מתרחב שיתוף הפעולה בין תלמידי עמל לתלמידים מטורינו איטליה

bicycle

תלמידי מגמת ההיסטוריה המורחבת ברב תחומי עמל ליידי דייויס ת"א בהובלת המורה עמוס רבן, משתתפים זו השנה השנייה במיזם חינוכי משותף עם תלמידים מטורינו איטליה, ובונים ערכים בויקיפדיה בנושא העקורים היהודים במלחמת העולם השנייה, שעשו את דרכם מאיטליה לחופי ארץ ישראל עם תום מלחמת העולם השנייה. המיזם זכה לאחרונה בתמיכת הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות. התלמידים לומדים, במסגרת פרויקט איטליה, תכנית לימודים ייחודית בנושא איטליה ויהודי איטליה במאה ה 20 – השואה באיטליה ומחנות העקורים באיטליה לאחר המלחמה (ראו  יחידת לימוד – איטליה והיהודים 1918-1948). תוצר הפרויקט הוא כתיבה של ערכים חדשים בוויקיפדיה העברית (ראו טבלת הערכים) בנושאים אלה, בחסות עמותת ויקימדיה ישראל. זאת לאחר שגילו כי התיעוד ההיסטורי הזמין באינטרנט בעברית ככלל, ובוויקיפדיה בפרט, בנושא איטליה אינו רב, ולא מופיעים בו ערכים רבים בנושא, וגם אלה שמופיעים מצומצמים מאוד – היסטוריה של קהילה שלמה אינו מתועדת ונגישה באופן מלא לקהילה כולה. המפגש עם בלואיסי איחד את מטרותיהם המשותפות שלו ושל התלמידים, לחקור לספר ולהפיץ את סיפורם של יהודי איטליה, לזכור ולא לשכוח.

בקיץ האחרון, הצטרפו התלמידים לרוכב האופניים ג'ובאני בלואיסי שכבר הספיק לרכוב 4,000 קילומטרים ברחבי אירופה לזכר קורבנות השואה. בלואיסי, רוכב אופניים איטלקי, שם לעצמו למטרה לרכוב על אופניו ברחבי אירופה ולפקוד כל אתר זכרון לקורבנות השואה בעולם. הוא רוכב כבר 6 שנים, לרוב לבדו, ואיתו אוהל בו הוא ישן בלילות. הוא פוגש תלמידים ומספר להם על משמעות הרכיבה על האופניים בין אתרים אלו. בלואיסי הגיע לישראל לאחר מסע זיכרון שהחל לפני כחודש ימים בצפון איטליה, ג'ובאני רוכב לזכר קורבנות השואה ולזכר ילדי העיירה האיטלקית סלבינו. הוא נפגש עם תלמידי מגמת היסטוריה מבית הספר הרב תחומי עמל ליידי דיוויס ת"א, שזכו להצטרף ולרכוב עם בלואיסי באחד מקטעי הרכיבה שלו בישראל (בתמונת המפגש – בלואיסי, עמוס רבן המורה להיסטוריה ותלמידי הפרויקט בפארק הירקון). את הרכיבה המשותפת סיימו התלמידים ובלואיסי במוזאון ארץ ישראל, הם סיירו יחד בתערוכה המרתקת "נאום תשובה לרב חובל איטלקי" והשתתפו בקבלת פנים שערכו לבלואיסי במוזאון בהשתתפות ילדי סלבינו, בני הדור השני ונספחת התרבות של איטליה הגב' אלנה לוונטל.

בשנה שעברה, היו שותפים תלמידי הרב תחומי עמל ליידי דייויס ת"א בהפקת הפעלה מתוקשבת לקהל בתערוכה "נאום תשובה לרב חובל איטלקי" בסיוע האוצרת רחל בונפיל, ואגף החינוך של מוזיאון ארץ ישראל. רשת עמל רואה חשיבות רבה בפרויקטים של למידה מבוססת מיקום, השוברת את גבולות בית הספר ותורמת לקהילה וכללה זאת בקורס בינלאומי "למידה במרחבי החיים" שפותח לאחרונה במעבדה לחדשנות שפתחה הרשת בשיתוף ערי חינוך. את הקורס, שנכתב על ידי נבחרת מורים מובילים מכל רחבי הרשת, הובילה רפאלה בלס מהפדגוגיה, שאף יזמה את החיבור המבורך בין תלמידי עמל מליידי דייויס תל אביב לתלמידים מטורינו.

יובל שינדלר תלמיד כיתה י"א בביה"ס הרב תחומי עמל ליידי דיוויס – "אנחנו מאוד מתרגשים כי זה משהו שלמדנו להכיר אותו, אבל לראות את מה שאנחנו לומדים בעיניים זה משהו שהוא נדיר. בבית הספר מאוד מתעמקים בלמידה על אנשים שעשו היסטוריה, וכשנסענו לאיטליה הרגשנו את זה וגם היום אנחנו מרגישים את זה. פתאום אנחנו לומדים בצורה שהיא אחרת ויש מפגש פנים מול פנים, הלכנו וחקרנו."

הגר אליעזר תלמידת כיתה י"א בביה"ס הרב תחומי עמל ליידי דיוויס – "זאת סגירת מעגל מאוד מיוחדת. החיבור בין חומר שאנחנו לומדים עליו והמפגש עם בן אדם שעוסק בדיוק באותם נושאים ועם אותה מטרה כמו שלנו. עוד כשהיינו באיטליה שמענו עד כמה ג'ובאני נרגש לפגוש אותנו כך שהמפגש איתו היה באמת מאוד מיוחד."

קישורים נוספים:

ביקור תלמידי הרב תחומי עמל ל.ד ת"א במחנות העקורים בצפון איטליה לה סטמפה – 4.4.17
רול-אפ על פרויקט איטליה ברב תחומי עמל ל.ד ת"א רול-אפ פרויקט איטליה 
חדשות הערוץ הראשון  22.4.17  הכתבה בדקה 52:19
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *