ניבים יוצאים מהכלים – מיזם רב תחומי בעקבות האבות במוזיאון ארץ ישראל ת"א

makom1

כשאנו מסיימים בהצלחה מחויבות קשה אנו חשים ש"אבן נגולה מעל ליבנו". תחושת הקלה של מטען כבד שהוסר מאיתנו. מי מעלה על דעתו שמאחורי הביטוי מסתתר סיפור אהבה מרתק בין יעקב לרחל שבכוח אהבתו לה, הסיר את האבן הכבדה מעל פי הבאר לבדו?

מאת: סיגל אלמי מלמן,
מובילת הניסוי הפדגוגי ורכזת תנך
בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ת"א

פלייר ניבים קטן

 

פרויקט "ניבים יוצאים מהכלים" עוסק בקשר בין מקורם של הניבים והביטויים המשמשים את דוברי השפה כיום, לבין האופן שבו מייצגת השפה העברית את התרבות החקלאית היומיומית הקדומה של הדוברים בה, באמצעות סיפורי האבות והתרבות החקלאית בתקופתם.

כל שפה יוצרת ומשמרת את התרבות האנושית של הדוברים בה. וכך גם השפה העברית יוצרת ומשמרת את תרבותו של העם היהודי ואת המרחב הישראלי ומהווה עבורו את תעודת הזהות התרבותית. שורשיה של השפה העברית עמוקים וראשיתם במקרא, במשנה, בתלמוד ובמדרשים. בתהליך התחייה, הפכה העברית על רבדיה השונים לשפה הלאומית, והיא שפה דינאמית וגמישה, שבה מתנהלים חיי היומיום. עושרה ומורכבותה של השפה העברית  כיום הם תוצאה של הטמעת רבדים מן המשנה והתלמוד, בנוסף על לשון המקרא, וסיפוח מילים, מושגים וביטויים משפות רבות ושונות לאורך שנים. השפה עדיין מרחיבה את גבולותיה ומתעדכנת מול המציאות המשתנה והמורכבת.  

תלמידי בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ותלמידי בית הספר און לחינוך מיוחד, חברו יחדיו לחקור את הנושא במוזיאון ארץ ישראל – מוז"א. התלמידים, נעזרו במדריכי אגף החינוך של המוזיאון ואוצרי התערוכות ויצרו מסלול דיגיטאלי עשיר במוזיאון שבו כל מבקר יכול לקבל למכשיר הסלולארי שלו תחנת מידע רבודה בעזרת סריקה פשוטה של QR קוד. המסלול מונגש לאוכלוסיות עם לקויות וצרכים מיוחדים.

תחנות המידע כוללות הסבר קצר על המוצג הארכיאולוגי, הסבר על הניב ש"נולד" מן המוצג או הפעולה החקלאית, תיאור קצר של הסצנה המקראית שקשורה לניב, ריאיון מקור עם אוצרי התערוכות ד"ר איתן איילון אוצר מרכז אדם ועמלו והגב' ססיליה מאיר אוצרת ביתן קדמן למטבעות. הריאיונות צולמו ונערכו ע"י תלמידי בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ואילו הסרטונים המונגשים, שכוללים שפת סימנים, הופקו על ידי תלמידי בית הספר און לחינוך מיוחד.   

התלמידים יצאו לסיור משותף במוזיאון, חקרו את הנושאים במרחבי למידה במוזיאון ובבתי הספר, כתבו קטעי מידע, צילמו ראיונות וערכו אותם, והקימו את תחנות המידע.

הפרויקט הינו חלק ממיזם רחב בשם  CELL-AVIV  (תל אביב בסלולאר) של בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת בשיתוף בית ספר און – אשר הפיקו מגוון מסלולי תיור דיגיטאליים ברחבי העיר תל אביב. מסלול גדול ומרשים כבר קיים במתחם שרונה ונחנך בטקס חגיגי במעמד ראש העיר בקיץ שעבר, מסלול נוסף, קורם עור וגידים בימים

אלה בשכונת אחוזת בית ההיסטורית בת"א (רחוב הרצל, שדרות רוטשילד) ועוקב אחר יצירותיו של הצייר והסופר נחום גוטמן. מסלולים אלו נבנים מתוך תפיסה פדגוגית של בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ושל רשת עמל כולה שיש לצאת מגבולות הכיתה וללמוד את מרחבי החיים כפי שהם: עשירים, מגוונים ומורכבים. 

אני חשה שתלמידיי זכו ללמוד את התנ"ך והלשון בצורה עשירה שמשקפת את הגוונים בשפה ובחיים האמיתיים ולא רק מתוך ספרי הלימוד כשהם ספונים בכיתתם מעל ספריהם, התלמידים נלהבים להציג את תוצרי הלמידה ומתרגשים משיתוף הפעולה עם תלמידי בית ספר און שכבר הפך לחלק בלתי נפרד ממיזם CELL-AVIV, ואף קיבלו על כך ציון בגרות ממפמ"ר תנ"ך, כפרויקט 30 אחוז.  

הפרויקט זכה לתשומת לב רבה, הוא הוצג בכנס תוצרי למידה חדשניים של עיריית תל אביב "משלוש יוצא אחד" ובכנס הארצי של המורים לתנ"ך מטעם המפמ"ר הגב' ענת צידון. 

מר אלי מוזס המורה ללימודי ארץ ישראל ותלמידי בית ספר און זכו בפרס ראשון על שם גנדי במקצוע לימודי ארץ ישראל ע"י המפמ"ר אפרת זילבר ובמעמד הטקס קיבל בית ספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת תעודת הוקרה. המורות המובילות את המיזם, גב' רפאלה בלאס, גב' ענת גולדשטיין וגב' סיגל אלמי מלמן קיבלו פרס רקנאטי קופ רש"י על מיזם Cell Aviv בכללותו.
אנו סמוכים ובטוחים שמבקרי המוזיאון ייהנו מתחנות המידע העשירות ומזמינים אותם לטייל, לסרוק וליהנות!  

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *