"למידה במרחבי החיים" ברשת עמל

tmuna2

למידה במרחבי החיים
למה ללמוד בכיתה כשאפשר לראות מקרוב?
אצלנו מאמינים בלצאת מהכיתה ולחוות את העולם דרך כל החושים! אנחנו קוראים לזה: למידה במרחבי החיים

מאת: רפאלה בלס

"למידה במרחבי החיים", הוא מונח שהוגדר בשנתיים האחרונות על ידי ארגון ה -OECD  העולמי ואומץ על ידי גף ניסויים במשרד החינוך כמרכיב חיוני ב"פדגוגיה מוטת עתיד", בהתבסס על עיקרון האי-פורמליות. משמעות עקרון אי הפורמליות, היא שמרחבי החיים במציאות העתידית מהווים סביבת למידה אפשריים, הזמינים ללומד בכל מקום ובכל זמן, ואשר אליהם הוא יכול להתחבר כדי ללמוד באופן עצמאי וללא תלות במערכת החינוך הפורמלית. 

life wide learning מאורך (3)"למידה במרחבי החיים" ו"חינוך ליזמות" הם גם חלק מתפיסת עולמה של עמל, המדרבנת את תלמידיה לקחת חלק במארג החיים האמיתי, החי והתוסס של הסביבה והקהילה, לתרום ולהשפיע, לצאת מכותלי בית הספר למרחב הציבורי ולשבור את גבולות הכיתה והזמן. כדי לבצע למידה במרחבי החיים, הלומד רוכש מיומנויות של אוריינות טכנולוגית-דיגיטלית, יכולת איתור והערכת הזדמנויות למידה, יכולת למידה עצמית, יכולת ניהול וארגון הלמידה, ויכולת מטא-קוגניטיבית לחשיבה ולניתוח של אופן הלמידה. מאחר שלמידה באופן עצמאי וגמיש שמה דגש על פיתוח מיומנויות המאה ה-21 – היא מכשירה באופן זה את הלומד גם לאתגרי התעסוקה העתידיים. אחת הדרכים שבהן רשת עמל מסייעת למורים המתמחים באיתור ובהצעת הזדמנויות למידה במרחבי החיים, היא בהנגשת פרקטיקות למידה וטכנולוגיות שבהן כדאי לו להשתמש, בין היתר באמצעות  "MOOC" שפיתחה לתועלת הציבור – קורס אונליין ללימוד עצמי של פרקטיקת למידה במרחבי החיים.  

מוק אונליין – למידה במרחבי החיים

המוק פותח על ידי נבחרת מורים בהובלת רפאלה בלס, במסגרת המעבדה הבינלאומית לחדשנות של רשת עמל בשיתוף ערי חינוך, וכולל 4 שיעורים מובנים המתבססים על סרטונים יפהפיים, דוגמאות מוצלחות ומעוררות השראה מפרויקטים במגוון בתי ספר של עמל, מודל קונספטואלי בן 6 צעדים פשוטים ותיבת כלים פדגוגית-טכנולוגית מגוונת להפקת תוצר משמעותי, הכוללת בין היתר גם מחוונים להערכה מצד המורה, ורפלקציות לתלמיד. בפרויקט המעבדה הבינלאומית לחדשנות, לקחו חלק כ- 15 מורים מבתי ספר בכל רחבי הרשת. במוק של למידה במרחבי החיים, השתתפו 8 מורים מנהריה, צפת, פתח תקווה רמלה ותל אביב. הקליקו כאן לצפייה בפדלט המשותף ובמערכי השיעורים של המורים, שתעדו גם את מסע הלמידה שלהם בדנמרק ובאיטליה. ד"ר רונית אשכנזי, סמנכ"ל פדגוגיה ברשת עמל : "אני רואה בסיפוק רב כיצד המהלכים הפדגוגיים החלוציים שמובילה רשת עמל, עומדים בהלימה עם יעדי פדגוגיה מוטת עתיד שמפתח כעת גף ניסויים של משרד החינוך".  עוד הוסיפה – "רשת עמל המובילה חדשנות חינוכית ולמידה פורצת דרך, מקדימה פעמים רבות את הרפורמות הרשמיות של משרד החינוך, כפי שהשקיעה ויישמה ניסוי למידת פרויקטים ברוח HTH בעשרה מבתי הספר שלה, כבר בשנת 2013, עוד לפני רפורמת 'למידה משמעותית' ".

למידה במרחבי החיים בפלטפורמת "וונדרינג" 

לאחר המוק המוצלח שלנו  – למידה במרחבי החיים – שהוצג בכנס BETT הבינלאומי בלונדון וזכה לציון לשבח  – החליטה הפדגוגיה של עמל ליישם פרקטיקה של למידה ניידת מבוססת מיקום, באמצעות פלטפורמת וונדרינג, אשר פתחה אתר יצירה ייעודי ל-9 בתי ספר שלנו מצפון עד דרום, שמונה מהם רב תחומיים:  בגין צפת – אשר בחרו  להכין משחק ברחבי העיר על עמדות דור תש"ח וסיפורי הפולקלור, טבריה נופרים בגליל – אשר בחרו לחקור את 2000 שנות טבריה בדגש  – לא תאמינו  – חידות מתמטיות שנגזרות ממבני ציבור!! (כן כן !! אתם חייבים לנסות – ראו מטה), עמק חרוד הכינו משחק באנגלית ברחבי הקיבוץ, אשר שם דגש על 70 שנות מדינה, נהריה שחקים – בחרו גם הם להכין משחק תיירותי באנגלית ברחבי העיר, משחק שזכה לשבחים רבים, שבח מופת ת"א – השלימו השנה משחק אינטראקטיבי מיוחד בעקבות סיפורי נחום גוטמן בתל אביב הקטנה, משחק שהושק בסוף חודש יוני כחלק מההשקה החגיגית של מיזם סל-אביב , רמות באר שבע בחרו לחקור בתי כנסת בעיר כחלק מחקר עדות וקהילות (ואף הגדילו לעשות ופיתחו במהלך השנה אפליקציה תיירותית משל עצמם!!), ליהמן דימונה – הכינו עבודה מרגשת על הכיכרות הדקורטיביות הפזורות בעיר וגילו את האנשים שמאחורי הסיפורים, אפלמן דימונה – אשר חקרו באופן מעמיק את הסמלים והפסלים ככיכר העצמאות החדשה, ואחרון חביב – אנרג'יטק – בית הספר החדש בחפציבה המשותף לעמל ולחברת החשמל, שתלמידיו בחרו להתמקד בהיבטים של אנרגיות חלופיות, לצד ההיסטוריה העשירה של חוות חפציבה, שם ממוקם בית הספר. 

tiberia

פלטפורמת הוונדרינג, מחוללת מישחק עירוני על גבי מפת גוגל, על בסיס עבודת החקר של התלמידים. המשחק יכול לשמש אחרי כן את התושבים כתרומה לקהילה, לשמש פלטפורמה תחרותית לימי שיא, לעודד הרשמה של בתי ספר מזינים, להיות חלק מפרויקט סביב נושא מרכזי בהיסטוריה, גיאוגרפיה, מדעים, ספרות ועוד.

רוצים לראות זאת בפרישה ארצית?  בבקשה :)

מתוך אתר היצירה
ב'למידה במרחבי החיים', כל אחד יכול ליצור לעצמו יחידה דיגיטלית בנקודה ספציפית: ריח של תבלין בשוק, ניגון של חג, דמויות משפחתיות ואפילו נתון מחקרי – באופן כזה שניתן לשתף אותו במכשיר נייד, בתוך רשת חברתית המפעילה GPS, גלאים, מצלמה , מיקרופון ועוד, ואוגרת את כל התגובות, הנתונים והסיפורים האלה. הנקודות על המפה מחברות בין התושבים למבקרים, למערכת החינוך, התרבות.. וזוהי רק תחילת הסיפור!

ריבוי משתמשים, יוצרים וצרכים : כל פעם עולה צורך אחר: פעם ניסוי במדעים, פעם ניווט ספורטיבי, פעם לחקור את המחתרות ופעם עבודת שורשים משפחתית. בכל פעם שעולה צורך, זה אומר שמישהו רצה ללכת למקום מסוים לעשות משהו, או שמישהו רצה לגרום למישהו אחר להגיע לשם. אנחנו קוראים לסיפורים האלה חוויות.

החוכמה – לדעת לחבר אותם ביחד: הסיפורים האלו, הנקודות על המפה, מחברים בין תושבים לאנשים מבחוץ, למערכת החינוך, לתרבות העירונית. הטכנולוגיה הניידת מאפשרת לנו לתת מענה לסוגים שונים של אנשים כך שכל אחד יכול למצוא את מה שמתאים לו. סיפור שהוא יחידת הוראה, סיפור היסטורי, סיפור שהוא שיטוט בין פסלים, סיפורי גבורה והעפלה, סיפורי בישול ותיירות, סיפורים על האנשים שבנו את העיר הזאת ומתגוררים בה.

למידת חקר פעילה עם משוב סינכרוני: התהליך מועצם בתהליך של משוב עמיתים, הלוקח בחשבון את היחס שבין ידע (המשגה תאורטית), התנסות אמפירית (ניסוי, תצפית, סקר, חוויה) והקשר גאוגרפי, חברתי או מושגי. כל תלמיד מתנסה בשני סוגים של השתתפות: עורך תוכן (אדמין), ושחקן (משתמש). המערכת מעניקה למורה הרשאת ניהול, המנטרת את פעולות התלמיד בהתאם למחוון הפדגוגי, ומעניקה לו ציון על סמך הערכת פעילותו בפרמטרים שנקבעו מראש.

הקניית מיומנויות המאה ה- 21: בשיטה זו רוכשים הלומדים מיומנויות עבודה שיתופית, אוריינות מידענית, יוצרים מאגר משאבי למידה וחשים גאווה בעירם. צורת הלמידה מתבססת על למידה עצמית, חקרנית, הערכת עמיתים ומומחים בשיטת הג'יקסו (קבוצות מומחים קטנות), למידה זו מכינה את התלמיד לעולם האקדמי ומקנה לו מיומנויות יישום מסדר חשיבה גבוה, מיומנויות חברתיות, עבודה בצוותים קטנים, איסוף מידע, חשיבה ביקורתית – מיומנויות שנבדקו ונמצאו חיוניות לעולם התעסוקה של המאה ה- 21.

למידה מערבת ומעורבת – למידה הקשובה לפעימות החיים – פעילות שבה חוקר הלומד את מרחבי החיים בסביבת מגוריו – מעצימה את תחושת השייכות והאחריות החברתית שלו, טיפוח מאגר חוויות משותף ושיתופי, עידוד דיאלוג מתמשך בין התושב לעירו באמצעות מדיה חברתית המוטמעת במשחק העירוני, פעילות המעצימה מיומנויות וכישורי חיים

עוד נציין, שהגשנו פרקטיקה זו לתחרות עולמית של פרסומי אונסקו לפרקטיקות נבחרות בלמידה ניידת, ובחודש יוני 2018, התבשרנו שעלינו לשלב הגמר !

למידה במרחבי החיים מיזם Cell Aviv 
 

מיזם Cell Aviv, תל אביב בסלולר – החלה בפרויקט קטן וייחודי לפני כחמש שנים בבית הספר הניסויי עמל שבח מופת ת"א, כשקבוצה קטנה של תלמידים חקרה את מסלול הרכבת ההיסטורי מיפו לירושלים 1892, כחלק מחזונו של המנהל להתנסויות שונות בלמידה מחוץ לכתלי בית הספר. המסלול זכה להצלחה רבה, קיבל פיתוח במציאות רבודה עם חברת הסטרטאפ wakingapp, הוצג בכנסי תיירות וחינוך והוביל לשיתופי פעולה רב תחומיים עם גורמים בקהילה ובסביבה, ביניהם תלמידי בית ספר "און" לחינוך מיוחד ומשותקי מוחין, אשר ביקשו להצטרף והתקבלו בברכה. עם הזמן פיתח בית הספר בשיתוף בית ספר "און" – ארבעה מסלולים נוספים – במתחם שרונה, במוזיאון ארץ ישראל תל אביב, בשכונת דוגמה לשלט המיזם המוצמד לבתים במתחם שרונהאחוזת בית בעקבות סיפורי נחום גוטמן  – מסלול שהושק השנה – ובשנה הבאה יושק מסלול לתולדות 100 שנות תיאטרון הבימה. שני המסלולים הראשונים – "ההיסטוריה הסודית של שרונה" ו"ניבים יוצאים מהכלים" במוזיאון ארץ ישראל, זיכו את המורות שהובילו אותם – רפאלה בלס, סיגל אלמי מלמן מהרב תחומי שבח מופת ומרשת עמל וענת גולדשטיין מבית ספר און בפרס רקנאטי למורה היזם. המסלולים הנוספים – אחוזת בית בעקבות סיפורי גוטמן ותולדות תיאטרון הבימה – שולבו גם במערכת השעות במגוון מקצועות לימוד עם מספר מורים והשתתפו בהם תלמידי חטיבת הביניים. זהו מיזם רב תחומי אשר הצליח בצורה כה עמוקה, עד שנתן את חותמו על הלמידה בבית הספר ומחוצה לו, והוא מהווה מודל לחיקוי שמדגים למידה מבוססת מיקום בשילוב טכנולוגיות מתקדמות ופדגוגיה אקטיבית ומעורבת של התלמידים.  באמצעות שילוט, פליירים וסריקת קודים במכשירים ניידים, משאירים התלמידים את רישומם על המרחב הציבורי הפיזי והדיגיטלי שמחוץ לכתלי בית הספר. חלק ניכר מהמוק שהזכרנו מעלה, שואב את השראתו ממיזם זה ואומץ בברכה על ידי הפדגוגיה של רשת עמל המתחדשת ללא הרף בדרכי הוראה בתחום הלמידה הניידת. את המיזם מלווה יחידת הוראה ללמידה מבוססת מיקום באתרים היסטוריים, שחיברה רפאלה, ואשר מוצגת באתר המפמ"ר בהיסטוריה אורנה כץ.

celloGUtman


בהשקה נכחו מפקחות תחום ספרות מטעם משרד החינוך, הגב' חגית הורוביץ והגב' ליה סלע"שמחנו להגיע להשקת מיזם סל אביב- אחוזת בית במוזאון הרצלילינבלום בתל אביב. התרשמנו מאד מהדרך הייחודית שבה פועל הצוות החינוכי בבית ספר שבח מופת, מהשילוב הבינתחומי בין סיפורי נחום גוטמן למחקר ההיסטורי על אחוזת בית ומהתוצרים הנאים." המפקחות אף ציינו שהמיזם עומד בהלימה עם המגמה החדשה במשרד החינוך ללמד שילובי מקצועות במדעי הרוח והאמנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *