כיצד מגיעים מוכנים למציאות?…תוכנית הכשרה באמצעות סימולציה ברשת עמל

כסראא

מאת: ד"ר ליאור אבימן

בחודשים האחרונים עסוקים מנחים פדגוגיים במינהל הפדגוגיה של רשת עמל בהכנת תוכנית ייחודית, המבצעת בירור עמוק בבתי הספר של הרשת באשר לצרכים הארגוניים והפדגוגיים של בית הספר. בירור זה מזהה מוקדי התפתחות מקצועית, מקומות שבהם יכול בית הספר לבצע את "הקפיצה הבאה שלו", צמתים וממשקים ששיפור העשייה המקצועית בהם, תאפשר עבודה מקצועית ועמוקה יותר. המטרה היא להכין מפגשי התפתחות מקצועית באמצעות סימולציה, המאפשרים לבעלי תפקידים וצוותי הנהלה לשחק מקרים מהמציאות או מקרים אפשריים בתוך בית הספר.

בשנים האחרונות הייתה התמקדות רבה במשחקי סימולציה של סיטואציות בין מורה לתלמיד, ולרוב השיח נגע באיכות התקשורת של המורה עם התלמיד. ברשת עמל, אנו מבקשים מבעלי תפקידים לדבר באופן חופשי וגלוי עם קולגות ונושאי תפקידים ניהוליים בבית הספר, כך שהסימולציה תציע דיון עמוק בתהליכים פדגוגיים וארגוניים בבית הספר.

סימולציה ככלי להתפתחות מקצועית, מאפשרת לייצר התנהגות מקצועית בסביבה בטוחה, לא שיפוטית ובעיקר מאפשרת התנסות, חוויה ולמידה. בעלי תפקידים מתכנסים על מנת לשוחח באופן גלוי וכן על קונפליקטים כמו גם על הצלחות וחוזקות של הצוות. השחקנים הם בעלי תפקידים עצמם שלרוב משחקים את עצמם או את הקולגה איתה הם עובדים ולומדים. צפייה מונחית מאפשרת ניתוח מעמיק של הסימולציה ושיתוף במגוון נקודות מבט.

בבית הספר הדרוזי הרב תחומי כסרא סמיע שבגליל העליון, בחרו מנהל בית הספר מר נזיר רבאח וצוות ההנהלה לעסוק במערכות היחסים שבין הרכז הפדגוגי בבית הספר לבין רכזי המקצוע. מתוך פרגון הדדי ותחושת שותפות למטרות משותפות, ניהלו רכזי המקצוע וצוות ההנהלה דיון על רכזי המקצוע כמנהלי צוותים, על היחסים המקצועיים עם חברי ההנהלה והתקיים שיח משתף ואותנטי. בעמל אולפנת הראל בנהריה בחר צוות ההנהלה לעסוק באמצעות סימולציה, בתקשורת המקצועית בתוך צוות ההנהלה. גם כאן, הדיון היה ער ואותנטי ומוביל לשיפור מתמיד של דרכי ההתקשרות, פתרון קונפליקטים ותהליכי קבלת החלטות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *