8 לווינים של תלמידים מישראל שוגרו לחלל – ביניהם 3 של תלמידי עמל!

isr

השבוע מסתיים שבוע החלל הישראלי, ואכן תוכלו לראות הגיליון זה מבחר כתבות על פרויקטים מרתקים באסטרונומיה וחלל בבתי הספר של עמל, לצד הניסוי המוצלח במערכת חץ 3 שהתקיים החודש בישראל ועורר התרגשות רבה. ואם בשיגורים מחוץ לאטמוספירה עסקנו, אנו גאים ושמחים לציין שתלמידים מעמל השתתפו לאחרונה באירוע חסר תקדים בעולם, שבו שמונה לוויינים שבנו תיכוניסטים מישראל שוגרו לחלל על גבי משגר פאלקון של חברת ספייס אקס מאתר השיגור של נאס”א בפלורידה שבארצות הברית. היוזמה יצאה לפועל במסגרת פרויקט משותף בהובלת מרכז המדעים בהרצליה וסוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. "זו תוכנית חינוכית מדעית פורצת דרך ברמה העולמית", אומר מנכ"ל סוכנות החלל, תא"ל (מיל') אורי אורון. הלוויינים תוכננו ונבנו על ידי תלמידים ותלמידות מרחבי הארץ, ביניהם גם תלמידי עמל מבתי הספר הרב תחומיים אמירים אופקים, מעלה אדומים וטייבה, זאת בתום עבודה אינטנסיבית שנמשכה שלוש שנים! היטיבה לתאר את ההתרגשות שליו סבן, בוגרת בית הספר הרב תחומי לתעופה וחלל עמל מעלה אדומים :

השמים הם נקודת הזינוק

שלו סבו
10, 9, 8, 7…..
הלב פועם במתח, כאילו הוא כבר יודע שהסוף קרב הוא בא
5 ,6, 4. …
אני מסתכלת על הקבוצה שלי, כולם מתרגשים ומחכים בציפיה לסוף הספירה לאחור
3, 2, 1….
כולם צועקים בהתרגשות….שיגור!!

 

הרגע שתיארתי מעלה הוא לא חלום או חלק מסיפור לפני השינה, זה רגע אמיתי, שקרה בדיוק בשבוע שעבר. בשבוע שעבר אני וקבוצתהשיגור תלמידים בוגרי בית הספר שלקחו חלק בתוכנית בשם תכנית תב"ל שיגרנו לחלל לווין אמיתי, לווין שאנחנו בנינו ויצרנו במו ידינו.  
תחילה, מה זו בכלל תוכנית תב"ל? תכנית תבל הינה תוכנית חדשנית  בשיתוף פעולה של משרד המדע וסוכנות החלל הישראלית, בה נאספו תלמידי תיכון משמונה רשויות שונות ברחבי הארץ למען מטרה אחת- בניית להק לווינים אמיתי שישוגר לחלל. התוכנית התחלקה לשלושה חלקים- תכנון הלווין, כתיבת הקוד שעל פיו הלווין יפעל ובניית הלווין. בכל אחד משלושת החלקים, התבקשנו ללמוד חומר שלא נלמד בבית הספר ולהראות רמת הבנה ושליטה גבוהה בחומר ( ועוד בתקופת הקורונה- כך שרוב התוכנית התרחשה מהבית). כדי לצלוח באתגרים הגדולים שהוצבו לפנינו בפרק הזמן הקצר שהוצב, חילקנו לכל תלמיד תפקיד אישי- לדוגמא, בקבוצה שלנו אני כיהנתי כראש הפרויקט.

למרות האתגר הגדול, התרומה של פרוייקט זה הייתה גדולה פי כמה וכמה.העצמתי את הידע שלי בתכנות, חשמל ופיזיקה. למדתי איך לעבודה כחלק מקבוצה ולא רק כפרט,  השתתפתי בכנסים בכל רחבי הארץ ויצרתי קשרים עם אנשים מקבוצות אחרות. בנוסף, למדתי על עצמי שאני יכולה לעמוד באתגרים, לא משנה כמה גדולים או קשים הם. למדתי שלא משנה איזה תפקיד יתנו לי, אני יכולה לצלוח בו ,ואני מסוגלת להוביל קבוצה,להשפיע על אנשים וליצור שינוי, הכל תלוי אך ורק ברצון.

הדבר הכי חשוב שלמדתי על עצמי בזכות הפרויקט, הוא שטמון בי יצר סקרנות ענק, יצר ששואף תמיד הכי גבוה והכי רחוק שאפשר. נכון, יצאתי עם כלים לחיים, אך יצאתי גם עם כמיהה אחת, לממש את מלוא הפוטנציאל שלי ולהמשיך לשאוף למצויינות, כי אני יודעת שבשבילי, השמיים הם כבר לא הגבול, הם רק נקודת הזינוק.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *