ערכים בלב החדשנות

שאול ורעות

יוזמה נוספת שהציגה רשת עמל בביאנלה לחדשנות בחינוך, בנייני האומה 2022: ערכים בלב החדשנות
בתחילת העשור השני של המאה העשרים ואחת, נראה שהכניסה לעולם החדשנות מהווה מפתח לשמירת הרלבנטיות בזמן הווה, ובעתיד הקרוב הסדנה משלבת תיאוריות אדפטיביות כמו "ארגון שבירו"אנטי ושביר" , מושגים מעולם החדשנות והיזמות המשולבים בערכים יום יומיים. כל זאת מתוך אמונה כי חיבור עמוק לנושא החדשנות עדיף שיתחיל מהבסיס הערכי, ובכך יגביר את המוטיבציה לשלב את החדשנות כחלק אינטגרלי מעבודת החינוך וההוראה, זאת משוםבחשיבת עתיד, נראה כי החדשנות תהווה ציר מרכזי במטרות של מערכת החינוך. אנו מאמינים שאחד האתגרים המרכזיים בדרך להגשמת יעד זה הוא הוא יצירת חיבור רגשי ושכלתני בין אנשי החינוך לערכים. העיסוק בערכים מטרתו להגביר את המוטיבציה לשלב את החדשנות כחלק אינטגרלי מעבודת החינוך וההוראה. הרעיון המחדש שלנו – שאול – מנהל תחום ערכי חברתי, ורעות – מנהלת תחום החדשנות ברשת, הוא ליצור חיבור בין שפת החדשנות שגורמת לחלק מצוותי החינוך להירתע ממנה, לבין ה"שפה הטבעית" של הערכים ההומאניים, שאנשי חינוך מתחברים אליה ביתר קלות. בחיבור זה יש אפשרות ליצור מנוע של חדשנות בבית הספר, המושתת על שפה ערכית וחדשנית המשותף לכל המורים. ההתייחסות לחשיבת עתיד, מגמות עתיד, מקצועות העתיד ותמונת העתיד החינוכית – נגזרת מהשלמות (well being) והערכים של המורים והתלמידים בבית הספר.

בסדנה חוותית בת 30 דקות התעמקו המבקרים בקשר שבין ערכים וחדשנות. משתתפי הסדנה בחרו בצורה פעילה (מתוך חפיסת קלפי ערכים) את הערך החשוב ביותר להם, אשר לדעתם עומד בבסיס החדשנות. לאחר מכן המשיכו בדיון אינטראקטיבי פעיל בנושא בשילוב טכנולוגיה. הסדנה העלתה הרהורים פילוסופיים ומחשבות אישיות החל ברמה החינוכית וכלה ברמה הלאומית.

עוד נציין, כי סדנה זו הועברה גם במסגרת "המעבדה הנודדת" של רשת עמל, לקבוצת חדר המורים של הרב תחומי אמירים אופקים, ובעמל ליידי דייויס ירושלים.
 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *