תיכון עמל להייטק ואמנויות פרס מציג: למידה על פי חוזקות

תומר קרודו

יוזמה נוספת שהציגה רשת עמל בביאנלה לחדשנות בחינוך, בנייני האומה 2022: "אין דבר שאי אפשר ללמוד דרך חוזקה אישית"

מהו הרעיון המרכזי?

הרעיון המרכזי ב"למידהע פי חוזקות", מיזם מקורי של המורה ללשון תומר קרודו מתיכון עמל להייטק ולאמנויות ע"ש פרס, הוא לפתח בקרב תלמידיו מיומנות למידה עשירה ורב-גונית שתלווה אותם לאורך כל חייהם בכל המקצועות – כשדלת הכניסה היא החוזקות הטבעיות שלהם. החשיבות העליונה של הפרויקט היא לשבור אצל התלמידים את גבולות תקרת הזכוכית שנוצרה בעקבות ניסיונם המתמשך והעגום לעתים, במערכת החינוך. פיתוח המודעות מתבצע באמצעות שימוש במפות מושגים, מילוי שאלונים אישיים וניתוח תהליכי למידה. הפרויקט עובד בבית הספר בשנתיים האחרונות ומשפיע במעגלים מתרחבים על התלמידים ועל המורים.
 

למידה על פי חוזקות תלמידות


 לגלריית תמונות מההרצאה, נא לחצו כאן

מהי תרומת הרעיון לעיצוב עתיד החינוך?

הרעיון המערער שעומד מאחורי הפרויקט הוא התמקדות בחוזקה של התלמיד והכיתה ודווקא באמצעותה לערוך את השינוי ולהביא למוטיבציה, צמיחה ושגשוג, ולא להתמקד במובהק בנקודות החולשה של התלמידים. במהלך התהליך, לומדים התלמידים כיצד החוזקה שגילו בעצמם מאפשרת להם להתגבר על הקשיים שלהם, מתוך הבנה, מודעות וניתוח של המצב הקיים. באופן זה מפתחים התלמידים כלים בני קיימא, אשר מלווים אותם גם בשאר המיומנויות הנדרשות בחיים האמיתיים, ביום שאחרי בית הספר, בצבא ובעולם התעסוקה. במהלך הפעילות, מבצעים התלמידים רפלקציה אישית וכיתתית מתמשכת, במודע ושלא במודע. הפרויקט חשוב מאחר שפעמים רבות ניחנים התלמידים הוא ביכולות גבוהות ממה שהם סבורים וממה שמוריהם תופסים, אך הם מביאים לידי ביטוי בשטח אך ורק את היכולות שעליהם קיבלו אישוש מהסביבה. שיטת החוזקות פועלת בצורה כזו שכל תלמיד ותלמידה עוברים תהליך אישי וקבוצתי במהלך שיעור לשון, תהליך שכולל הבניית מפות חשיבה ובניית שאלונים שמסייעים לאתר ולזקק את חוזקותיו של התלמיד. הפרויקט מתנהל זו שנה שניה בחטיבת הביניים, השנה הוא מתקיים בכל כיתות הלימוד, יש לו השפעה גם על יכולת החשיבה של התלמידים וגם על הבניית תהליכים לימודיים מורכבים ורב תחומיים, במעגלים מתרחבים שכוללים גם את המורים עצמם.

היכנסו גם לביתן הוירטואלי שלנו!!
ביתן וירטואלי תומר

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *