מחשבות לעצמי על "מחשבות אל עצמי"

favpng_travel-information

"מסע המחשבות הקצר אל עצמי"
מאת : שאול וייגרט מנהל התחום הערכי-חברתי 

שבועות אחדים לאחר פרוץ מגפת הקורונה והמעבר ללימוד וירטואלי, החלו להגיע אלינו לפדגוגיה תובנות מבתי הספר ומחקרים ראשונים שזיהו קשיים נפשיים וחברתיים שהסגרים ודפוס הלמידה החדש הביאו עמם. בין השאר, התברר עד כמה חשוב ללמידה אפקטיבית מפגש בוקר גם אם הוא וירטואלי, בין המחנך לכיתתו. ההבנה שמפגש של שיח סביב נושאים ערכיים, רגשיים וחברתיים הוא בבחינת מפתח לתלמידים רבים להמשך יום הלימודים, אתגרה אותנו להציע מענים חדשים לבתי הספר. במהלך מאומץ של מספר שבועות, אספנו וכתבנו "חוברת שחריות" מקוריות המכילה 30 הצעות למפגשי בוקר בין מחנך לתלמידיו המותאמות לזום וגם לשעת מחנך פרונטלית. החוברת אשר נשאה את שם הסיפור הראשון " יקר אוזן נהג מונית ונשמה טובה", תורגמה לערבית והופצה לבתי הספר שלנו בקיץ 2020.

התגובות שקיבלנו היו נהדרות הן ממחנכים והן מאנשים מחוץ לרשת שנחשפו אליה, אחד מהם כתב לנו: "זו חוברת שצריכה להיות בשימוש של כל מחנך בישראל". מקץ שנה התחוור לנו שלמרות התגובות החמות במבחן השימוש והניצול של החוברת, היא טרם הוטמעה דיה בעבודת המחנכים, ועל כך הרגשנו תחושת פספוס גדולה. השנה החלה, מחנכים התחלפו וחדשים נכנסו. כדי להביא את חוברת השחריות הייחודיות שלנו למקום מרכזי בעשייה החינוכית  הערכית והיומיומית הכל כך חשובה, בנינו מפגש וירטואלי מקורי וחדשני בשם "מסע המחשבות אל עצמי" המבוסס  על חוברת השחריות. במהלך שני ערבים בחודש ספטמבר השתתפו למעלה מ-100 מורים, מחנכים, רכזים חברתיים, מנהלים וחברי הפדגוגיה, כולם מרשת עמל, בשעה של עצירה מהיומיום ומחשבות.
שאול

 

 

 

 

 

 

 

 


מסע מטאפורי בין 8 תחנות בעולם 
המפגש עצמו התנהל כמו מסע מטאפורי בין 8 תחנות בעולם כאשר כל תחנה כללה סרטון, סיפור, חידון או קטע קריאה ובסופן 2- 3 שאלות אישיות ומעוררות מחשבה שהמשתתפים ענו עליהן לעצמם. שאול4בין השאר ענו משתתפי המסע על שאלות כמו: עד כמה קל-קשה לך לומר: "אינני יודע"!, כמה חשוב לך בחיים "לא להיות פראיירים", מה היית עושה, לו פגשת ברחוב איש שעל בגדיו מודבקים דולרים והוא נושא שלט: "Take what you need" ?, עד כמה אכפת לך מהצרות של העולם שמעבר לים? ועוד ועוד.

רק בסיום המסע האישי פתחנו את המיקרופונים לשיתוף קצר בתחושות המורים והמנהלים. מעבר לחוויה שמרבית הדוברים תיארו, שאבנו עידוד גם מביקוש רב לקבלת חוברת השחריות ומבתי ספר (התברר שחלק ניכר לא שמעו עליה), וגם מהביקוש הרב למפגשי הכרות והטמעה חווייתית של השחריות בקרב המחנכים בבתי הספר.
אחד המנהלים כתב לנו: " בסופו של דבר, יוזמות כמו ה"שחריות", הן זכות הקיום האמיתית של בתי הספר". מורה אחרת כתבה: "היה מלמד ומחכים, בעיקר ההעמקה והחשיבה שלנו בעצמנו"…
בדיוק כפי שקראנו למפגש  – "מסע המחשבות הקצר אל עצמנו".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *