יזמות והעולם האמיתי: סטודנטים מM.I.T ברשת עמל

תמונה 1

מאת: יפתח דולברג

רשת עמל אירחה במהלך חודש ינואר תשעה סטודנטים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT Institute of Technology), אוניברסיטה פרטית, המתמחה בתחומי המדע וההנדסה ונחשבת לאחת מהאוניברסיטאות הטובות ביותר בעולם בתחום הוראת המקצועות הטכנולוגיים ובהכשרת עובדי היי-טק. הסטודנטים הובילו תהליכי הנחייה במשך ארבעה ימים רצופים ליצירת מיזמים חדשניים בתחומי הטכנולוגיה תוך הוראה של שלבים בתהליך יצירה של מיזם עסקי. פרויקט זה הנו נדבך נוסף בהגשמת חזון הרשת  להעניק לתלמידי הרשת חינוך ליזמות, יצירתיות, עבודת צוות, פיתוח רעיוני של פרויקטים והצגתם בפני קהל ומהווה חלק מתפיסת המצוינות של קבוצת עמל.

תמונה 2

התלמידים חולקו לקבוצות קטנות כאשר לכל כיתה היה סטודנט שהנחה אותה. כל קבוצה ניסתה לפתח רעיון ואחר כך להציגו ולשווקו לשאר התלמידים בכיתה. התלמידים הציגו בסוף הסמינר את רעיונותיהם היצירתיים וענו על שאלות של הסטודנטים, מנהלים וצוות ההוראה וכל זאת באנגלית רהוטה.

המפגש היה מרתק ומעניין, והיווה הזדמנות יוצאת דופן לחשיפה לתוכניות של יזמות ומצוינות עם הסטודנטים הטובים בעולם. תלמידות כיתה י' זוהר שירצקי ואיילת ברקן מהרב תחומי רמות באר שבע כתבו לנו כך: "תאמינו או לא, אבל רק לפני שבועות ספורים ביקרנו במימד אחר (או לפחות כך זה הרגיש…). לבית ספרנו הגיעו שלושה סטודנטים מארה"ב. ופייר? זה הרגיש כמו מסע בין עולמות. כיתה שונה לחלוטין שבה שום דבר לא משעמם ואפילו אם יורשה לנו לומר הכיתה הכי מעניינת שיצא לנו להיתקל בה. ב-MIT הסטודנטים לומדים כספים, ניהול ומדעי המחשב, אבל הם בכלל הסבירו לנו בכיתה על יזמות. למדנו גם איך בונים מוצר מאפס, איך עובדים בצוות ובסוף גם איך מציגים עבודות. חושבים שאתם יודעים איך להציג עבודות? אל תהיו כל כך בטוחים, גם אנחנו חשבנו כך…אנחנו כל כך גאות להצהיר שבמשך כל ארבעת הימים דיברנו עם הסטודנטים רק באנגלית! גם החזקים שבנו באנגלית מצאו את החוויה מלחיצה ומרגשת, והאינטראקציות עם הסטודנטים גרמו לכולנו להבין לאן עוד יש לנו להשתפר וללמוד"

אילן זול תלמיד כיתה יב' מהרב תחומי דקל וילנאי במעלה אדומים כתב לנו כך: "כל יום החל בהרצאה מלווה במצגת בה למדנו כלים חדשים להם נזדקק בהמשך עבודתנו, לאחר סיום ההרצאה המשכנו את עבודתנו על המוצר בקבוצות רנדומליות של כשלושה תלמידים אשר אליהן חולקנו ביום הראשון. למדנו תכנים רבים מעולם היזמות כמו סוגי מקורות מימון, בחירת קהל יעד, הרצאה מול קהל ועוד שלל חומרים נוספים שבהם השתמשנו כדי לפתח את מוצרנו.  הכלים שלמדנו ימשיכו להיות רלוונטיים גם בהמשך חיינו ואני בטוח שנשתמש בהם גם אם לא נעשה זאת במסגרת פיתוח מוצר, אלו כלים ורסטיליים הניתנים ליישום בתחומים רבים בחיינו."

ניתן לנו חופש פעולה נרחב וכל קבוצה עבדה בצורה עצמאית איך שראתה לנכון, לדעתי ניתן לראות בסמינר זה ניסוי הבודק עד כמה ניתן למתוח את גבולות העצמאות הניתנים לתלמידים במסגרת פרויקט לימודי, הסמינר הוכיח כי מתיחת הגבולות הללו מעבר למה שבית הספר רגיל לא רק שלא תפגום בתוצרי התלמידים, אלא תשפר אותם ותניב תוצאות יותר יצירתיות, מגוונות תמונה 3ואינדיבידואליות."

לאחר שעות הלימודים אירחו בתי הספר את הסטודנטים וערכו להם היכרות עם אתרים יפים ומעניינים בארץ. כך לדוגמא זכו הסטודנטים במהלך הסמינר ברב תחומי אחווה בגלבוע לביקור במקומות הקדושים בנצרת יחד עם מנהל בית הספר עבד אבו אחמד וסמיח אקעשי רכז האנגלית הסטודנטים התרשמו מאוד מתלמידי קבוצת עמל, מהחשיבה המקורית שלהם, מהרצון ללמוד ומהשליטה בשפה האנגלית. הם הביעו שביעות רצון והתלהבות רבה מהתלמידים ומהאירוח הלבבי.

בתי הספר שהשתתפו בתוכנית ייחודית ויוקרתית זו: הרב תחומי ינוח ג'ת, הרב תחומי מרכז הגליל כסרא סמיע, הרב תחומי אחווה בגלבוע, הרב תחומי עמק חרוד, הרב תחומי חדרה למדעים ואמנויות, הרב תחומי חיל האוויר הולץ תל אביב, הרב תחומי ליידי דיוויס תל אביב, הרב תחומי דקל וילנאי והרב תחומי תעופה וחלל מעלה אדומים, הרב תחומי אמירים אופקים, הרב תחומי עהד חורה למצוינות והרב תחומי רמות באר שבע. את הפרויקט ריכז יפתח דולברג מהמינהל לפדגוגיה בליווי ד"ר רחל טל מנהלת המחלקה לאנגלית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *