוב, הזום והוואטסאפ אבל העיקר שהתלמידים לא מפסידים וממשיכים כרגיל. כבוד הוא לי להיות חלק מצוות מעבדת החדשנות כדי להיות מוכנים למהפכה הטכנולוגית במערכת, ולהמשיך לפתח רעיונות ויצירתיות בדרכי ההוראה מרחוק.
לימור אברהם עמל Tech in : בזמנים כאלה בא לידי ביטוי הרצון העז של המורים להמשיך לתקשר, ללמד ולדאוג לתלמידים. חלק בחרו בפלטפורמת גוגל forms, חלק מעדיפים שיעור פרטני בוואטסאפ וידאו, חלק מעלים סרטונים ביוטיוב ושולחים שאלות וחלק אף הדפיסו חוברות שחולקו לתלמידים כבר ביום הראשון לחופשה.הצוות התנסה במפגשי זום. האתגר שלנו הוא להגיע  עם התלמידים שלנו לשיעורים סינכרוניים גם ברמה הטכנית וגם ברמת ההתגייסות. לכן אני כל כך שמחה שאני נמנית עם מעבדת החדשנות. למידת העמיתים העצימה אותי, קיבלתי שפע של רעיונות, אני משתפת את הקשיים  ומבינה שאני החוט המקשר והמעודד להמשך הלמידה מרחוק.
ליודמילה בריסקמן הייטק ואומנויות ע"ש שמעון פרס ( לשעבר עמל שבח מופת ת"א): המצב הנוכחי הגיע במפתיע ולמרות שלא קל להרים את כל הלמידה תוך יום, עשו המורים מאמצים אדירים והצליחו מאוד, תוך שהם תומכים בתלמידים והאחד בשני. העבודה הרבה לא הרתיעה, והשיתוף סחף מורים שאף פעם לא חשבו שטכנולוגיה יכולה לקדם את המקצוע שלהם, כמו מורים למתמטיקה. לדעתי, הלמידה מרחוק לא חייבת להתקיים דווקא כאשר אנו נמצאים בבידוד (או שעת חירום אחרת), ואני מקווה שגם כאשר נחזור לשגרה, נמשיך להשתמש בפלטפורמות להוראה אשר למדנו בתקופה מורכבת הזו . 
רננה דרומר הרב תחומי עמל חדרה : מגמת הביולוגיה שאותה אני מרכזת, כולה מתוקשבת, ולכן המשיכה להתקיים באופן טבעי ונינוח גם בתנאי סגר. תלמידי המגמה נבחנו בבגרות המעשית שלהם כמתוכנן (ביוחקר ברשת), וגם בחינת הבגרות העיונית תהיה מתוקשבת. התלמידים לומדים בשגרה ובחירום ע"י ספרים דיגיטליים, שילוב קורס mooc מה הצמח יודע ופרוייקט הכנה לבגרות בעזרת ווטסאפ במיזם שנקרא bonline .
סמדר חדד הרב תחומי עמל ב׳ פתח תקווה: גאה בעשייה וההסתגלות המהירה של המורים להוראה מקוונת. שילוב הוראה דיגיטלית בלמידה הינו חזון פדגוגי בית ספרי בהובלת מנהלת בית הספר אשר מוטמע בהשתלמויות ובשיח היום יומי. עם זאת, חשוב לשמר למידה מרחוק ולהטמיע אותה בתרבות הבית ספרית, בשילוב הדרכה ושיח משותף בנושא של טכניקות הוראה חדשניות בהוראה דיגיטלית. אני נתרמת רבות מההנחיה וההובלה של רשת עמל בנושא זה ומהשיתוף והשותפות המתקיימת ב״מעבדת החדשנות״. 
נאוה משולם, הרב תחומי עמל ליידי דייויס תל אביב:  גאה להגיד שבית הספר שלנו מקיים עשייה מדהימה וקהילה תומכת של מורים שמסייעים למורים אחרים. בעוד שהמורים עשו קפיצה טכנולוגית ופדגוגית אדירה, אני מתרשמת שמשרד החינוך מעוניין לשמר את המצב הקיים ולדכא את השינוי שנולד במערכת… מאד מקווה שנצליח לשמר את היצירתיות והלימוד והלמידה האחרים גם כשנחזור לשגרה. 

רעות שני מידד, מנהלת תחום חדשנות, המינהל לפדגוגיה: גאה להוביל את המעבדה לחדשנות של עמל יחד עם שותפיי לב ברמן מנהל מרכז היזמות בהייטק לאמנויות ומדעים ע"ש פרס, וגל אזרזר מנהל מרכז היזמות בבאר שבע, ולהיות חלק מקהילה איכותית, מקצועית ותומכת. המורים שלנו במעבדה התגלו כחוד החנית של הרשת, ושל מורי ישראל בכלל. אני שמחה שבזכות המעבדה, המורים הצליחו לקדם למידה מקוונת משמעותית בבתי הספר,  ובטוחה שנקטוף את הפירות גם לאחר תום המשבר. יישר כוח לכולם! 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *