למידה מרחוק – מקבץ דוגמאות 3 ליחידות הוראה היברידיות מבתי הספר שלנו

shutterstock_775398775_small

מאת: רפאלה בלס

טבריה, עמק חרוד, אמסרטדם.…מגיפת הקורונה העולמית שיבשה לגמרי את פעילות מערכות החינוך בארץ וברחבי העולם. במהלך החודשים האחרונים הריצו המורים תוך כדי תנועה מגוון מודלים, רעיונות ודוגמאות ללמידה משולבת – סינכרונית, א-סינכרונית, ולאחרונה עם חזרת בית הספר לשגרה מוזרה המשתנה מרגע לרגע  – למידה היברידית המשלבת שיעורים מרחוק ושיעורים עטויי מסיכה פנים מול פנים… בואו להכיר מספר דוגמאות של יחידות הוראה שעברו שינוי ללמידה היברידית ברוח התקופה:

מיכל פרטנר מח"ט טבריה – סביבת למידה דיגיטלית לקראת בגרות 3 יחל אנגלית

מיכל פרטנרשמי מיכל פרטנר, מורה כבר 30 שנה, אמא לעשרה ילדים, ואני מורה לאנגלית בבית ספר לנוער בסיכון של רשת "עמל" בטבריה. על רקע אתגרי התקופה בעת הקורונה הקשה הזאת, אבל בעיקר עקב אתגרי היום יום שלנו עם תלמידינו, האמונה בהם, ביכולותיהם ובזכותם לרכוש חינוך איכותי ותעודת בגרות מלאה, כאמצעי מרכזי לשילוב בחברה ולמוביליות חברתית – יצרתי עבור תלמידי מרחב למידה דיגיטלי ללמידה לבחינת הבגרות באנגלית, שבו מגוון תכני למידה מרחוק דיגיטליים. כחלק משותפותי במעבדת החדשנות של רשת עמל, בניתי מרחב לזה עבור תלמידים, כדי לתת מענה בלתי שגרתי לצרכי קהל יעד בלתי שגרתי של תלמידי כיתה י'-יא' בבית ספרי. אנחנו מתמודדים עם אתגרים לא פשוטים של משמעת והתנהגות, קשיים בקשב וריכוז, צורך בהרגלי למידה. הכיתות מאד הטרוגנית מבחינת יכולות וביצועי התלמידים התלמידים. לא בכל שיעור נוכחים אותם התלמידים שנכחו בו בשיעור הקודם, דבר שפוגם בהמשכיות הלמידה, ביכולת להתקדם עקב בצד אגודל בהוראה פרונטלית מול כיתה שלמה. כמעט לא קיימת אפשרות לנהל שיעורים פרונטאלים בנוכחות כיתה שלמה. הזמן שבו מורה "מדבר" או "מלמד" הוא קצר מאד, והתלמידים זקוקים להפעלות פרטניות. משבר ה"קורונה" הבהיר לי לחלוטין את צורך הדחוף בהוראה ולמידה דיגיטלית מרחוק באופנים שונים לחלוטין, ניתנים להפעלה גם בטלפון סלולרי כי לא לכל התלמידים יש מחשב. ראיתי בכך הזדמנות ומקפצה לי ולתלמידי, ולא נטל. חיפשתי פעילויות קצרות, ממוקדות, שתספקנה חוויות הצלחה ומטלות מוגדרות בטווח זמן קצר. חיפשתי מענה שיפרוץ את גבולות הזמן והמקום ( שעות מוגדרות, מקום מוגדר) ויאפשר לתלמידים מודולריות וגמישות בזמן ומקום הלמידה…..ראו קובץ לדוגמה 


ד"ר אלה קדמי – הרב תחומי עמל עמק חרוד–ערכת לימוד בת 7 יחידות, בנושא קורונה עם מיכל נחשון לימי קורונה, ביולוגיה, אלה קדמיביוטכנולוגיה ומיומנויות ט-י"ב. לפניכם עֶרְכָּה הכוללת מערך מידע ופעילויות בנושא מגפת הקורונה. הערְכָּה פותחה בהתאם לגישת המרכז לפיתוח מקצועי בתחומי STEM. הערכה מתאימה כלשונה לתלמידי חטיבות הביניים והחטיבות העליונות בהתאם ליכולותיהם. ניתן להתאימה גם לתלמידי בית הספר היסודי. מטרותינו לעורר חשיבה מדעית, לפתח סקרנות, פליאה והערכה לתחומי המדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה, לכוון ללמידה מניסיון, לרצון ללמוד עוד, לכוון ללמידה עצמאית ולטיפוח תחושת מסוגלות עצמית ביכולת ללמוד. מצורף קישור לערכת מידע ופעילויות, וראו דוגמאות מקסימות להערכת הנושא עם תלמידים באמצעות הפדלט שערכה המנהלת לילך שטיין.

נוצר בעזרת Padlet

 

הרב תחומי עמל עמק חרוד – מפגש השראה בזום – מרצה אורחת פרופ' מרסל מכלוף (קישור להקלטת הזום), התלמידים לילך שטייןהגיבו אחרי כן בפדלט מקסים בתגובות מרגשות. "בהתחלה לא התעניינתי והיה לי קשה להקשיב ואז היא התחילה לספר את סיפור חייה ושלא היה פשוט בכלל להגיע לאיפה שהיא הגיעה היום וזה היה ממש מעורר השראה לראות שבסופו של דבר היא הצליחה להשיג את זה והיא עבדה קשה בשביל להגיע לאיפה שהיא היום, בנוסף היא הראתה שנשים מסוגלות להצליח באותה רמה כמו גברים ואפילו יותר".

 

נוצר בעזרת Padlet

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *