שבוע הפרויקטים ברשת עמל – והפעם חגיגת פרויקטים בחט"ב ברמלה

רמלה פרוססינג

מאת: רוני ארז

שבוע הפרויקטים הנו שבוע יחודי המתקיים במעבר בין המחצית הראשונה לשניה של השנה, וכל כולו חגיגה של למידה אחרת המדגישה את כישורי הלומד הנדרשים למאה ה 21. במסגרת אותו שבוע, בוחרים התלמידים נושא המעניין אותם, לומדים כיצד לנסח שאלת מחקר, ולו קטנה, חוקרים מתוך הינע ועניין פנימי, סקרנות והתלהבות, מפתחים כישורי לומד עצמאי, כישורי שיתוף פעולה עם חברים, ולבסוף מציגים בכתב ובעל פה את תוצאות המחקר ובכך מפתחים כישורי פרזנטציה.

ד״ר רונית אשכנזי סמנכ"ל פדגוגיה: "השאיפה שלנו ברשת עמל היא לאפשר לתלמידים ללמוד מתוך עניין וסקרנות, ולמורים ללמד תוך תשוקה והתלהבות. שהלמידה תהיה למידת חקר, שהמורים ינחו את התלמידים ויפתחו אצלם כישורי לימוד עצמי. בנושאים רב-תחומיים, לא בהכרח ב״מקצועות לימוד״ ועל כך אני מברכת בחום".

ואכן, המורים בשבוע זה משנים את תפקידם ממורים למנחים. את ההצעה לקיים שבוע כזה הבאתי מניסיוני כמנהל התיכון למדעים ולאמנויות של המרכז הישראלי למצוינות. שם קיימנו שבוע כזה בכל 10 שנות הניהול שלי, ולמעשה שבוע זה ממשיך להתקיים עד היום. בתיכון למצוינות, נחשב  שבוע זה  לשבוע החשוב ביותר בשנת הלימודים, והתלמידים מצפים לו מיד עם תחילת השנה. ברשת עמל, בברכתה ותמיכתה של ד"ר רונית אשכנזי, הצעתי לקיים שבוע כזה במספר בתי ספר. שלושה הרימו את הכפפה, הרב תחומי עמל רמלה א' וחטיבת הביניים המסונפת לו, חטיבת עידנים, הרב תחומי עמל רמות באר שבע, והרב תחומי עהד למצוינות מדעית.

נציין, ששבוע הפרויקטים מתקיים בין סמסטר א' לסמסטר ב', ובכך קוטע את שיגרת הלימודים שברובה היא פרונטלית מסורתית. המורים, שגיבשו מזה זמן רב הצעות פרויקטים בתחומים מגוונים כמו מדעים, מתמטיקה, מדעי הרוח והחברה – מציעים זאת לתלמידים, אשר משתבצים בהתאם לעניין אישי או מציעים הצעות משלהם.

מבנה הימים בשבוע הפרויקטים כולל מפגש בוקר של התלמידים  עם המחנכים, מפגש שנועד לדיון ערכי, אך גם לבחינת נוכחות ובדיקה שכל תלמיד יודע לאן עליו ללכת ובאיזה פרויקט משתתף. לאחר מכן שעתיים עבודה עצמית ואז פעילות כיתתית או שכבתית מהסוג של הרצאת העשרה, תחרות ספורט, או סיור, ושוב למידה עצמית. בסיום היום מפגש חוזר קצר עם מחנכי הכיתות לקבלת משוב על התנהלות היום. ביום האחרון, מכינים התלמידים תערוכת תוצרים, שבה מציגים לחבריהם ולאורחים מבחוץ מה הייתה שאלת המחקר שחקרו ותוצאות מחקרם.

דוגמאות לפרויקטים שבוצעו בשבוע הפרויקטים של חטיבת עידנים ברמלה
עידנים רמלה תמונה לסרטון
 

מורה למתמטיקה המחזיקה בעסק לאפיית עוגות הציעה פרויקטים בינתחומיים המשלבים בין מתמטיקה, מדעים לאפיה. התלמידים חקרו את הכמויות והיחסים לצורך אפיית מאפים שונים (מתמטיקה) את התהליך הכימי של התפיחה (מדעים) וקינחו באכילה משותפת של התוצרים שלהם.

מורה אחרת למתמטיקה הציעה לעסוק בטעויות נפוצות במתמטיקה, לדוגמא בנושא מספרים זוגיים ואי זוגיים, יצרו שאלון והעבירו ל100 תלמידים תוך השוואת התוצאות בין תלמידי כיתת המצוינות לכלל התלמידים בשכבה.

מורה לתנ"ך והיסטוריה הציע שאלות חקר סביב נשים גיבורות בתנ"ך ובהיסטוריה הכללית, קבוצת תלמידות בחרה במסגרת הנושא הכללי של גיבורות מהתנ"ך בשאלת המחקר כיצד גיבורות אלה קידמו את מעמד הנשים בימנו.חקרה את דמויותיהן של בנות צלופח, רצפה בת איה, אביגייל אשת נבל הכרמלי וושתי אשתו של אחשוורוש. לכל אחת מדמויות אלה מצאו מקבילה בעת המודרנית, לדוגמא את ושתי שסירבה להופיע בפני המלך במשתה רב משתתפים הקבילו את א. מבית הנשיא (אורלי רביבו) ולבנות צלופח שעמדו על זכויות הירושה שלהן את אליס מילר וכן הלאה.

קשר בין פעילות גופנית לקשב וריכוז – מורי חינוך גופני הציעו מחקרים סביב הקשר שבין פעילות גופנית מאומצת ליכולת הריכוז והלמידה. בדקו את עצמם ואת חבריהם בתנאי פעילות גופנית שונים אל מול מטלות של קשב וריכוז.

חיים משותפים – קבוצה אחרת של תלמידים בדקו את השינויים בתפיסות של בני נוער יהודים וערבים האחד ביחס לשני בעקבות אירועי מאי בערים מעורבות.

יצירת גבינה – קבוצה אחרת ביצעה ניסויים שונים בכדי להצליח לגבש גבינה, למדו על תהליכי פירוק החלבונים באמצעות חומצות, השוו את התוצאות בתנאים שונים של חום, רמת חומצה וכו' ולבסוף נהנו לאכול את הגבינות השונות שייצרו.

תנאי השימור של מלפפונים – תלמידי כיתת החינוך המיוחד ביצעו ניסויים שבדקו באלו תנאים מלפפונים נשמרים טריים, טמפרטורות, סוג האריזה, מגע עם מתכת ועוד. 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *