בימים אלו מסתיים מיזם READY ISRAEL מטעם האיחוד האירופי שבו חולצו מודלים של חדשנות פדגוגית מבתי הספר

רפאלה בלס

מאת: רפאלה בלס

האם אתם מוכנים? גם אנחנו!
מודל 
READY, הינו מודל לפיתוח הוראה, למידה, התנסות, התמקצעות וחדשנות של מורים במאה ה-21, והוא נגזר מראשי התיבות
 
Reference model for Educators' Activities and Development in the 21st-century.
המודל פותח במסגרת מיזם CNL ("יצירת למידה חדשה"- Creating New Learning ( של הסוכנות האירופית לחינוך טכנולוגי  (ETF). 

בעקבות שיתוף פעולה של רשתות החינוך הטכנולוגיות עמל ואורט עם ה-ETF, הוחלט לקיים בישראל פיילוט ייחודי CNLליישום מודל READY בישראל. את המחקר וסדנת הפיתוח הובילו והנחו ד"ר אלי איזנברג וגיא לוי. בפיילוט זה השתתפו המורים בתהליך פיתוח מקצועי של התנסות במתודולוגיות חדשניות ששימשו אותם לפיתוח מודלים פדגוגיים יצירתיים וחדשניים, תוך כדי התנסות ושיפור מתמיד עם התלמידים, שהפכו לשותפים בפיתוח (Co-designers). פיילוט זה כולל מחקר הערכה מעצבת ומסכמת המשלב תובנות מהספרות המחקרית והיישום בבתי הספר.

במסגרת המיזם  פותחו  מספר מודלים  של חדשנות פדגוגית באקוסיסטם של READY,  שכולל שישה תחומים: מכוונות לומד, יכולת הסתגלות ויוזמה, קיימת והכלה, שיתוף פעולה ומעורבות, למידה לאורך החיים וטכנולוגיות דיגיטליות. למעשה, מרבית התכונות והמרכיבים הדרושים לנו כמובילי למידה והוראה בישראל נמצאים ב-READY. בפתיחת התהליך, חקרו המורים את מבנה המודל ועשו התאמות מדויקות יותר למטרות, לצרכים, למאפיינים ולתפיסות שלנו בישראל.

Project READY Israel

רפאלה בלסבהמשך באמצעות מתודולוגיות של Dual Transformation, חשיבה עיצובית (Design Thinking) ו-Lean Startup, הופקו 3-4 מודלים פדגוגיים חדשניים, שירדו לשטח ונוסו עם התלמידים, בתהליך חזרתי של חידוד ודיוק. המורים הפכו הלכה למעשה לשותפים בפיתוח (Co-designers), בפיילוט מתוכנן היטב שכלל מחקר הערכה מעצבת ומסכמת. בסיום הפיילוט שתוכנן לנובמבר 2023, היה אמור להתקיים Demo-Day חגיגי להצגת המודלים, אך כידוע, הנסיבות בישראל לא אפשרו זאת, משום כך הוקלטו המודלים שחולצו וישודרו כוובינר.

תמר פלד אמיר, המשנה למנכ"לית עמל:
תמר תמונהשמחנו להשתתף במיזם READY מטעם ה ETF ולייצג את ישראל. רשת עמל מקיימת מזה כמה שנים קשר הדוק מאוד עם  ETF שלוחת האיחוד האירופי, המסייעת למדינות עמיתות לבצע רפורמה בחינוך. החל מ-2010 ובמשך כעשור, רשת עמל, בשיתוף רשת אורט, לקחה חלק מרכזי בהכנת דוחות Torino Process ששיקפו את החינוך הטכנולוגי במדינת ישראל. לפני שנים אחדות אף העניק ה-ETF לרשת עמל אות הוקרה בינלאומי על פרויקט היזמות של הרשת בשיתוף עם הקהילה והתעשייה. בהמשך הוצג מודל הקהילה היזמית שפיתחנו כדגמה מעוררת השראה בכנס בינלאומי בבריסל, ואף אירחנו את קהילת ה ENE האירופאית במרכז בחדרה ובתל אביב.  בנובמבר 2022, מבין 800 הצעות שהוגשו לתחרות, כולן יוזמות פדגוגיות פורצות דרך, הגענו לגמר וייצגנו את ישראל בין 10 הפיינליסטים של ה- CNL – המורה החדשני – עם תפיסת "למידה במרחבי החיים". היה זה מתבקש שנשתתף במיזם READY ואני גאה על שני המודלים שחולצו מבתי הספר של עמל, מהרב-תחומי עמל רמות באר שבע, שם קידמנו מעורבות בני נוער בניהול התקציב המשפחתי, ומהרב-תחומי עהד חורה למצוינות, שם נולד מודל מרתק שחקר מנהיגים ומנהיגות מעוררי השראה בחברה הבדואית בישראל. 

מעט על המודלים של עמל
הרב תחומי עמל רמות באר שבע  – "מעורבות בני נוער בניהול התקציב המשפחתי" בהובלת המורה עופר קוזקורו 

עופר באר שבעשמי עופר קוזוקרו ואני מלמד במקיף הרב תחומי עמל בבאר שבע. במסגרת מיזם READY ובמסגרת תכנית אמירים מטעם האגף למחוננים ולמצטיינים קידמנו יוזמה בנושא – מעורבות בני נוער בניהול התקציב המשפחתי. הטריגר שלנו לקידום המיזם נבע מהנתון המדאיג המצביע על כך שרוב משקי הבית בישראל נמצאים  באופן קבוע בחריגה תקציבית, כלומר ההכנסות נמוכות מההוצאות, מנגד נראה כי בני הנוער מנותקים מניהול התקציב המשפחתי: ההורים אינם מערבים את בני הנוער בשיקולים כלכליים וזאת למרות שעל פי מחקרים בתחום כשליש מהתקציב המשפחתי קשור באופן ישיר אל בני הנוער. 
בהתאם לכך, החלטנו לעשות מעשה ולהעלות את המודעות לנושא חשוב זה. הפעולות שנקטנו החלו בלימוד המושגים הרלוונטיים לתחום, בהמשך בנינו טבלת אקסל היודעת לאגד את סך ההוצאות המשפחתיות והדגשנו את ההוצאות הישירות הקשורות לבני הנוער, כך שנוכל ללמוד להתנהל בצורה מושכלת ולהבין את המשמעות של ניהול חכם של התקציב.  
בהתאם לטבלת האקסל אנו שוקדים על פיתוח אפליקציה "עד כאן" – האפליקציה תתריע על כל חריגה בסעיף  ההוצאות הקשור באופן ישיר לבני הנוער. את הידע הנרכש העבירו תלמידי המיזם גם לתלמידי בתי הספר היסודיים בעיר, לשמחתנו, הנושא עורר עניין וסקרנות בקרב התלמידים. 
את התהליך הלימודי שהתנסינו בו מידלנו והמשגנו במפת חשיבה בתוכנת MIRO 
המטרה שאליה אנו שואפים היא שבני נוער רבים ייחשפו לתחום חשוב זה, והכלים שיצרנו יעניקו להם ידע מעשי בכל הקשור לניהול נבון של ההוצאות הכספיות. אנו סקרנים לדעת מה קורה מעבר לים במדינות שונות – האם שם בני הנוער מעורבים בהחלטות כלכליות? והאם ההוצאות האישיות של בני הנוער זהות להוצאות של בני הנוער בישראל? 

ofer

 

Ofer Amal Beer Sheva by Refaella Evron

 

הרב תחומי עמל עהד חורה למצוינות – "דמויות מופת בחברה הבדואית בישראל" – בהובלת המורה לאנגלית אימאן אלאסד
רדי בעהד

כמה מילים מהמורה אימאן אלאסד :
"מטרת המיזם היא לעורר השראה בקרב בתלמידים באמצעות ביצוע ראיונות עם מנהיגים מהחברה הבדואית. התלמידים – בתהליך משותף עם הוריהם, חקרו יחדיו את השאלה "מיהו מנהיג בחברה הבדואית?" … לאחר מכן התחלקו התלמידים לצוותים קטנים, ביצעו עבודת חקר ממקורות ראשוניים ומשניים ולאחר איסוף המידע, חשבו על שאלות רלבנטיות, שאותן ירצו להציג בראיון. בשלב הבא, הגיעו התלמידים למקום העבודה של המנהיג או המנהיגה והקליטו ראיון. מהראיון הם הכינו כרזה מייצגת שכללה את עיקרי הדברים. מיזם זה מסייע לתלמידים לחוות חוויה הנוגעת בעולם האמיתי מחוץ לבית הספר, כחלק מהקהילה ומעורר גאווה בזהותם והשתייכותם".
עוד נציין שהתלמידים עשו זאת כחלק מהערכה חלופית בשיעורי אנגלית!.
גם כאן עבר המיזם תהליך של מידול, שבו המשיגה אימאן את מטרות הפרויקט ואת תוצריו באמצעות מפת חשיבה דינמית במירו, כפי שלמדה בסדנה.

איימאן מירו

 

 

Yes we can (2)Hdra

 

מוזמנים לעיין בחלק מהתוצרים בפדלט שלפניכם!

 

 

 

 

 

 

 

ארבעת המודלים READY ISRAEL

4 models

 
חלק ממסקנות המחקר וההערכה שליוו את המיזם:
ההתמקדות ב-MVP (מוצר בר קיימא ראשוני)
mvp
  • הרעיון חדש, ולוקח זמן להבין את ערכו
  • הביצוע מאפשר גישה מהירה לתלמידים
  • רצוי לשתף ללא הרף את החוויה הקבוצתית
  • הלוח הדיגיטלי השיתופי עוזר לתעד ולהרהר על התהליך
השימוש במתודולוגיה של סיפור סיפורים
  • קידום יצירתיות ויצירתיות קולקטיבית
  • טיפוח שיתוף פעולה
  • חיזוק חשיבה ביקורתית
  • קידום נקודות מבט מרובות
  • עידוד רפלקציה ומטה-קוגניציה

תובנות רדי

מצגת התובנות המלאה: Enablers and Barriers, גיא לוי וד"ר אלי איזנברג
מצגת סיכום התהליך – יוני 2024, ד"ר אלי איזנברג וגיא לוי

זה המקום להודות לכל שותפינו למיזם – ראשית לכל המורים והתלמידים שלקחו חלק במיזם מרתק זה – כל הכבוד!, ל-Jolien Van Uden ולצוותה מהסוכנות האירופית לחינוך טכנולוגי ETF, מצוות READY ישראל – לד"ר אלי איזנברג וגיא לוי אשר הובילו את המחקר המקדים והנחו את סדנת הפיתוח והמורים בסבלנות רבה, מרשת אורט ישראל – לשרון גרינברג, מרב אלקן ויעל ברק, מרשת עמל – לרפאלה בלס, וכן לד"ר רונית אשכנזי – סמנכ"לית פדגוגיה לשעבר ברשת עמל, אשר ליוותה את המיזם בשלביו הראשונים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *