מחיר הזבל – דילמה

חינוך לערכים הומניסטים ודמוקרטים הוא אחד היעדים המרכזיים של רשת עמל. השנה נעסוק בדמוקרטון בערכים שמשותפים לכולנו, ובעולם שנשאיר לדורות הבאים אחרינו. כל המישיר מבט ביושר לעבר עתידו של העולם לא יוכל להתעלם מהצל הכבד שמטיל משבר האקלים על גורל הדורות הבאים. משום כך החלטנו לעסוק באופן מעמיק בנושאים אלו של צדק סביבתי וחינוך לקיימות הנוגעים בטבע, סביבה וקהילה.

מורים ותלמידים יקרים,
זו הדילמה שאנחנו מפנים אליכם ללימוד יסודי ומקיף: נסו להבין אותה, קראו את המידע הנמצא ברשת, למדו את גווניה השונים של הדילמה, העלו נקודות שונות למחשבה, התייחסו אליה בהרחבה ובאופן מעמיק. הדילמה שלכם: 

מהו מחיר הזבל?

philipins

תרבות הצריכה המוגזמת מייצרת הררי זבל: טלוויזיות, טלפונים, אייפדים, מחשבים, מצברים, בגדים, אריזות פלסטיק, ניילון, צלופן, נייר ועוד, היכן מושלך הזבל שאנחנו מייצרים? עד כמה אתם מכירים את תופעת המדינות שהפכו לפחי הזבל העולמי? מהם תנאי עבודתם ובריאותם של עובדי הזבל במדינות אלו? האם אתם יודעים מהו היקף ייצור הזבל העצמי שהנכם מייצרים מדי יום? כמה מהזבל שלנו אנחנו ממחזרים? האם ידוע לכם כיצד והאם זה אפקטיבי או אולי מדובר בבלוף? האם הייתם מוכנים להגביל את נפח הזבל העצמי שלכם ? האם הייתם מוכנים להקים מטמנת זבל / קומפוסטר ממש בשכונה שלכם, על סף ביתכם ? האם תסכימו שיש להקצות לכל משפחה נפח זבל מסוים ולא יותר מכך? האם באמת נסכים לשנות הרגלים ?

רקע

בישראל - ברגע שזרקנו משהו לפח הזבל והוא נכנס לתוך שרשרת הטיפול באשפה, גורלו נחרץ. מהפח הוא יועבר לאתר הטמנה: מקום שבו הוא יתווסף לערימת פסולת ענקית, שבהמשך תכוסה באדמה. פסולת אורגנית שהוטמנה לא הופכת לדשן. בחומרים מתמחזרים שמגיעים למטמנה, כמו פלסטיק או נייר, לא ייעשה לעולם שימוש חוזר. הפסולת במטמנה לא תהפוך לאנרגיה, ולא תעזור לאף אחד בשום דבר, אף פעם, היא רק תוסיף כמה מילימטרים לגובהו של הר זבל מזהם שצחנתו תמשיך להינשא למרחוק. כיום, כ-80 אחוז מהפסולת בישראל מוטמנת וגורמת לזיהום אוויר, פולטת גזי חממה, מזהמת את הקרקע ואת מי התהום, תופסת שטחי קרקע נרחבים יחסית, ומובן שגם פוגעת בנוף ויוצרת מפגע ריח. עם זאת, תכנית חדשה שאושרה לאחרונה נועדה לשנות את המצב, ולהקטין בצורה משמעותית את אחוז הפסולת שמוטמנת, כשהיעד הוא הטמנה של 26 אחוז בלבד מהפסולת עד 2030. (זווית, סוכנות ידיעות למדע וסביבה) רוצים לדעת מהם שאר נתוני הפסולת בישראל? לחצו כאן
 

1159083ומה בעולם? משבר האקלים העולמי הוא כבר עובדה ידועה ומוגמרת. חלק ממנו נגרם בשל זיהום הפלסטיק שמצא את דרכו לכל מקום ואשר מחריב את המערכות האקולוגיות העדינות בים וביבשה, לאחר שסין ומדינות אחרות אסרו על ייבוא פסולת פלסטיק לתחומיהן. למרות הדאגה הבינלאומית, הגבירו אסיה וארה"ב את ייצור הפלסטיק בשנה שעברה. לפי נתוני פדרציית PlasticsEurope  יותר מ־8 מיליוני טונות של פלסטיק מושלכים לאוקיינוסים בכל שנה. מדו"חות האו"ם עולה, כי 80% מכלל הפסולת בים הם חלקי פלסטיק, שקיות ניילון, אריזות חד פעמיות ומוצרי פלסטיק אחרים, ופגיעתם הרעה ידועה ומוכרת. בין היתר, פסולת הפלסטיק בימים ובאוקיינוסים, שהולכת וגדלה, גורמת למותם של בעלי חיים ימיים רבים, מהזעירים שבהם שאחראים על תהליכי הפוטוסינתיזה, ועד דגים ויונקים ימיים.

הפלסטיק הוא תוצר לוואי של תעשיית הנפט שמזהמת וגורמת להתחממות הגלובלית. התוצר העיקרי של תעשיית הנפט הוא דלק למכוניות ולתעשייה, וכלי הפלסטיק מיוצרים כאשר חומרי השארית מתעשיית הדלק עוברים תהליך מיצוק.שריפת הדלק במכוניות ובתעשייה מהווה כיום סיבה עיקרית לעליית ריכוז הפחמן הדו-חמצני (CO2) באטמוספירה ולהתחממות הגלובלית. 

לכך מצטרפת בעיית ה"מיקרו-פלסטיק" - חתיכות זעירות של שברי פלסטיק, כשלפי הערכות של הפורום הכלכלי העולמי, עד 2050 כמות הפלסטיק באוקיינוס עלולה להיות גדולה יותר מכמות הדגים. רק בין קליפורניה להוואי, צף לו בנחת 'אי פסולת פלסטיק' בגודל 1.6 מיליון קמ"ר – פי 2.5 משטחה של צרפת ופי 80 מהשטח של מדינת ישראל, המהווה מפגע סביבתי קולוסלי. לא רק הדגה נאלצת לאכול את חלקיקי הפלסטיק, אלא גם אנחנו. מיקרו-פלסטיק מגיע גם לגוף שלנו דרך המזון והמים. כך, אנחנו ממש אוכלים את האשפה שלנו. לפי אוניברסיטת ניוקאסל באוסטרליה בשיתוף עם הקרן הבינלאומית לחיות בר (WWF), אדם ממוצע מכניס לגופו כ-6,000 חתיכות מיקרו-פלסטיק בשנה רק כתוצאה משתית מים ומשקאות שונים – 5 גרם בשבוע, ממש כמשקלו של כרטיס אשראי.

"המיחזור בלבד לא ימנע מהאשפה של הארצות העשירות להציף את הים, האוויר, והיבשה, ואין ביכולתו לעצור את הרס הסביבה, שכן תהליך המיחזור עצמו לרוב מזהם וכרוך בפליטת גזי חממה נוספים. עד כה, במקביל לעליית שיעור המיחזור, היקף האשפה רק הולך וגדל, ואין סוף באופק. כדי לשים לזה סוף, מתבקשת התערבות בוטה בסדר העדיפויות העקום של התעשיות האחראיות לבעיה: יש לאסור ברמה עולמית את הייצור והשיווק של אריזות, שקיות, ומוצרים חד-פעמיים אחרים מחומרים בלתי מתכלים, כך שלא תיווצר מלכתחילה אשפה שלא ניתן להיפטר ממנה באופן ידידותי לסביבה". (מיחזור זה בלוף, שיחה מקומית).

להמחשה
פלסטיק צ'יינה – טריילר "פלסטיק צ'יינה" -yes דוקודיוקן של עוני, ייאוש ותקווה המבצבצים מתוך ערימות של זבל פלסטי בסין. סין היא יבואנית אשפת הפלסטיק הגדולה בעולם. יותר מ-30 ערים בסין מעורבות בתהליך המחזור של האשפה המגיעה מאירופה, ארה"ב ומארצות שונות באסיה. 

 

הנחיות כלליות למורה

  • יש לקרוא ולהבין היטב את הדילמה על כל גווניה.
  • חשוב שהתלמידים יבינו את המינוחים השונים 
  • יש לאפשר הבעת דעות שונות, תוך הקפדה על שיח מכבד 
  • הדילמות מופשטות והנושאים נמצאים בלב הדיון של הציבור העולמי.
  • חשובים לנו עומק הדיון, החקר ותוצרים המשקפים אותם. ניתן לדון גם בהיבט חלקי של הדילמה ובלבד שיהיו בו המרכיבים שאותם ציינו לעיל.  
  • המשימות כוללות תוצרים ומחוון ברור.

הצעות לפעילויות
סימולציה ליום רכזים

עליכם למצוא  4 סרטונים הממחישים את הצדדים השונים של הדילמה על כל גווניה. מצאו סרטים מעניינים, טובים, קצרים ומדליקים. ערכו ראיונות מומחים: ארגוני זכויות אדם, סביבה, בעלי מפעלים, כלכלנים וכל מי שאתם חושבים שיכול להאיר ולהוסיף על הדילמה. אנו סומכים עליכם שתגיעו לאנשים מעניינים. כתבו או הקליטו את הרעיונות האלה.
הכינו מגוון שאלונים להעברה בין בתי הספר .
לחילופין ניתן להכין משחק קופסא מדליק, תשבץ מיוחד, או כל רעיון אחר בנוגע לדילמה.
הכינו פרזנטציה על הדילמה, על כל גווניה ועל המחיר שהיא תובעת. כשתעבירו פעילות זו בכיתה, בקשו מהתלמידים להעביר את הפרזנטציה לכיתות אחרות, כיתות נמוכות יותר, בתי ספר יסודיים וכדומה. הפרזנטציה צריכה להיות בגוגל-סלייד, ויש לשלוח קישור שלה. אנא רכזו את הכול בגוגל דוק קבוצתי אחד ובו:
  • קישורים לסרטים שמצאתם המראים את הדילמה מכל צדדיה
  • קישור לראיונות עם מומחים או תמליל הראיונות.
  • קישורים לשאלונים שונים שעשיתם ופילוח התשובות
  • קישור לפרזנטציה שתעבירו במליאה

 

משימות תלמידים שלב א

את הקישור למסמך המשותף, יש להעלות לקבוצת הפייסבוק של הדמוקרטון


cactus

 
ועכשיו עליכם לנסות – משהו לעשות!
 

החיים בזבל, קישורי פח
"לאוסקר יומולדת מסריח ומלוכלך!"

 

* דילמה זו, היתה חלק מתחרות הדמוקרטון הרשתית של קבוצת עמל לשנת 2020.

 

פורסם בקטגוריה דילמות ומערכי שיעור, עם התגים , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *