השקה חגיגית למיזם סל-אביב מוז"א במסלול הרב תחומי ניבים יוצאים מהכלים

111

 

מאת: רפאלה בלס
בשבוע שעבר הושק במוזאון ארץ ישראל בתל אביב מסלול "ניבים יוצאים מהכלים". מדובר במסלול תיירות מונגש מבוססQR -קודים, במסגרת מיזם Cell Aviv (תל אביב בסלולארי) המשותף לבית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ת"א, לבית ספר און לחינוך מיוחד ולמוזיאון ארץ ישראל בתל אביב.

המיזם כולו עוסק בתרבות החומרית בתקופת האבות, יוצר קישור בין סיפורי האבות, הניבים הלשוניים והתרבות החומרית של התקופה. המסלול והתחנות מונגשים לבעלי מוגבלויות בשיתוף פעולה עם אגף החינוך במוזיאון ארץ ישראל וניתנים כמתנה לציבור המבקרים במוזיאון. במיזם, יגלו המבקרים כיצד חיי היום יום בתקופת האבות, שהיו חקלאיים ברובם – משתקפים עד עצם היום הזה ברבדים הלשוניים של השפה העברית ויראו באופן מוחשי את הכלים שהפכו למטאפורה.

nivim-kapa-sכשאנו מסיימים בהצלחה מחויבות קשה אנו חשים ש"אבן נגולה מעל ליבנו". תחושת הקלה של מטען כבד שהוסר מאיתנו. מי מעלה על דעתו שמאחורי הביטוי מסתתר סיפור אהבה מרתק בין יעקב לרחל שבכוח אהבתו לה, הסיר את האבן הכבדה מעל פי הבאר לבדו? סיפורים כאלה ועוד, המחישו התלמידים לטובת הקהל הרחב.

ההשקה החגיגית התקיימה במעמד המפמ"ר לתנ"ך וצוות המדריכות הארציות והמחוזיות של משרד החינוך, מדריכות המפמ"ר ללשון, מנהלת האגף לחינוך על יסודי בעיריית תל אביב וצוות התקשוב העירוני, נציגי רשת עמל, אוצרי המוזיאון ואגף החינוך וכמובן שני בתי הספר – מנהלים מורים ותלמידים.

המיזם הוכר לתלמידי תנ"ך ולשון מבית הספר הרב תחומי עמל שבח מופת ת"א ולתלמידי מגמת ארץ ישראל מבי"ס און כפרויקט לבגרות, ומהווה מודל חלוץ של רשת עמל בהטמעת "למידה במרחבי החיים" ופרקטיקות של פדגוגיה מוטת עתיד בשיתוף גופים מהקהילה. תחנות המידע במסלול כוללות הסבר קצר על המוצג הארכיאולוגי, הסבר על הניב ש"נולד" מן המוצג או הפעולה החקלאית, תיאור קצר של הסצנה המקראית שקשורה לניב, ריאיון מקור עם אוצרי התערוכות ד"ר איתן איילון אוצר מרכז אדם ועמלו והגב' ססיליה מאיר אוצרת ביתן קדמן למטבעות. הריאיונות צולמו ונערכו ע"י תלמידי בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ואילו הסרטונים המונגשים, שכוללים שפת סימנים, הופקו על ידי תלמידי בית הספר און לחינוך מיוחד. במהלך הפרויקט יצאו התלמידים לסיור משותף במוזיאון, חקרו את הנושאים במרחבי למידה במוזיאון ובבתי הספר, כתבו קטעי מידע, צילמו ראיונות וערכו אותם, והקימו את תחנות המידע.

מרק רבינוביץ, תלמיד י"ב, בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ת"א: הדגמתי את תחנת הציד בעולם העתיק מתוך סיפור גניבת הבכורה על ידי יעקב, מדי פעם הגיעה קבוצת מורות ללשון שדיברו על הניבים השונים, "נפל בפח", "מהפח אל הפחת", ובשלב מסוים התפתח דיון אקדמי בנוגע למשמעות הניבים והקשר שלהם לתרבות הציד הקדומה. במהלך השנה, היה כיף לנהל עם המורות שלנו דיון מקצועי מאד ולקבל יחס של מבוגרים ולא של תלמידים, הן התייעצו איתנו על השלבים השונים ובנינו אותם בחשיבה משותפת. אהבתי לחקור את הדברים בעצמי ולהסיק מסקנות לבד ולא לקבל הכול מן המוכן. אני חושב שלטווח ארוך תמיד אנחנו זוכרים יותר, דברים שחקרנו ובנינו, לעומת חומר שנאלצנו לשנן. מהפרויקט הזה נזכור תמיד את הזמן הנהדר שבילינו יחד, ואת החרות המחשבתית שקיבלנו.

 
adam (2)

מצלמים את דר איתן איילון אוצר מרכז אדם ועמלו

סיגל סלוצקובסקי, תלמידת י"ב, בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ת"א: בהשקה, הדגמתי לקהל את תחנת פי הבאר בביתן אדם ועמלו, שם גם ניתן לצפות בסרטון שבו ראיינתי את האוצר, ד"ר איתן איילון על חשיבות המים בעולם העתיק, בין המבקרים שהדרכתי, היתה גם המפמ"רית לתנ"ך, אשר התייעצה איתנו בנוגע לתוכנית הלימודים החדשה, ודרכי לימוד המקצוע. הצענו לה לשלב דרכי לימוד יותר חוויתית, כדוגמת הפרויקט הזה שבו לקחנו חלק, היה לנו בו הרבה חופש יצירתי בשילוב טכנולוגיה, ונהנינו מכך שיכולנו לנצל את הטלפון ללמידה בכל מקום ובכל עת. עוד הצענו לה, להכניס טקסטים שרלבנטיים יותר לחיי היום יום שלנו כבני נוער, כמו למשל פרקים מספרות החוכמה (קהלת), שמצאו חן בעינינו ועוסקים בפילוסופיה של חיי היום יום – משמעות החיים, איך הכול הבל הבלים, טקסטים שהשפיעו עלי עמוקות וגרמו לי לבחון מחדש את יעדיי בחיים, כמו למשל מה ארצה לעשות בחיי לאחר בית הספר, והאם למרות שהחיים קצרים ואולי איש לא יזכור אותי, איך בכל זאת אוכל להפיק את המיטב מעצמי ולתרום לחברה. 

בת אל, בית ספר און לחינוך מיוחד: כשהסברתי על המוצג התרגשתי מאד. זו הפעם הראשונה שאני מדברת מול קהל. הרגשתי טוב והייתי גאה שזו אני שמסבירה לקהל. ממש הבנתי על מה אני מסבירה.

מעיין, בית ספר און לחינוך מיוחד:  כשהסברתי לאנשים על המוצג הרגשתי שיש לי ממש ידע ושהוא נרכש בזכות כל העבודה שעשינו. אני לא רגילה להסביר לאנשים, הרגשתי קצת מוזר, אבל מוזר טוב. ממש התגאיתי בעצמי.

אמיל שניידרמן, תלמיד י"ב, בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ת"א : איך אני מרגיש אחרי ההשקה? מרגיש מעולה.. הייתי מעט לחוץ, אבל בסופו של דבר היה נפלא והדבר שהופתעתי ממנו בעיקר היה כמות האנשים שפגשתי אשר עומדת מאחורי הפרויקט הזה, מבלי שידעתי כלל שהם לוקחים בו חלק ועוקבים אחריו.. חוץ מתלמידים משני בתי הספר וצוות המורים, גיליתי את נציגי העירייה, נציגי משרד החינוך, נציגי רשת עמל, מנהלי האגפים במוזיאון ועוד הרבה מאד אנשים שלא ידעתי כלל שיש להם קשר לפרויקט שלנו..  בקיצור נהניתי מאד היום להציג לכל הקהל הזה שהקשיב לנו בתשומת לב וממש התעניין בכל מילה שאמרנו!

ניקול קורסונסקי, תלמידת י"ב, בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ת"א: ההשקה שהשתתפתי בה הייתה חוויה יוצאת דופן מבחינתי. לא רק שהתרגשתי מאוד להציג באופן כללי, דבר שאני מאוד אוהבת לעשות, הרגשתי גאווה עצומה כאשר הצגנו דבר שאכן עבדנו עליו והשקענו בו זמן רב. כילדה, הייתי רואה איך אמא שלי, מנהלת בהייטק, עובדת יום ולילה על פרויקטים עם העובדים האחרים ואז מציגה את תוצר עבודתה הקשה, ובשנייה שקיבלתי את התג עם השם שלי שלחתי לה תמונה. אין ספק שהתגובות הטובות שקיבלנו נתנו לנו אישור לכך שאפילו הפרטים הכי קטנים שעמלנו עליהם, קיבלו הכרה !

אילן דב תלמיד י"ב, בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ת"א: אז.. מאיפה להתחיל בכלל?  זו הייתה חוויה. חוויה שלא ציפיתי ליהנות בה כל כך, ללמוד ממנה הרבה, ואף להוקיר אותה ואת מה שהיא נתנה לי. קיבלתי הזדמנות ללמוד בדרך הכי טובה את החומר הלימודי שהייתי אמור ללמוד בכיתה כמו כל חומר רגיל. זכיתי להכיר את תלמידי בית ספר און שהיו נחמדים מאוד ואף שותפים טובים עוד יותר. ועוד יותר חשוב בשבילי הוא שהצלחתי להשאיר חותם משלי שילמד אנשים אחרים במשך שנים (אני מקווה שיום אחד אפילו הילדים שלי יראו אותו!), חותם מוצפן שכל מבקר במוזיאון שיסרוק ויפתח את תחנת המידע שאני עשיתי בעזרת חבריי לכיתה ובעזרת חברינו ושותפינו מבית הספר און – יתרשם ויזכור. אפשר להגיד שהשארתי כאן חלק מעצמי!

sigalushסיגל אלמי מלמן, רכזת תנך ומובילת הניסוי, בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ת"א: "אני חשה שתלמידיי זכו ללמוד את התנ"ך והלשון בצורה עשירה שמשקפת את הגוונים בשפה ובחיים האמיתיים ולא רק מתוך ספרי הלימוד כשהם ספונים בכיתתם מעל ספריהם, התלמידים נלהבים להציג את תוצרי הלמידה ומתרגשים משיתוף הפעולה המיוחד עם תלמידי בית ספר און, ואף קיבלו על כך ציון בגרות ממפמ"ר תנ"ך וממפמ"ר לשון, כפרויקט 30% ".

הפרויקט, כאמור, הינו חלק ממיזם רחב בשם Cell Aviv (תל אביב בסלולאר) של בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת בשיתוף בית ספר און לחינוך מיוחד  – שהתחיל לפני כמה שנים כשהמנהל מקס סיון, חלם על הכנת מסלולים סלולאריים מחוץ לכותלי בית הספר. חברו אליו רפאלה בלס מעמל וענת גולדשטיין מבית ספר און, שיחד עם התלמידים הובילו מסלול גדול ומרשים במתחם שרונה, אשר נחנך בטקס חגיגי במעמד ראש העיר בקיץ שעבר, מסלול נוסף, קורם עור וגידים בימים אלה בשכונת אחוזת בית ההיסטורית בת"א (רחוב הרצל, שדרות רוטשילד) ועוקב אחר יצירותיו של הצייר והסופר נחום גוטמן. מסלולים אלו נבנים מתוך תפיסה פדגוגית של בית הספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת ושל רשת החינוך עמל  – שלפיה יש לצאת מגבולות הכיתה וללמוד את מרחבי החיים כפי שהם: עשירים, מגוונים ומורכבים.

adamהפרויקט זכה לתשומת לב רבה, הוא הוצג בכנס תוצרי למידה חדשניים של עיריית תל אביב "משלוש יוצא אחד" ובכנס הארצי של המורים לתנ"ך מטעם המפמ"ר הגב' ענת צידון. מר אלי מוזס המורה ללימודי ארץ ישראל ותלמידי בית ספר און זכו בפרס ראשון על שם גנדי במקצוע לימודי ארץ ישראל ע"י המפמ"ר אפרת זילבר, שהעניקה תעודת הוקרה לבית ספר הניסויי הרב תחומי עמל שבח מופת על שיתוף הפעולה הפורה. מיזם סל-אביב על שלושת מסלוליו (שרונה, ניבים במוזיאון וסיפורי אחוזת בית), זיכה את המורות המובילות אותו, סיגל אלמי מלמן, רפאלה בלס וענת גולדשטיין בפרס רקנאטי קופ רש"י למורה היזם.

אנו סמוכים ובטוחים שמבקרי המוזיאון ייהנו מתחנות המידע העשירות ומזמינים אותם לטייל, לסרוק וליהנות!

למצגת המיזם, לחצו כאן


 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *