מנכלית רשת עמל עו"ד רוית דום עיני בוועידת כלכליסט: צריך לשנות את מערכת החינוך מתיאורטית למעשית

IMG_3937

עו"ד רוית דום עיני סיפרה בוועידה הכלכלית לאומית של כלכליסט שנערכה ב- 14.9.16, על תוכניות לימודיות שמטרתן לסייע לתלמידים בפריפריה להשתלב בעולם העבודה המודרני ולתת להם כלים לפרוץ דרך. "קטר הצמיחה של ישראל הוא ילדים שחולמים להגיע רחוק". עוד אמרה, שהדרך לצמצום הפערים החברתיים היא באמצעות חינוך לחשיבה יזמית ולחדשנות:  "בבתי הספר שלנו יש מרכזי פיתוח כמו של גוגל". בתמונה: מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני בוועידת כלכליסט, עם תלמידים ממרכז היזמות של עמל בצפת, רותם בוכריס וטל כלפה

"למה גם היום, בשנת 2016, רבים מבוגרי מערכת החינוך בפריפריה אינם מחוברים לעולם האמיתי של התעשייה?" שאלה מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני בפתח דבריה בוועידה הכלכלית לאומית של כלכליסט. "קטר הצמיחה של מדינת ישראל הוא ילדים יצירתיים שמאמינים בעצמם וחולמים להגיע הכי רחוק שאפשר", אמרה רוית דום. "אני הגעתי למערכת החינוך מעולם התעסוקה. ראיתי שיש פער גדול בין התיאורה למעשי, ושצריך להפוך את המערכת להרבה יותר מעשית. צריך ללמוד תיאוריה, זה חשוב, אבל צריך גם לעבוד בצוות ולהתנסות, להכיר את שוק העבודה, להתחבר לחברות הבינלאומיות". 

משלבים טכנולוגיות חדשניות
עו"ד רוית דום עיני הדגישה: "אנחנו עושים את זה באמצעות חינוך ליזמות. בבתי הספר שלנו יש מרכזי פיתוח, כמו של גוגל, שבהם ילדים מפתחים מוצרים אמיתיים ומדהימים. זה נשמע אוטופי, אבל זה מה שקורה אצלנו. אנחנו משלבים טכנולוגיות חדשניות". היא סיפרה: "לפני זמן מה ילדים מבית ספר עמל בצפת, שפיתחו מכשיר לחולי פסוריאזיס אשר מתריע מפני חשיפת יתר לשמש, התקשרו אלי ואמרו שלא רוצים להכניס אותם לתחרות בינלאומית שנערכה בישראל, כי הם מתחת לגיל 18 ומתחרים שם חוקרים ויזמים מבוגרים. הצלחנו בסופו של דבר להכניס אותם. הם התחרו מול מהנדסים, רופאים, דיברו באנגלית רהוטה ושוטפת. הם הגיעו לאחד המקומות הראשונים וזכו בפרסים חסרי תקדים". 
 
התנסות חווייתית
רוית דום סיפרה על שורה של תוכניות שפועלות בבתי הספר של רשת עמל, רובם בפריפריה, ומטרתן לפתח אצל התלמידים סקרנות ולספק אותה באמצעות התנסות חווייתית. "חינוך ליזמות במרכזים חדשניים, שילוב טכנולוגיות חדישות בהוראה, כמו למשל למידה באמצעות אייפדים בשיתוף עם אפל, למידה באמצעות חקר ופרויקטים ושילוב מרחבי פיתוח ויצירה ותחומי הייטק חדשניים".
 
מייקאתון מאדים 
מנכ"ל עמל סיפרה: "עשינו לילה לבן של מייקאתון מאדים בבית הספר של עמל ברמלה, בשיתוף חוקרים ואנשי אקדמיה ועם מדפסות תלת-ממד. הילדים התרגשו וזו הייתה גאווה גדולה לכולם. אני רוצה שהילדים יאמינו בעצמם ויצליחו, והם אכן מצליחים. הילדים ממרכז היזמות שלנו בחדרה נבחרו לייצג את ישראל בתחרות בטורינו בוועידת האיחוד האירופי שעסקה בחיבור בין חינוך לקהילה. הם פיתחו משחקים לילדים עם צרכים מיוחדים, ואחד מהם אמר שם: 'בבית הספר נותנים לי כלים לחיים. אם אני רוצה להצליח בחיים ולהתקדם, יש לי את הקשרים ואני יודע לפתוח דלתות כניסה לתעשייה, כי אני לומד ועובד ומכיר את השפה'. לא משנה מאיזה מגזר הם, אנחנו מטפלים בכולם, ונותנים להם כלים לתעסוקה". 
 

מלמדים להיות ביקורתיים
רוית דום ציינה שרשת עמל שמה דגש מיוחד על פיתוח מקצועי של המורים. "כבר חמש שנים שמאות מורים ותלמידים עושים פרויקטים מיוחדים מחוץ לכיתה. ביולוגיה כבר לא לומדים אצלנו עם ספרים ושינון חומר. בביולוגיה לדוגמה, אחת המורות שלנו לימדה את חקר הסרטן בשיתוף פעולה עם רופאים וחוקרים, והילדים ביקרו בבתי חולים. הילדים מעורבים, שואלים שאלות, לא מקבלים שום דבר כמובן מאליו, וזה מה שאנחנו מלמדים אתם. להיות ביקורתיים ולא לוותר. אנחנו מחברים את התלמיד לסביבה שלו גם באמצעות למידה מבוססת מיקום. כך למשל לאחרונה השיקה עיריית תל אביב את השילוט המיוחד של פרויקט Cell Aviv במתחם שרונה, מיזם תיירות דיגיטלי משותף לתלמידי עמל שבח מופת ולתלמידים משותקי מוחין מבית ספר און בצהלה, שנעשה כולו בדגש נגישות לאנשים עם מוגבלויות ונשאר בשטח כתרומה לקהילה. המיזם זיכה את המורות שהובילו אותו בפרס רקנאטי היוקרתי למורה היזם". 
 
מדליות זהב בתחרות בינלאומית
בדברה על ההישגים הרבים של רשת עמל, אמרה עו"ד רוית דום עיני: "ממש לפני שבועות אחדים, תלמידים שלנו ממרכז היזמות עמל שבח מופת זכו במדליות זהב בתחרות יזמות בינלאומית לבני נוער שנערכה בפיליפינים, על פיתוחים יזמיים שלהם למען הקהילה. זו הייתה אגב הפעם הראשונה שישראל השתתפה בתחרות הזו והתלמידים שלנו זכו לייצג שם את המדינה. הם פיתחו שני מיזמים מדהימים: אפליקציה בשם SAS –המאפשרת שיגור אות קריאה לעזרה לאנשים הנמצאים במצוקה, ו – DIPALOC  – יישום למכשיר הנייד שנועד לאפשר לנכים לאתר את חניות הנכים הקרובות ביותר. הפיתוחים הללו הם פרי חשיבה מקורית ויצירתית של התלמידים שיש לה גם ערך חברתי, ונועדו כאמור לסייע לקהילה. אנחנו נמצאים כיום בתנופת הרחבה של תוכנית היזמות שלנו בבתי הספר, כי אנחנו מאמינים שזו הדרך לצמצם פערים בין ילדים בפריפריה לבין ילדים במרכז הארץ. הולך לקום מרכז יזמות חדשני מאוד שלנו בתחום הסייבר בבאר שבע. הכנסנו 22 בתי ספר שלנו, רבים מהם בפריפריה, לתוכנית "STARTUP NOW" – תוכנית חדשנית שבה בני הנוער לומדים מושגים מעולם העסקים, כלכלה ויזמות, ומתנסים הלכה למעשה בתהליך היזמות. אנחנו נמצאים כעת בעיצומה של תחרות יזמות ארצית של קבוצת עמל, שבה אפשרנו לכל בתי הספר שלנו מכל רחבי הארץ ליטול חלק, כשגם בתחרות הזו המוטיב המרכזי הוא "עם הפנים לקהילה" וכל המיזמים שמשתתפים הם למען אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים". 
 
דום סיכמה: "אנחנו מחברים את התלמידים לכלים ולחברות בינלאומיות כדי שבאמת יצליחו בחיים. אנו נותנים להם את כל הכלים והאפשרויות. רק מי שלוקח סיכון, גם אם הוא נכשל, מגלה כמה רחוק אפשר להגיע".

לתמונות נוספות, הקליקו פה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *